۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲

«هفت روز سیما» در مهر؛

«شبکه نمایش خانگی» همچنان پا در هوا/«آهی» که از نهاد رادیو برخاست

«شبکه نمایش خانگی» همچنان پا در هوا/«آهی» که از نهاد رادیو برخاست

خبرهای مرتبط با تولیدات شبکه نمایش خانگی در هفته‌های اخیر همچنان نشان از سایه سنگین بلاتکلیفی و عدم نظارت هدفمند در این عرصه دارد.

خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و شبکه نمایش خانگی در طول هر هفته بپردازد.

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه دهم مردادماه می‌توانید با سومین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.

چهره هفته؛ صدایی که خاموش شد

حسین آهی اگرچه شاعر و پژوهشگر بود اما در این‌ سال‌ها نامش بیشتر با رادیو عجین شده بود؛ خودش به استاد غایب شعر و ادب و برنامه‌های شنیداری‌اش به کارگاه‌های آموزشی‌ای برای علاقمندان به شعر و شاعری و عاشقی با زبان فارسی تبدیل شده بود.

اولین برنامه تلویزیونی آهی «با کاروان شعر و موسیقی» در شبکه دو سیما بود و مهمترین برنامه‌اش در یک دهه اخیر «تماشاگه راز» بود که نقد و شرحش بر حافظ توانست از مردم عادی تا دانشجو و استاد دانشگاه را به خود جذب کند.

او «تماشاگه راز» را از سال ۸۸ هر عصر ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹ روی آنتن رادیو فرهنگ برد که پخش آن حدود پنج سال طول کشید و تا سال ۹۲ ادامه داشت. جذبه این مجموعه برای بررسی و نقد غزلیات حافظ آن چنان بود که بعد از یک سال و به دلیل تماس‌ها و نامه‌های مردم به رادیو، تصمیم بر این شد که این مجموعه دوباره به پخش برسد و برای همین بازپخش این برنامه هر روز صبح ساعت ۵:۳۰ روی آنتن می‌رفت و تا همین اواخر ادامه داشت. او این برنامه‌ها را در کتابخانه شخصی خود ضبط می‌کرد و خوانش و شرح حافظ با صدا و تحلیل آهی عادت صبحگاهی بسیاری از علاقمندان به رادیو شده بود.

رادیو پیام نیز چهارشنبه شب‌ها با نام آهی پیوند خورده بود. برنامه‌اش که شروع می‌شد به مخاطبانش که آنها را «خوبان» می‌نامید سلام می‌کرد و بعد اشعاری از شاعران معاصر و قدیم فارسی می‌خواند.

آهی به دلیل برنامه هایش، نحوه گفتار و اهمیتی که برای ادبیات قائل بود به نوعی می‌تواند به عنوان میراث زبان و ادبیات فارسی در رادیو محسوب شود و این روزها که دوباره سخن از حفظ و پاسداشت زبان و ادب فارسی است و خلأ جدی پرداختن به واژگان و حتی خوانش درست بسیاری از اشعار در رادیو و تلویزیون احساس می‌شود خوب است که این میراث به راحتی به دست فراموشی سپرده نشود و اگرچه سخت است اما تلاش کنیم تا جای «آهی» در صداوسیمای ملی خالی نماند.

حاشیه هفته؛ داستان ناتمام نبود نظارت در شبکه نمایش خانگی

بازار تولید و ساخت کارهای مرتبط با شبکه نمایش خانگی این روزها داغ داغ است حجم تولیدات گاهی آنقدر زیاد است که گویی حساب کار از دست مسئولان امر هم در می‌رود و تازه بعد از چند وقت در جریان کارهای ساخته نشده، سریال‌های ناتمام، قسمت‌های توزیع نشده، جدایی بازیگران و حاشیه‌های ایجاد شده نسبت به یک پروژه قرار می‌گیرند.

نظارت روی سریال‌های شبکه نمایش خانگی هنوز به شکل جدی انجام نمی‌شود و همین باعث می‌شود که خروجی کارها بعد از ایجاد حاشیه در شبکه‌های اجتماعی به گوش مسئولان مربوطه برسد و دستورات لازم برای مثلا ادامه ساخت یک پروژه و یا دیگر موارد مربوطه را صادر کنند. هرچند مراحل قبل تر از توزیع یک پروژه نیز این نظارت جدی و سخت گیرانه را طلب می‌کند نظارتی که لازم است روی محتوای فیلمنامه ها، قراردادهای مالی، منشاء مالی پروژه‌ها و... را نیز در بر بگیرد.

یکی از سریال‌هایی که بعد از این پیگیری‌ها خبر توزیع قسمت جدید آن بعد از چند ماه در هفته اخیر منتشر شد سریال «احضار» به کارگردانی رامین عباسی زاده بود. سریالی که قسمت هشتم آن اسفندماه سال گذشته توزیع شد و این هفته، بعد از حدود ۶ ماه قسمت نهم آن برای مخاطبان عرضه شد.

این سریال از همان ابتدا به دلیل کیفیت پایین و نقض ادعای مطرح شده با عنوان «اولین سریال ایرانی در ژانر ترسناک» با واکنش‌های مخاطبان مواجه شد و حتی بخش‌هایی از سریال به دلیل کپی‌برداری از یک اثر سینمایی مورد انتقاد قرار گرفت و بعد از همه این ماجراها مهمترین حاشیه همین بود که ساخت و توزیع ادامه سریال برای چندین ماه متوقف ماند. این روند باعث شد مصطفی سماوات سرپرست شبکه نمایش خانگی طی مصاحبه‌ای اعلام کند که دیگر به عباسی زاده اجازه ساخت کار در شبکه نمایش خانگی داده نخواهد شد که خود عباسی زاده نیز نسبت به این نکته واکنش منفی نشان داد و مشکلات مالی را دلیل این تعویق دانست و حالا مدتی بعد از این اظهار نظر وی، ساخت و توزیع قسمت‌های نیمه کاره مانده پروژه «احضار» از سر گرفته شده و عرضه قسمت نهم در شبکه نمایش خبری بود که این هفته میان اخبار پروژه‌های شبکه نمایش خانگی اطلاع رسانی شد.

این هفته انتشار خبر دیگری از پروژه‌های شبکه نمایش خانگی نیز باعث حیرت شد، اینکه امیر پورکیان کارگردان سریال «ممنوعه» که به تازگی توزیع این سریال را با حاشیه‌های فراوان به پایان رسانده بود، دوباره دست به کار شده تا پروژه بعدی خود را به تولید برساند. وی بنا دارد به زودی پیش تولید سریالی با نام «گوش‌های بریده» را در شبکه نمایش خانگی شروع کند و این در حالیست که به تازگی پرونده حواشی سریال «ممنوعه» بسته شده است.

سریال «ممنوعه» فضایی اجتماعی درباره چند جوان داشت که هر یک معضلات خود را دارند و در همان چند قسمت اول به دلیل پخش شدن یکی از سکانس‌های آن در فضای اجتماعی توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

بعد از انتشار این صحنه هنجارشکن، توزیع سریال با یک وقفه مواجه شد تا مورد بازبینی ارشاد قرار بگیرد. همین هیاهوها و حاشیه‌های پیرامونی سریال باعث شد در قسمت‌های اولیه مورد استقبال قرار بگیرد و مخاطب منتظر قسمت‌های بعدی بماند اما ادامه قصه با ضعف‌های ساختاری و کیفی مواجه شد و بدون دلیل منطقی داستان در دو فصل روایت شد. چندی پیش هم با توزیع قسمت آخر، پرونده این سریال بسته شد و حالا رسانه‌ها خبر داده اند که پورکیان منتظر است تا بعد از اتمام نگارش فیلمنامه جدید خود وارد پیش تولید سریال جدیدش شود.

اتفاق ویژه هفته؛ ناگهان یادآوری یک مناسبت فراموش‌شده!

روز چهارشنبه (دیروز) روز صداوسیما بود. نهم مردادماه، سالروز بازدید تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۷۵ از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که با عنوان روز صدا و سیما در تقویم نامگذاری شده است. این روز معمولا در صداوسیما با چند باکس خبری یادآوری می‌شود و سازمان صداوسیما در این سال‌ها کمتر برنامه، بزرگداشت، رویداد و ... را برای روزی که به نام خود نامگذاری کرده است رقم زده است.

امسال هم البته در برخی بخش‌های خبری و برنامه‌ها به این بازدید تاریخی اشاره شد اما در شبکه سه اتفاق ویژه‌تری رقم خورد. برنامه صبحگاهی شبکه سه سیما روزگذشته باکس‌های کوتاه و متنوعی را به هنرمندان و اهالی رادیو و تلویزیون اختصاص داد تا به نوعی این روز فراموش‌شده در تقویم را به‌نوعی احیا کند.

اقبال واحدی مجری برنامه صبحگاهی «صبح بخیر ایران» که سال‌ها به عنوان یک برنامه رسمی و پرمخاطب شبکه یک روی آنتن می‌رفت به شبکه سه آمد و با مجریان «سلام صبح بخیر» گپ زد. در این برنامه با مروری بر عکس‌های بازدید رهبر انقلاب در سال ۷۵ این اتفاق یک بار دیگر مرور شد و در بخش بعدی نیز سیروس مقدم به شوخی و طنز با عنوان سلطان سریال سازی در تلویزیون مهمان استودیوی شبکه سه شد و خبرهایی تازه از فصل ششم پایتخت داد.

از دیگر مهمانان پاسداشت روز صداوسیما در شبکه سه منوچهر آذری چهره رادیویی بود که به تعریف کردن خاطرات و طنازی‌های خاص خودش پرداخت. آذری با همان شوخ و شنگی‌های همیشگی‌اش یک ساز دهنی نیز به استودیو آورده بود و زمانی که خواست در آن بدمد، گلدان روی میز مجریان برنامه را برداشت و جلوی خود گرفت تا به این ترتیب با قواعد نمایش ساز در تلویزیون هم شوخی کرد!

روز صداوسیما می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف و یک نقطه یادآوری راهبردی برای اتفاقات نو در صداوسیما باشد و با پاسداشت این روز می‌توان نگاه دوباره‌ای به بسیاری از مبانی و دیدگاه‌های امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب در زمینه اداره و مدیریت رادیو و تلویزیون کشور داشت و برای تحقق آنها تلاش کرد.

سینما در سیما؛ میرکریمی سوژه استقبال و اعتراض تلویزیونی‌ها

در هفته‌ای که گذشت چندین برنامه تلویزیونی همزمان با اکران فیلم «قصر شیرین» از نیوشا علیپور و یونا تدین دو کودک شیرین سخن و خوش سر زبانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند دعوت کردند تا به برنامه‌هایشان بروند و همچنان این دعوت‌ها ادامه دارد.

این دو کودک ابتدا اواخر هفته گذشته به برنامه صبحگاهی شبکه سه رفتند و آنجا از کل‌کل فوتبالی استقلال و پرسپولیس و صحنه‌های جذاب و سخت «قصر شیرین» گفتند و بعد از آن هم به برنامه‌های دیگر دعوت شدند.

این دو کودک که بازی‌های شیرینی را هم در «قصر شیرین» جدیدترین ساخته رضا میرکریمی رقم زدند این روزها مشهورترین چهره‌های بازیگری حوزه کودک هستند و از شبکه ای به شبکه دیگر می‌روند. البته این دو قبل از اینکه به سلبریتی‌های عرصه کودک تبدیل شوند و اینقدر مورد توجه قرار بگیرند در سریال «بچه مهندس» که ماه رمضان سال گذشته از شبکه دو سیما پخش شد روی آنتن رفتند و اولین تجربه بازیگری شان را آنجا گذراندند.

همزمان برنامه‌های سینمایی دیگر تلویزیون مانند «نقد سینما» و «شب‌های سینما» نیز یکی در شبکه پنج و دیگری در شبکه چهار در قالب گفتگوی حضوری و تلفنی با سیدرضا میرکریمی تلاش کردند استقبال مناسبی همزمان با آغاز اکران «قصر شیرین» از این فیلم داشته باشند.

توجه به فیلم «قصر شیرین» و بازی بازیگران این فیلم در حالیست که از زمان اکران «ما همه با هم هستیم» که تهیه‌کنندگی آن ر ا رضا میرکریمی برعهده داشت، انتقادهای تند و تیز از این فیلم سوژه مشترک برنامه‌های مختلف سینمایی سیما شده بود. برنامه‌هایی که هر یک به نوعی به نقد ابعاد مختلف این اثر پرهزینه اما کم مایه پرداختند. نقدهایی که در جایی به اعتراض به سرمایه‌گذار فیلم، فیلمنامه و حضور اضافی چهره‌های مشهور تبدیل می‌شد و غالباً هیچ جوابی هم در قبالشان وجود نداشت.

حالا توجه به «قصر شیرین» در کنار اعتراض‌ها به «ما همه با هم هستیم» تناقض جالبی را نسبت به کارنامه میرکریمی رقم زده است.

پیشنهاد ویژه؛ پرواز با پرنده کوچک خوشبختی

بازی هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» را نمی‌توان از یاد برد وقتی همه تلاشش را می‌کند تا ملیحه دختری را که تکلمش را از دست داده است آموزش دهد و او بتواند حرف بزند. «پرنده کوچک خوشبختی» ساخته پوران درخشنده در سال ۶۶ است و قصه ملیحه است که بر اثر یک ضربه روحی در کودکی قدرت تکلم خود را از دست داده است و حالا معلمش می‌خواهد او را آموزش دهد تا از یک گذشته تلخ رها شود.

شاید تماشای این فیلم بعد از سه دهه و با دانستن این نکته که ملیحه بازیگر این فیلم واقعا ناشنوا بود و برای حرف زدنش در صحنه اخر فیلم واقعا تمرین‌های بسیاری با او انجام شد شما را مشتاق کند تا یک بار دیگر بخواهید شاهد قصه این فیلم باشید.

امین تارخ، هما روستا، جمیله شیخی و آزیتا لاچینی در فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» نقش‌آفرینی کرده‌اند و قرار است پنجشنبه شب دهم مرداد ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما روی آنتن برود.

در همین شب پوران درخشنده به عنوان مهمان حضوری شبکه چهار در برنامه «شب سینما» نیز حضور پیدا می‌کند و قرار است درباره موضوع تاثیرات جامعه بر قهرمان و تاثیرات قهرمان بر سبک زندگی و جامعه صحبت کنند.

کد خبر 4681879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha