۱۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱

در روز عاشورا انجام شد؛

پذیرایی چهارمحالی ها ازعاشقان اباعبدالله/ انواع غذاهای گرم طبخ شد

پذیرایی چهارمحالی ها ازعاشقان اباعبدالله/ انواع غذاهای گرم طبخ شد

شهرکرد- مردم استان چهارمحال و بختیاری با طبخ غذای گرم و پختن انواع نان های مغز دار در روز عاشورا از شرکت کنندگان در مراسم عزاداری امام حسین (ع) به شیوه های مختلف پذیرایی می کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: مردم ولایت مدار و مومن استان چهارمحال و بختیاری هرساله با فرا رسیدن ماه محرم آیین های عزاداری اباعبدالله حسین (ع) را در حسینیه‌ها، مساجد و خانه ها برگزار می کنند.

مردم چهارمحال و بختیاری ارادت خاصی به اباعبدالله دارند و مردم این استان  از دیر باز حضور پرشوری در برگزاری مراسم عزاداری برای اباعبدالله داشته اند.

  مردم چهارمحال و بختیاری هر ساله زودتر از آغاز دهه محرم سیاهپوش می شوند و تکیه گاه ها، حسینه ها و مساجد برای برگزاری مراسم عزاداری آماده سازی می شود. آئین های عزاداری در روز های تاسوعا و عاشورا نسبت به روز های ابتدای دهه محرم رسمی تر شده و مردم در این روز به تعزیه خوانی، سینه ‌زنی و راه اندازی دسته‌جات عزاداری می پردازند.

یکی از سنت های رایج در استان چهارمحال و بختیاری در روز عاشورا پختن نذری و پخش در بین عزاداران حسینی است.

 پختن انواع نذری ها و پذیرایی از عاشقان حسین

در شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری با توجه به آیین ها و محصولات تولیدی آن منطقه پختن نذری ها متفاوت  است که بیشتر در تمام نقاط استان غذای گرم پخته می شود و در بین مردم و عزاداران توزیع می شود.

مردم شهرستان سامان با پختن انواع حلواها و نان های مغزدار حضور پر شوری در میزبانی از عزاداران حسینی در سطح استان دارد.

زنان روستایی که از هفته های گذشته تمام مواد لازم برای تهیه نذری های خود آماده کرده بودند، از بامداد عاشورا پختن غذاها و انواع نان ها را آغاز می کنند تا در پایان مراسم عزاداری روز عاشورا در میان عزاداران حسینی توزیع کنند.

پختن نذری و پذیرایی گسترده از عزادران حسینی یکی از سنت های مهم شهر فرخ شهر است

شهر فرخ شهر یکی از مهمترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری است که دارای بیشترین هیئت های مذهبی است و مراسم عزاداری ابا عبدالله با شور خاصی در این منطقه برگزار می شود. هر ساله با آغازدهه اول محرم مسافران بسیاری زیادی از استان های اصفهان و خوزستان برای حضور در مراسم عزاداری به این منطقه سفر می کنند.

پختن نذری و پذیرایی گسترده از عزادران حسینی یکی از سنت های مهم این منطقه به شمار می رود. هر ساله تعداد بیشمار دام  در جلوی هیئت های مذهبی قربانی می شوند و با گوشت این دام ها غذای گرم تهیه می شود و در میان عزاداران حسینی توزیع می شود.

یکی از خادمان امام حسین(ع) که در شهر فرخ شهر در پختن نذری فعالیت می کند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  مراسم عزاداری در شهر فرخ شهر هر ساله با  حال و هوای خاصی در این منطقه برگزار می شود که این مهم سبب شده است که مسافران بسیاری زیادی از شهرهای مختلف استان ها از جمله استان اصفهان برای شرکت در مراسم عزاداری به این منطقه سفر کنند.

علی موسوی بیان کرد: مردم این منطقه تمام تلاش خود را می کنند تا به بهترین نحو از عزادران حسینی پذیرایی کنند.

وی ادامه داد: پختن انواع غذاهای گرم در این شهر و توزیع آن در میان عزاداران حسینی از سنت های هر ساله در این منطقه به شمار می رود.

غذایی که برای امام حسین(ع) پخته می شود دارای برکت است و هیچ کسی دست خالی باز نمی گردداین خادم اباعبدالله بیان کرد:  مردم برای پختن نذری از هفته های قبل از آغاز محرم بهترین مواد اولیه را خریداری می کنند و آماده سازی می کنند و از روز اول محرم تا روز عاشورا شاهد پختن نذری در این منطقه هستیم.

وی بیان کرد: بیشترین غذای تبرک محرم در روز عاشورا در این منطقه طبخ و توزیع می شود.

وی بیان کرد: غذایی که برای امام حسین(ع) پخته می شود دارای برکت است و هیچ کسی دست خالی باز نمی گردد.

دعوت عزاداران حسینی به خانه ها توسط مردم مومن منطقه و پذیرایی از انها از مهمترین سنت های قدیمی در شهر فرخ شهر به شمار می رود. این روز ها در تمام خانه های این شهر برای پذیرایی از عزاداران حسینی باز است و مردم به هر نحو تلاش می کنند که پذیرایی شایسته ای از عزاداران حسینی داشته باشند.

کد خبر 4715192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha