۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۵۴

مهر از اردبیل گزارش می‌دهد؛

آژانس کتاب در مرز ایران وآذربایجان/محرومیتی که درمسجد ضربه فنی شد

آژانس کتاب در مرز ایران وآذربایجان/محرومیتی که درمسجد ضربه فنی شد

اردبیل - زمانی که در و دیوار شهر از اعلانات برگزاری برنامه‌های کلیشه‌ای پر شده، نبوغ جوانان یکی از مساجد روستاهای اردبیل کاری کرده کارستان تا این بار تاکسی‌ها یاران مهربانی را جا به جا کنند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - حامد مصطفائی آگاه: میل به مطالعه در جوار دشت سرسبز هزار رنگ مغان و در یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای کشور بیداد می‌کند. گویا در روستایی به نام «فولادلوقویی بیله‌سوار» نهادینه شدن فرهنگ مطالعه برای دستیابی به آینده‌ای بهتر به یک رسم و سنت تبدیل شده است.

تفاوت در علاقه نوجوانان این روستا به کتاب با دیگر مناطق شاید بدون برخورداری از ایده‌های جذاب مردان خوش فکر و دغدغه‌مند امکان پذیر نمی‌شد. امامعلی اسدی یکی از همان نیک مردان روستایی است که عشق خود به زادگاهش را در عمل نشان داده و ایجاد انقلابی در مطالعه را با محور قرار دادن مسجد معنای دیگری بخشیده است.

زمانی پای صحبت این فرد که خود را «مسئول کانون فرهنگی هنری شهید علایی مسجد جامع روستای فولادلو» معرفی می‌کند می‌نشینیم از ده‌ها طرح خاص منحصر به فرد برای ترویج فرهنگ مطالعه ویژه بچه‌های مسجد باخبر می‌شویم که برخی از آنان به دلیل عدم حمایت لازم امکان اجرایی شدن نداشتند. هر چند بسیاری از طرح‌ها نیز با اقبال مناسب همراه گشته و نتایج آن هم اکنون در گوشه گوشه مناطق مختلف این روستای دیدنی به وضوح دیده می‌شود.

با محوریت مسجد و بهره گیری از نوجوانان دغدغه مندی که در مساجد رشد و تربیت یافتند طرح خاصی با عنوان «با یک تماس صاحب کتاب شوید» اجرایی می‌شود.

اسدی می‌گوید: با محوریت مسجد و بهره گیری از نوجوانان و جوانان دغدغه‌مندی که در مساجد رشد و تربیت یافتند طرح نوینی با عنوان «با یک تماس صاحب کتاب شوید» در منطقه اجرا می‌شود.

به گفته وی با اجرای این طرح کافی است تا هر یک از اهالی ساکن در منطقه با کتابخانه کانون فرهنگی هنری روستا تماس بگیرند و در هر آدرسی که می‌خواهند کتاب مورد نظر خود را با مشارکت بچه‌های مسجد دریافت کنند. اسدی تسهیل در دریافت کتاب و افزایش علاقه‌مندی به کتابخوانی در بین اهالی روستا را از اهداف اجرای این طرح معرفی می‌کند.

طرحی که با اقبال روستاییان نیز همراه شده تا دیگر هیچ فردی دوری مسیر و نبود وقت کافی برای مراجعه به کتابخانه را بهانه‌ای برای دوری گزیدن از این یار مهربان نداشته باشند.

اقدامات فرهنگی مسجد این روستا تنها به اجرای طرح آژانس کتاب خلاصه نمی‌شود؛ توسعه نذر فرهنگی یکی دیگر از اساسی‌ترین برنامه‌هایی بوده که در روستای «فولادلوقویی» با جدیت دنبال می‌شود.

نذری متفاوت بچه‌های مسجد از جنس فرهنگ

نذر فرهنگی، نذری ماندگار و صد البته متفاوت از سایر نذرهاست. نذری که مهارت‌های اجتماعی و توانایی‌های جامعه را ارتقا بخشیده و راهی روشن برای تحول آفرینی مثبت در زندگی فردی و گروهی را می‌آفریند و اثرگذاری آن تنها محدود به یک لحظه یا روز خاص نیست. اقدامی که در این روستا نه تنها فراموش نشده بلکه پررنگ‌تر از دیگر مناطق اجرا می‌گردد.

یکی از کارشناسان دینی در گفتگو با مهر نذر فرهنگی را نذری ماندگار برای تمامی عرصه‌ها دانست و افزود: نذرهایی که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رشد فرهنگ مطالعه و اعتلای ارزش‌های اخلاقی را در جامعه فراگیر سازد، نگهدارنده شیرازه و چارچوب اجتماع و عامل مصون ماندن از ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد بود.

حجت‌الاسلام یوسفی‌زاده فعالیت‌هایی که مبتنی بر ترویج فرهنگ مطالعه کتاب باشد را بسیار ارزشمند دانست و افزود: اینکه در یکی از روستاهای دورافتاده استان اردبیل با محوریت مسجد شاهد فعالیت‌هایی ماندگار در عرصه کتاب و کتابخوانی و توسعه نذر فرهنگی هستیم، بسیار ارزشمند بوده و تقویت چنین روحیه‌ای در جای جای کشور می‌تواند برکات ارزشمندی به دنبال داشته باشد.

به گفته وی تقویت روحیه نوع دوستی، افزایش مشارکت عمومی و توجه به نیازهای فرهنگی و روحی باید به اولویت اساسی مساجد تبدیل شود.

در برنامه‌های فرهنگی این روستا، نشست‌های کتابخوانی در مدارس و مساجد نیز با ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دانش آموزان گنجانده شده است. نشست‌هایی که در دل خود آشتی والدین و فرزندان با کتاب را در پی دارد تا این یار مهربان به معنای واقعی کلمه مأنوس و همدم واقعی آینده سازان جامعه شناخته شود.

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید علایی مسجد جامع روستای «فولادلوقویی» به تشریح دیگر برنامه‌های فرهنگی این روستا می‌پردازد. به گفته اسدی برنامه‌های مرتبط با شبکه ترویج کتابخوانی کشور با عنوان جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با دقت و کیفیت مناسبی در روستا در حال اجراست.

وی به انتخاب تسهیل‌گرانی از روستا، مهدکودک و یا مدارسی که عمدتاً همکاری تنگاتنگی با مساجد فعال روستا نیز دارند اشاره می‌کند تا در نهایت با تأمین کتب مورد نیاز و ارائه مشاوره‌های لازم برای نوجوانان زیر ۱۳ سال تشویق بدون وقفه به کتابخوانی امکان پذیر شود.

جشن گلریزان کتاب؛ طرحی از جنس مهر و فرهنگ

جشن گلریزان کتاب با محوریت مساجد و کانون فرهنگی هنری این روستا روایتی از مهر و فرهنگ را بازگو می‌کند. این بار بچه‌های مسجد دور هم جمع می‌شوند تا یک کار ارزشمند دیگری را در کنار هم تجربه کرده و برای پر کردن سبد فرهنگی همنوعان خود آستین‌های همت را بالا زنند.

حسینی از اعضای کانون فرهنگی روستای «فولادلوقویی» جشن گلریزان کتاب را طرحی برای جمع آوری کتاب برای بچه‌های نیازمند و ایجاد کتابخانه شخصی برای آنان معرفی می‌کند.

کاروان سفیران کتابخوانی با محوریت مسجد برای ترویج فرهنگ مطالعه در روستا پای کار می‌آیند تا با فعالیت‌های ترویجی زنگ خطر دوری از مطالعه را به صدا درآورند. کاروان سفیران کتاب و کتابخوانی این روستا با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه فرهنگ تشکیل شده تا فعالیت‌های ترویجی با ایجاد گروه‌های کتابخوانی در شهرها و روستاهای منطقه پیگیری شود. طرحی که با وجود قدمت و سابقه خود از تأثیرگذاری خوبی برخوردار بوده تا با حضور در محافل مختلف زنگ خطر دوری از مطالعه را به صدا درآورد.

فعال فرهنگی روستای «فولادلوقویی بیله‌سوار» از اجرای طرح دیگری در این منطقه خبر می‌دهد که با حضور امیدبخش بچه‌های مسجد برای افرادی که آشنایی کافی به زبان رسمی کشور نداشته یا بی‌سواد و کم سواد هستند اجرایی می‌شود؛ در این طرح نشست‌های کتابخوانی و معرفی کتاب به گویش محلی اجرا شده و به افرادی که شرایط لازم برای مطالعه ندارند مقدمات بهره مندی از کتاب فراهم می‌شود.

اسدی به ایجاد گروه‌های پدر و فرزندی و طراحی مسابقات مختلف فرهنگی بین آنان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل اینکه پدران و سرپرستان خانواده‌های روستایی به دلیل مشغله کاری مشارکت چندانی در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی فرزندان خود ندارند؛ برنامه‌های کتابخوانی فرزندان با پدران با ارائه طرح‌های تشویقی در طول سال در نظر گرفته شده تا در افزایش سرانه مطالعه و تشویق خانواده‌ها برای انس‌گیری با کتاب موفق‌تر از گذشته عمل کرد.

به گزارش مهر، بنا به بیانات مقام معظم رهبری «مسجد هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و اتصال بنده به خدا»؛ این ظرفیت کم نظیری از شوق آوری و شورآفرینی که در مساجد نهادینه شده و آن را بهترین مکان برای خودسازی و پرداخت به امور فرهنگی ساخته بدون شک بهترین مأمن برای فعالیت پرشور کودکان و نوجوانان است.

مساجدی که تنها بُعد بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند نداشته بلکه در محور تربیتی نیز پایگاهی والا برای عروج آدمی از خاک به افلاک است، نیازمند مجذوب کردن بیش از پیش جوانان به سمت خود هست. پایگاه‌هایی که علاوه بر مرور عبودیت و معرفت، مرکزی بزرگ برای انجام فعالیت‌های شاخص فرهنگی و اجتماعی نیز محسوب می‌شوند.

کد خبر 4710671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha