۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۱۵

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان:

شش هزار نوآموز کردستانی به مرحله تخصصی سنجش سلامت ارجاع شدند

شش هزار نوآموز کردستانی به مرحله تخصصی سنجش سلامت ارجاع شدند

سنندج – رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: شش هزار و ۱۷۹ نوآموز پیش دبستان و بدو ورود به دبستان استان به مرحله تخصصی سنجش ارجاع شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کردستان، خلیل رنجبر اظهار داشت: برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان با هدف جایدهی صحیح آموزشی و انجام مداخلات بهنگام در حوزه درمان برای تمامی نوآموزان پیش دبستان و بدو ورود به دبستان استان از سوم تیر ماه جاری در حال انجام است.

وی افزود: از این تعداد چهار هزار و ۳۰۲ نفر ارجاع هوش، ۶۱۵ نفر ارجاع شنوایی، هزار و ۱۷۳ نفر ارجاع بینایی، ۴۲ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۴۰ نفر ارجاع اُتیسم بودند که جهت ارزیابی دقیق به پایگاه و کلینک های تخصصی با هدف تعیین جایگاه صحیح آموزشی معرفی شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه از این تعداد ارجاعات هوش هزار و ۹۴۶ نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند، ادامه داد: ۱۱۵ نوآموز نیز در این مرحله آموزش پذیر شناسایی و به مدارس با نیازهای ویژه جهت ادامه تحصیل معرفی شدند.

رنجبر یادآور شد: از ارجاعات شنوایی ۲۳ نفر دارای شنوایی یک طرفه، ۲۰ نفر نیاز به سمعک در مدارس عادی، ۱۱ نفر نیاز به کاشت حلزون، سمعک و معلم رابط در مدارس عادی و دو نفر ناشنوا تشخیص داده شده و به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

وی بیان کرد: از تعداد ۴۰ نفر نوآموز پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان مشکوک به اختلال رفتاری طیف اُتیسم نیز ۲۱ نفر اُتیستیک بوده و به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به اینکه از ارجاعات بینایی ۴۷۶ نفر نیاز به عینک و ۱۲۱ نفر تحت درمان آمبلیوپی تشخیص داده شدند، گفت: ۲۸ نفر نیاز به درمان دارویی - جراحی و پنج نیز نیاز به معلم رابط، کتاب درشت خط داشته و به مدارس عادی معرفی شدند.

رنجبر اظهار داشت: از ارجاعات جسمی حرکتی ۲۸ نفر با استفاده از معلم رابط و وسایل کمک آموزشی به مدارس عادی و پنج نفر نیز به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

وی افزود: برنامه سنجش شامل دو مرحله ارزیابی اولیه و تخصصی است که در مرحله اولیه نوآموز به پایگاه سنجش مراجعه و از لحاظ وضعیت جسمانی و آمادگی تحصیلی توسط آزمایندگان ارزیابی شده و در صورت نداشتن مشکل به مدارس عادی معرفی می شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: نوآموزانی که در مرحله اولیه بر اساس ملاک ها و استانداردهای مشکوک به داشتن مشکل تشخیص داده می شوند در مرحله تخصصی توسط متخصصین مربوط با تجهیزات کامل مورد ارزیابی قرار می گیرند.

کد خبر 4720523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha