۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰

بازگشت مساجد به نقش بنیادین

داود قلی مسجد تراز اسلامی/ زنجان شهر مساجد اثرگذار است

داود قلی مسجد تراز اسلامی/ زنجان شهر مساجد اثرگذار است

زنجان-شهر و استان زنجان همواره از مساجدی بزرگ و تاثیرگذار برخوردار بوده است و این مساجد توانسته اند در پیاده سازی مسجد تراز اسلامی و فعال به خوبی خود را نمایان کنند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: مساجد همواره به‌عنوان پایگاه مهم در انسجام‌بخشی و قوام جوامع اسلامی مطرح هستند، نقشی که در طول تاریخ به دلیل نگاه‌های حکومت‌ها دچار فراز ونشیب‌هایی بوده، اما این روزها این کارکرد به نقش محوری خود برمی گردد.

مساجد با توجه به ساختارهای که از صدر اسلام داشته‌اند، توانسته اند در جوامع نقش خود را به‌عنوان یک محور در جامعه نشان دهند، و تجربه ثابت کرده است رویکردهایی که مساجد در آن محور بوده‌اند فرجام  موفق و تأثیرگذاری داشته است.

از هزاران نمونه در این زمینه می‌توان به نمونه عینی آن در بسیج  مردمی برای دفاع از کشور در هشت سال دفاع مقدس و حمایت‌های مردم از  رزمندگان اسلام تا حضور جوانان با محوریت مساجد برای  محرومیت زدایی اشاره کرد.

در این میان و در شهر زنجان حجت‌الاسلام علی‌اصغر ولایتی روحانی جوان و فعالی است که بدون داشتن هیچ پشتوانه دولتی با تشکیل‌ هسته‌های مختلف از جوانان و افراد علاقه‌مند، وارد عرصه خدمت‌رسانی و احیای کارکرد مسجد تراز اسلامی‌شده است.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر ولایتی، امام جماعت مسجد داود قلی از روحانیون جوان، پرتلاش و مردمی زنجان است که ۴ سال به‌عنوان امام جماعت فعال و نمونه زنجان از طرف اداره اوقاف و امور خیریه، سپاه انصارالمهدی (عج) استان و ستاد اقامه نماز استان زنجان انتخاب شده و سال ۹۶ روحانی منتخب جوان برتر استان از طرف استانداری نام گرفت.

خدمت رسانی به محرومان و مناطق حاشیه شهر زنجان، روستاهای محروم و دورافتاده، تشکیل‌ گروه‌های جهادی و هسته‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی از جوانان، برگزاری دورهای مختلف همانند دروه های قرآن آموزی،کلاس‌های علمی و هنری، برگزاری دوره های عملی برای تحقق شعارهای سال و برگزاری دوره‌های مشاوره حقوقی برای مردم تنها بخش‌های کوچکی از فعالیت‌های مسجد داود قلی شهر زنجان است.

وی در مناطق محروم و در شهر زنجان مشغول کارهای جهادی و فرهنگی است و توانسته موفقیت‌های زیادی دراین عرصه کسب کند. برای فریضه امربه معروف اقدامات زیادی در شهر زنجان انجام داده‌ که حضور در کمپ ترک اعتیاد جهت مشاوره، اقامه نماز جماعت، پرسش و پاسخ و کمک مالی از طریق خیرین، کمک به اقشار آسیب پذیر  و راه اندازی  گروه های مشاوره از  اقدامات صورت گرفته در مسجد داود قلی است.

مسجد تنها برای اقامه نماز نبوده و پایگاهی انسان‌ساز است

امام جماعات مسجد داودقلی زنجان از مسجد به‌عنوان پایگاهی انسان‌ساز یاد کرد و گفت: مسجد تنها برای اقامه نماز نبوده و پایگاهی انسان‌ساز است.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر ولایتی با اشاره به برنامه‌های مختلفی که در این مسجد در حوزه‌های مختلف، از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تربیتی، گفت: خوشبختانه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این مسجد با قدرت و قوت دنبال می‌شود، در زمینه مسائل قرآنی است که تا به امروز در این زمینه فعالیت‌های بسیار موثری انجام شده است.

تشکیل ۱۵ خانه قرآنی با حضور مربیان مجرب و توانمند

وی از تشکیل ۱۵ خانه و منزل قرآنی با حضور مربیان مجرب و توانمند به‌عنوان یکی از گام‌های اولیه در راستای انجام فعالیت‌های موثر قرآنی در این مسجد یاد کرد و افرود: با حضور مربیان توانمند و مجرب در این زمینه، محتوای قرآنی و سبک زندگی به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود. علاوه بر این، شاهد برگزاری کرسی‌های تلاوت در فضای مسجد به صورت ماهیانه هستیم.

به گفته ولایتی عمده فعالیت هایی که قرار است در این منازل انجام شود، برگزاری جلسات خانگی به شکل هفتگی و در موضوعات سبک زندگی اسلامی، همسرداری، تربیت فرزند، ازدواج سالم و آسان است.

زمینه‌ای فراهم شده است تا برنامه‌هایی چون مهد قرآنی در این مسجد به‌عنوان یکی از مساجد قدیمی شهر زنجان به صورت رایگان برای علاقه‌مندان برگزار شودولایتی با یادآوری اینکه مردم از حضور قاریان بین‌المللی و کشور در این برنامه‌ها لذت برده و نهایت بهره‌مندی را دارند، تصریح کرد: حضور مشاوران قرآنی در این مسجد را باید به فال نیک گرفت چرا که با حضور این مشاوران، مباحث مختلفی در حوزه‌های روان‌شناسی، خانواده، حقوق، وکالت و ... با محتوای قرآنی و دیانت قرآنی به شرکت‌کنندگان مشاوره داده می‌شود.

وی از برگزاری کلاس‌های سبک زندگی به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده در این مسجد یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه زمینه‌ای فراهم شده است تا برنامه‌هایی چون مهد قرآنی در این مسجد به‌عنوان یکی از مساجد قدیمی شهر زنجان به صورت رایگان برای علاقه‌مندان برگزار شود که به واسطه این برنامه، مادران نیز به فراگیری هنرهایی چون عروسک‌بافی، خیاطی، شیرینی‌پزی، بافندگی و ... می‌پردازند.

امام جماعات مسجد داود قلی با یادآوری اینکه گروه جهادی را باید یکی از طرح‌های این مسجد عنوان کرد و در همین راستا دو گروه جهادی تشکیل شده است، اظهار کرد: این دو گروه جهادی به نام‌های شهید همت و سفیران ولایت، هم در محله و هم در مناطق محروم فعالیت می‌کنند که به عنوان مثال بارز می‌توان به مسائل اخیری که در رابطه با سیل اتفاق افتاد، اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در محله مسجد هر کسی، هر نیاز و احتیاجی داشته باشد، مشکل‌شان را برطرف می‌کنیم، بیان کرد: یکی از کارهای ماندگاری که این دو گروه جهادی مسجد داود قلی از خود به یادگار گذاشته، اعزام پزشک به محله‌های فقیرنشین و حواشی شهر و یا روستاهای زنجان بوده که توانسته‌اند در مسائل عمرانی، فرهنگی و تربیتی در مناطق محروم فعالیت‌های موثری انجام دهند.

ثبت ۳ اختراح توسط جوانان مسجد  داود قلی 

ولایتی، از برگزاری کلاس‌های علمی، فرهنگی، رباتیک، کلاس زبان، قرآن در این مسجد خبر داد و با اشاره به اینکه این مسجد موفق شده است ۳ اختراع خوب را که توسط جوانان بی‌ادعای این شهر اتفاق افتاده، به ثبت برساند و خوشبختانه نتایج این فعالیت‌ها موفقت‌آمیز بوده است. علاوه بر این، همایش‌های مختلفی در مسجد داود قلی برای پیشگیری از اعتیاد، طلاق و مسائل مختلف برای خانواده‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شود.

وی، شناسایی افراد نیازمند به‌ویژه کسانی که پیرامون مسجد زندگی می‌کنند را جزو برنامه‌های اصلی این مسجد عنوان کرد و با اشاره به اینکه برای این افراد شناسنامه صادر شده است، افزود: علاوه بر این، برای این افراد بعد از شناسایی، سبد غذایی، سبد کالا و پاکت‌های پول به صورت آبرومندانه و شرافت‌مندانه با کمک خیرین آماده و تقدیم این خانواده‌ها شده است.

این فعال عرصه مسجد با تاکید بر اینکه مسجد صرفا برای اقامه نماز نبوده و پایگاهی انسان‌ساز است، یادآور شد: خوشبختانه مردم علاوه بر خواندن نماز، در کلاس‌های مختلف نیز شرکت می‌کنند که این خود حاکی از آن است که مسجد در برهه کنونی توانسته است کارکردهای دیگر خود را که لازم و ملزوم جامعه امروزی است، نهادینه کرده و جامعه نیز با این مهم همراهی می‌کند.

وی حضور در کمپ‌های ترک اعتیاد را یکی از اقدامات شاخص این مسجد عنوان و ادامه داد: فارغ از همه این مسائل، اقداماتی در راستای حفاظت از محیط زیست، یکی از شعارهای اصلی ما به‌شمار می‌رود که در همین راستا با حضور در مکان‌هایی چون پل میربهاءالدین، گاوازنگ و ... تلاش کرده‌ایم تا گامی بلند در راستای حفاظت از محیط زیست برداریم.

برگزاری مسابقه در مسائل علمی از جمله بحث بیانیه گام دوم انقلاب

وی از برگزاری مسابقه در مسائل علمی از جمله بحث بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد و با بیان اینکه در این رابطه تاکنون ۲ مسابقه برگزار شده است، خاطرنشان کرد: این مسائل با حضور اساتید مختلف تفسیر شده است. همچنین در زمینه پرورش قارچ موفقیت‌هایی داشته‌ایم که این موفقیت‌ها منجر به ایجاد اشتغال شده است.

ولایتی گفت: در راستای اجرای طرح مسجد تراز قرآنی، مسجد داودقلی زنجان به عنوان مسجد پایلوت انتخاب شد.

وی به راه اندازی مهد قرآنی در این مسجد اشاره کرد و گفت: در این مهد کلاس های قرآنی برای کودکان تشکیل و مفاهیم قرآنی از طریق شعر و قصه برایشان آموزش داده می شود.

ایجاد منازل قرآنی، مهدهای قرآنی، مشاوره‌های قرآنی، تفسیر قرآن، کرسی تلاوت، جلسات نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، پایگاه حفظ قرآن و ارتباط با مردم، مهدها و مدرسه‌های اطراف از عمده برنامه های قرآنی مسجد داود قلی استوی افزود: مسجد داودقلی زنجان تاکنون هشت کرسی تلاوت در فضاهای مختلف از جمله مسجد، مجموعه گردشگری گاوازنگ و پارک ها برگزار و قاریان برجسته در این محافل حضور می‌یابند.

ولایتی  یکی از دلایل انتخاب این مسجد به عنوان مسجد تراز قرآنی را فعالیت های عمده و شاخص این مسجد در حوزه امور قرآنی خواند و گفت: ایجاد منازل قرآنی، مهدهای قرآنی، مشاوره‌های قرآنی، تفسیر قرآن، کرسی تلاوت، جلسات نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، پایگاه حفظ قرآن و ارتباط با مردم، مهدها و مدرسه‌های اطراف از عمده برنامه های قرآنی این مسجد است.

وی با اشاره به تاکیدات بزرگان دینی در تدبر در قرآن کریم افزود: تنها قرائت صرف قرآن کریم کافی نیست بلکه بایستی محتوای قرآنی را به شکل تخصصی تبیین کرد.

مساجد در شهر و استان زنجان همواره توانسته اند در زمینه اقدامات و فعالت های اجتماعی موفق عمل کنند و این روند طی سال های اخیر توسعه یافته و فعالیت های گروه های جهادی برای محرویت ذایی از مناطق محروم موفق و تاثیرگذار بوده است.

کد خبر 4696334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha