۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۴

معاون وزیر نفت در پاسخ به مهر

۴۰ میلیارد دلار سرمایه لازم برای جهش دوم و سوم در صنعت پتروشیمی

۴۰ میلیارد دلار سرمایه لازم برای جهش دوم و سوم در صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ۱۷ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری برای جهش دوم پتروشیمی و ۲۳ میلیارد دلار سرمایه برای جهش سوم لازم است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره میزان سرمایه گذاری انجام شده برای جهش دوم صنعت پتروشیمی به منظور افزایش ظرفیت تولید تا سقف ۱۰۰ میلیون تن گفت: ۱۷ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری لازم برای تحقق جهش دوم پتروشیمی است. همچنین ۲۳ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای اجرایی شدن جهش سوم پتروشیمی نیاز است که از مجموع این دو عدد، ۱۳ میلیارد دلار آن از طریق فاینانس داخلی و خارجی تأمین خواهد شد.

وی افزود: طی دو سال و نیم آینده ۲۷ طرح را به بهره برداری می رسانیم که ۴ طرح آن در نیمه دوم سال جاری عملیاتی می شود. به این ترتیب با بهره برداری از طرح های موجود تا پایان سال ۱۴۰۰ درآمد صنعت پتروشیمی کشور به ۲۵ میلیارد دلار می رسد.

محمدی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز پیش بینی می کنیم تعداد مجتمع های پتروشیمی از ۵۶ مجتمع به ۸۳ مجتمع برسد، اظهارداشت: ۲۶ پروژه نیز از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ بهره برداری می شود و ظرفیت کل صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن در سال با درآمد ۳۷ میلیارد دلاری خواهد رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت پتروشیمی یک نظام اقتصادی است نه مجموعه ای از بنگاه ها، توضیح داد: میزان خوراک مایع و گازی که واحدهای پتروشیمی دریافت می کنند، ۳۳ میلیون تن است که ۲۵ میلیون تن آن به صورت مستقیم به منظور خوراک تخصیص می یابد و ۸ میلیون تن آن صرف مواد سوختنی خواهد شدکه در مجموع می توان گفت خوراک واحدهای پتروشیمی معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، ظرفیت تولید ۵۴ واحد تولیدی پتروشیمی در سال ۹۵ معادل ۶۵.۸ میلیون تن بوده است که این میزان در سال ۹۲، ۵۷ میلیون تن بود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۱ میلیون تن محصول نهایی در سال ۹۸ تولید شده است که از این میزان ۲۲ میلیون تن صرف صادرات و ۸ میلیون تن آن در بازار داخلی عرضه شده است که از این رقم، ۵ میلیون تن آن روانه بورس شده است و مجموع درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۹۸ حدود ۱۷ میلیارد دلار بوده است.

محمدی با اعلام اینکه پروژه جدیدی را که از خوراک گازی استفاده می کند برای نوار شمالی کشور طراحی کرده ایم، تصریح کرد: این طرح با در نظر گرفتن تمام موازین زیست محیطی تدوین شده و سرمایه گذار آن نیز مشخص است که البته از بخش داخلی در آن استفاده شده و مهرماه سال جاری، رونمایی می شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: برای طرح های جدید مشکلی در تأمین خوراک نداریم و نهایت تلاش را برای مساعدت در این زمینه خواهیم داشت. تا جایی که تصمیم گرفته ایم ۳۰ درصد تخفیف برای خوراک گازی طرح هایی که توسعه واحدهای پائین دستی خود را در دست دارند، در نظر بگیریم که البته این میزان تخفیف بستگی به میزان توسعه واحدهای پائین دستی هر پروژه دارد.

محمدی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۰۸ هزار نفر در صنعت پتروشیمی به طور مستقیم مشغول به کار هستند، گفت: تا سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۲۳ هزار نفر می رسد.
به گفته این مقام مسوول در حال حاضر ۴۴ نوع محصول شیمیایی و ۱۸ نوع محصول پلیمری در گریدهای مختلف تولید می کنیم که در مجموع می توان گفت حدود ۳۵۰ نوع محصول پتروشیمی تولید می شود. در این بین از ۴۰ گروه کاتالیستی مورد استفاده در این صنعت ۱۶ گروه بومی و صنعتی شده است و ۹ گروه دیگر نیز تا سال ۱۴۰۰ بومی می شود. این در حالی است که ۱۵ گروه باقی مانده نیز در دست تحقیق و پژوهش به منظور بومی سازی است.

کد خبر 4719748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha