۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۱۰

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی:

دریای خزر خشک نمی‌شود

 دریای خزر خشک نمی‌شود

گرگان- معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: دریای خزر خشک نمی‌شود البته اگر هیچ آب ورودی به این دریا وجود نداشته باشد، ۴۰۰ سال طول می‌کشد که آن خشک شود.

به گزارش خبرگزاری مهر کارگاه چالش‌ها در شرایط تراز آب، تغییر اقلیم و فعالیت انسانی در خلیج گرگان، در سالن رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در این کارگاه گفت: دریای خزر خشک نمی‌شود البته اگر هیچ آب ورودی به این دریا وجود نداشته باشد، ۴۰۰ سال طول می‌کشد که دریا خشک شود.

حمید علیزاده لاهیجانی خاطرنشان کرد: سواد اقیانوسی باید در میان عامه مردم به خصوص ساحل نشینان، مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، گرجستان، ارمنستان و ترکیه جزو حوضه‌های آبریز دریای خزر هستند که سه میلیون و 500 هزار کیلومترمربع را تشکیل می دهند همچنین مساحت دریای خزر ۳۸۰ هزار کیلومترمربع است.

علیزاده لاهیجانی تصریح کرد: حجم آب دریای خزر ۷۸ هزار کیلومتر مکعب و تعداد رودخانه‌های ورودی به دریای خزر ۱۳۰ رودخانه است که از این تعداد هشت رودخانه بزرگ و مابقی رودخانه‌ها متوسط و کوچک هستند.

وی اظهار کرد: بزرگترین رودخانه ورودی به خزر، ولگا است که ۹۰ درصد آبدهی رودخانه‌ای و ۸۰ درصد کل آب ورودی به خزر را تامین می کند.

علیزاده لاهیجانی بیان کرد: بیشترین جمعیت حوضه آبریز خزر در کشور روسیه است در حالیکه بیشترین جمعیت ساحل نشین در کشور ایران است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به این مطلب که مصرف آب در حوضه آبریز خزر در حال حاضر ۴۳ کیلومتر مکعب است، گفت: روند مصرف آب در ایران همواره صعودی است در حالیکه در کشورهای غرب و شمال خزر، این روند نزولی است.

وی اعلام کرد: تراز آب در زمان کوتاه به دلیل جزر و مد، ورود آب رودخانه‌ای، تغییر دما و امواج بلند،‌ تغییر می کند که برگشت پذیر است، اما مهمترین دلیل تغییرات بلندمدت تراز آب، بیلان آبی خزر یعنی تفاوت آب ورودی و تبخیر از سطح دریا است.

وی یادآور شد: پیش‌بینی تراز آب دریای خزر به روش آماری، زمین شناسی و براساس مدل‌سازی انجام می‌شود.

علیزاده خاطرنشان ساخت: نخستین آب شیرین کن در ساحل خزر در سال ۱۹۶۴ میلادی در کشور قزاقستان با انرژی هسته‌ای و با روش تبخیری آغاز شد و اخیرا هم در ترکمنستان و قزاقستان راه‌اندازی شده است که باید در این زمینه ملاحظات لازم درباره بازگشت آب مورد دقت قرار گیرد.

کد خبر 4718051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha