۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۰۱

درکارگروه رفع موانع تولید خراسان‌جنوبی مطرح شد؛

قوانین ناپایدار و وثیقه‌های متعدد مانع تسهیل روند تولید

قوانین ناپایدار و وثیقه‌های متعدد مانع تسهیل روند تولید

بیرجند- قوانین ناپایدار و اخذ وثیقه های متعدد برای اعطای تسهیلات و بحث معافیت های مالیاتی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر یکشنبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان‌جنوبی با حضور استاندار خراسان‌جنوبی و پس از بازدید وی از هفت واحد تولیدی مرتبط با صنایع و مصنوعات چوبی و یکی از واحدهای صنعت چاپ استان برگزار و فعالان این حوزه مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

محمود حیدری از فعالان حوزه صنعت چاپ خراسان‌جنوبی در این کارگروه با اشاره به برخی از مشکلات واحدهای تولیدی با بانک‌ها اظهار کرد: به نظر می‌رسد که روند گرفتن تسهیلات باید اصلاح شود چرا که در بسیاری از موارد سه برابر مبلغ تسهیلات وثیقه اخذ می‌شود.

گلایه از عدم ثبات قوانین

وی با اشاره به اینکه مسائل مرتبط با معافیت‌های مالیاتی و عدم ثبات قوانین نیز برای تولیدکنندگان مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است، بیان کرد: متأسفانه در برخی از ادارات هر کارشناسی یک تفسیر از قانون ارائه می‌دهد.

این فعال حوزه صنعت چاپ خراسان‌جنوبی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل و مشکلات سفارشات دستگاه‌های دولتی به واحدهای تولیدی خارج از استان است که این مسئله در مورد صنعت چاپ در موارد عدیده‌ای رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: به عنوان مثال دانشگاه بیرجند در سال حدود ۱۰۰ کتاب چاپ می‌کند که اگر کار طراحی و چاپ و نشر آن را به دو واحد موجود در استان بدهد نقش بسیار مهمی در تثبیت مشاغل این بخش در خراسان‌جنوبی خواهد داشت.

بازارهای جدید برای فروش محصولات یافتیم

علیرضا الهیاری کارآفرین، صادرکننده و فعال حوزه صنعت چوب خراسان‌جنوبی نیز در این کارگروه با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات در مسیر تولیدکنندگان گفت: برای رفع مشکل بازاریابی به بازارهای فراتر از استان و حتی فرا ملی اندیشیدیم.

وی با اشاره به اینکه برای گسترش کار تولیدی و راه اندازی کارخانه دوم نیازمند زیر ساخت‌هایی چون برق است، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری شرکت توزیع نیروی برق بتوانیم این مهم را تأمین کنیم.

این فعال حوزه صنعت چوب ادامه داد: ظرفیت‌های تولیدی بسیار بزرگی در حوزه چوب در خراسان‌جنوبی وجود دارد به گونه‌ای که با استفاده از این ظرفیت‌ها توانستیم به جز محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی محصول دیگری چون صنایع چوب را به عمان و گرجستان صادر کنیم.

احراری از فعالان و تولیدکنندگان انواع کارتن در خراسان‌جنوبی نیز در کارگروه بیان کرد: بین کسانی که شهرک صنعتی تولیدی راه انداخته‌اند و افرادی که واحد تولیدی آنان در بیرجند است یک تبعیض و تفاوت وجود دارد.

وی بیان کرد: کسانی که واحدهای تولیدی شأن در شهر است مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل به داخل شهر نمی‌دهند اما واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

قصه پیچیده معافیت از مالیات واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی

عباس جرجانی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این کارگروه اظهار کرد: خراسان‌جنوبی قبل از تشکیل استان از بحث معافیت‌های مالیاتی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی بهره‌مند بوده است.

وی بیان کرد: بعد از تشکیل خراسان‌جنوبی و به واسطه اینکه طبق قانون در مراکز استان‌ها آن دسته از شهرک‌های صنعتی که تا شعاع ۳۰ کیلومتری شهر قرار دارند از معافیت برخوردار نیستند، شرایط تغییر کرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: البته با قانون تسهیل و رفع موانع تولید در سال ۹۵، واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی که پروانه بهره برداری بگیرند و یا افزایش ظرفیت داشته باشند نیز از معافیت مالیاتی تحت شرایطی بهره‌مند خواهند شد.

بازدیدهایی برای رونق دادن به تولید

داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این کارگروه با اشاره به اینکه استاندار خراسان جنوبی در پنج نوبت از واحدهای تولیدی بیرجند بازدید کرده است، بیان کرد: در هر نوبت نیز از هفت واحد تولیدی بازدید شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها نیز از واحدهای تولیدی متعددی بازدید شده است، یادآور شد: در مجموعه مقام عالی دولت در خراسان‌جنوبی در چند ماه اخیر از حدود ۶۵ واحد تولیدی بازدید کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این مشکلات در راستای حل مشکلات تولید کنندگان است، گفت: شرکت توزیع نیروی برق اجازه ندارد بدون اجازه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و به طور مستقل برق واحدهای تولیدی را قطع کند.

کد خبر 4678499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha