۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸

مهر گزارش می دهد؛

«تورنا ۲» یک فانتزی آموزنده با جلوه‌های ویژه قوی

«تورنا ۲» یک فانتزی آموزنده با جلوه‌های ویژه قوی

اصفهان - - «تورنا ۲» یک فانتزی آموزنده با جلوه‌های ویژه قوی است و آموزش درسهای مهم زندگی به کودکان مانند مفهوم راست گویی، خوش قولی و روشهای غلبه بر ترسهای کودکی را مورد تاکید قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، «تورنا ۲» فیلمی در حوزه کودک و نوجوان به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی سیدجواد هاشمی است که در سی‌ودومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان به نمایش درآمد.

در ابتدا به نظر می‌آمد با یک فیلم ساده کودک و نوجوان مواجه هستیم که در لوکیشن‌های ساده و صحنه‌هایی معمولی قرار است داستانی دم دستی را ارائه دهد اما خیلی زود با به نمایش درآمدن سفینه فضایی پروفسور دانش و به پرواز درآمدن آن به خاطر شیطنت بچه‌ها شاهد جلوه‌های ویژه بسیار خوب و بالاتر از سطح معمول سینمای ایران در این فیلم بودیم.

ماجرای «تورنا ۲» از این قرار است که یک سفینه فضایی به گل نشسته در حال تبدیل شدن به رستورانی لاکچری است اما شیطنت بچه‌ها درست زمانی که پروفسور دانش با بازی اکبر عبدی در خواب است، به فضا موجب می شود این سفر کند شده و سفینه در سیاره‌ای ناشناخته به زمین بنشیند؛ سیاره‌ای که مردمی بدوی با زبانی ناشناخته دارند.

حرکات و گفتار پادشاه خوش مشرب این سیاره،حرکات موزون دسته جمعی جذاب همراه شدن این حرکات با موسیقی‌های نوستالژیک نسل‌های دهه ۵۰ و ۶۰ باعث شده تا هم کودکان و هم بزرگسالان جذب زیبایی های فیلم «تورنا ۲» شوند.

فضاسازی مناسب، استفاده از دکور و جلوه‌های ویژه قوی، طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی قوی از ویژگی‌های «تورنا ۲» است که  این فیلم را برای کودکان و نوجوانان جذاب کرده است و قطعا بستر ساز موفقیت قسمت بعدی این فیلم نیز خواهد بود.

دروغ‌نگو، بدقولی نکن، به خاطر عشق بجنگ

در طول فیلم شخصیت‌های اصلی نظیر هامون، امید و پرنسس شیمبا بر اهمیت توجه به سجایای اخلاقی تأکید دارند، امید که یک پسر اهل زمین است و عاشق پرنسس زمینی فضایی سیاره ناشناخته شده به خاطر عشق و قولی که به معشوقه‌اش داده از بازگشت به زمین منصرف شده و تنها باعث نجات هامون و دوستانش می‌شود؛در پایان فیلم گفته‌های سربازرس مشخص می‌کند که شخصیت امید حلقه گمشده داستان «تورنا ۲»است.

تأکیدهای مکرر فیلم بر لزوم پایبندی به قولها، پرهیز از سرسری گرفتن عشق و پایبندی به اخلاق از نکات پررنگ اخلاقی «تورنا ۲» است که با بازی خوب بازیگران کودک و نوجوان تلفیق شده و از نقاط قوت این فیلم محسوب می‌شود.

سید جواد هاشمی کارگردان، تهیه کننده و نویسنده «تورنا ۲» در این خصوص با بیان اینکه امیدوارم سینماها از تماشاگران کودک و نوجوان پر شود، پ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالهاست اتفاق خاصی در این حوزه سینمای کودک رخ نمی‌دهد و کمتر پیش می‌آید فیلمی با استقبال کودک و نوجوان مواجه شود.

وی پیرامون فضا سازی و زیربنای فکری «تورنا ۲» تاکید کرد: ما دنیای تخیلی را در این فیلم ترسیم کردیم، این فیلم سه لایه مهم دارد، مدنظر قرار دادن تربیت  کودکان و نوجوانان در کنار تفریح و سرگرم و ، حضور خانواده‌ها در کنار کودکان از دیگر اهداف فیلم بود و استفاده از ترانه‌های نوستالژیک در فیلم نیز به همین منظور بوده است.

آسمانی‌ها دروغ نمی‌گویند و بد قولی نمی‌کنند

کارگردان سینمای کودک تاکید کرد: لایه زیرین این فیلم عمق ماجرا را نشان می دهد و می‌خواهیم بگوییم بچه‌ها جنگ و دعوا  را دوست ندارند، رای همین شخصیت اصلی فیلم هامون می‌گوید «من فکر می‌کردم آسمانی‌ها دروغ نمی‌گویند و بد قولی نمی‌کنند.»

هاشمی معتقد است افراد باید در کودکی عشق را بیاموزند، بر این اساس وی در خصوص وجود صحنه‌های عاشقانه در فیلم خود گفت: ما با تمام شخصیت‌های کارتونی نظیر سیندرلا زندگی کردیم و در تمام این فیلم‌ها شاهد عشق بودیم و من می‌خواهم بچه‌ها عشق پاک را یاد بگیرند.

وی ادامه داد: ما پس از انقلاب عشق پاک را به بچه‌ها یاد ندادیم چراکه بعضی نمی‌فهمند باید عشق را به بچه‌ها نیز آموخت، متأسفانه مفهوم درست عشق را به بچه‌ها آموزش ندادیم و در این راستا دچار مشکلاتی شده ایم.

بازهم ضعف داستان نقطه ضعف یک فیلم ایرانی است

اگرچه داستان تقریبا بدون تعلیق جدی است و برخی نقش‌های بدون شناسنامهو  بازیگران اضافی را می‌توان از جمله نقاط ضعف «تورنا ۲» در نظر گرفت اما نو بودن سوژه و داستان فیلم به همراه جلوه‌های ویژه قوی و فضای فانتزی و شاد و عاری از خشونت فیلم در کنار کمی فضاسازی ترسناک می‌تواند «تورنا ۲» را به موفقیت نسبی برساند.

هاشمی در این ارتباط  با بیان اینکه نویسنده خوب در کشور نداریم، تصریح کرد: ۶ سال پس از اختاپوس صبر کردم اما نوشته خوبی به دستم نرسید، خروجی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چیست و چند فیلم موفق کودک و نوجوان ساخته شده است؟، ما نویسنده خوب فیلمنامه در کشور نداریم و به همین دلیل خود مجبور به نوشتن شدم در حالی که نویسنده خوبی نیستم اما نسبت به افرادی که برایم داستان آورده بودند بهتر نوشتم.

داستان «تورنا ۲» ادامه دارد

کارگردان و تهیه کننده «تورنا ۲ در پاسخ به اینکه داستان فیلم ناقص و نیمه تمام به نظر می‌آید، اظهار داشت: این فیلم ناقص نبود، بچه‌ها رفتند به فضا و برگشتند اما قرار است شخصیت امید را در قسمت بعدی به زمین بازگردانیم.

وی با اقرار به اینکه هدف از ساخت قسمت بعدی این فیلم درآمدزایی و گیشه زدن بوده است، گفت: فیلم جلوه‌های ویژه بصری بسیاری دارد و در سینمای خصوصی امکان ساخت چنین جلوه‌هایی به دلیل هزینه‌های سنگین بسیار دشوار است به همین دلیل ما باید هزینه‌های این فیلم را بازگردانیم، برای بازگشت هزینه‌ها باید «تورنا ۲» را هم بسازیم و مجبوریم سریع و تند بسازیم، که این کار خیلی سخت است.

تلفیق سبک‌های سینمایی و عدم همخوانی با موسیقی فیلم

از سویی تلفیق سبک‌های سینمایی و عدم همخوانی با موسیقی فیلم و همچنین شباهت بخش‌هایی از جمله طراحی و فضاسازی‌های فیلم به برخی فیلم‌های مشهور سینما نظیر جنگ ستارگان، می‌تواند از ایراداتی باشد که منتقدین به «تورنا ۲» وارد می‌دانند، اما سید جواد هاشمی در این ارتباط اظهار داشت: هیچ اعتقادی به این که چه سبکی را می‌خواهیم بسازیم ندارم، تماشاگر باید از دیدن فیلم لذت ببرد و مهم استقبال مخاطب است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنم از همه فیلم‌های خوب دنیا اقتباس کنم، این انتقاد به اقتباس کردن در کشورما مرسوم است در صورتی که ابر قهرمان‌های دنیا همه از هم برداشت داشته‌اند و با افتخار می‌گویم اشکالی ندارد از فیلم‌های خوب برداشت کنیم.

هاشمی اکید کرد: در فانتزی مرزی نداریم و هرچیزی که تخیل کنیم ممکن است، فیلم ما ایرانی است و هر چیزی هم به آن اضافه کنیم یا کم کنیم آخر با یک فیلم ایرانی مواجه هستیم.

بچه‌ها باید ترسیدن در جمع را تجربه کنند

وی در پاسخ به چرایی وجود برخی صحنه‌های نسبتا ترسناک در یک فیلم با موضوع کودک و نوجوان، تصریح کرد: ترس در فیلمهای کودک و نوجوان لازم است و بچه‌ها باید ترسیدن در جمع را تجربه کنند و به عمد می‌خواهم این کار را انجام دهم تا بچه‌ها یاد بگیرند از فانتزی‌ها نباید بترسند بلکه باید با ترس‌های خود روبرو شوند.

هاشمی با اشاره به اهمیت خلق شخصیت‌های ماندگار برای کودکان، بیان داشت: قصد خلق شخصیتی ماندگار دارم، یک نفر که از زمین به فضا رفته است، بر این اساس در قسمت دوم«تورنا ۲» شاهد هستیم به دیگران یاد می‌دهد که چگونه باید قهرمان بود و شخصیت «شیمبا» به عنوان یک شخصیت بسیار خوب و درست کار از شخصیت‌هایی است که می‌خواهم ماندگار شوند.

دنباله «تورنا ۲» موفق خواهد بود

با توجه به آنچه در نخستین قسمت از «تورنا ۲» به چشم خورد به ویژه قوت در جلوه‌های ویژه و طراحی صحنه و لباس در کنار فضای کودکانه و استفاده از بازیگران کودک پسند، پس از تعلیق موجود در انتهای داستان پیرامون سرنوشت امید و تحقیقات سربازرس راجع به فعالیت‌های پروفسور و ارتباط امید با این فعالیت‌ها، انتظار می‌رود دنباله فیلم سینمایی «تورنا ۲» بتواند بهتر از قسمت نخست مخاطبین را جذب کند و به همین سبب نیز سید جواد هاشمی نیز امیدوار به جبران هزینه‌ها در دنباله‌های فیلم خود است.

کد خبر 4700198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha