۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۹

در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل؛

اردوغان: اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل الزامی است

اردوغان: اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل الزامی است

رئیس‌جمهوری ترکیه در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد: اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد الزامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: انجام اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد الزامی است.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه سخنان خود بدون اشاره به حضور ارتش کشورش در خاک کشور مستقلی چون سوریه و نقض قوانین بین المللی در این باره گفت: وقت آن رسیده است که به بحران سوریه پایان بدهیم! کمیته قانون اساسی که آن را از لحاظ یکپارچگی خاک و اتحاد سیاسی سوریه مهم می دانیم باید به صورت فعالی کار کند.

وی در این باره بدون اینکه اشاره ای به بازبودن مرزهای جنوبی کشورش در میانه اعزام تروریست ها به منظور مقابله با ارتش سوریه در سال های گذشته افزود: قصد داریم در نخستین مرحله با ایجاد یک کریدور صلح به عمق ۳۰ کیلومتر به طول ۳۸۰ کیلومتر در شمال سوریه، ۲ میلیون سوری را در آنجا اسکان بدهیم. دنیا کودک غرق شده سوری، آیلان را خیلی زود فراموش کرده است! باید منطقه امن را تا دیر الزور و رقه نیز گسترش دهیم.

وی با تکرار درخواست سال گذشته خود در همین مجمع اضافه کرد: جهان بزرگتر از ۵ (۵ کشور دارای حق وتو در شورای امنیت) است. وقت اصلاح ذهنیت، نهادها و قوانین فرا رسیده است. مجبور به انجام اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم.

اردوغان در خصوص موضوع هسته ای نیز افزود: انرژی هسته‌ای یا باید برای همه آزاد باشد یا برای همه ممنوع. امیدواریم بحث بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تهدیدات علیه این کشور در اسرع‌وقت به طور عاقلانه حل و فصل شود. نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که اگر هر کدام از ما در امنیت نیستیم، هیچ یک از ما نمی تواند امنیت داشته باشد.

رئیس جمهوری ترکیه درباره فلسطین اشغالی تصریح کرد: سازمان ملل متحد باید فراتر از وعده‌های خود از مردم فلسطین حمایت کند. می خواهم بدانم که اسرائیل شامل کدام اراضی می شود؟ در سال ۱۹۴۷ خاک اسرائیل چه قدر بود و اکنون چه قدر شده است؟ از شورای امنیت سازمان ملل می پرسم که مرزهای اسرائیل از کجا آغاز می شود و در کجا پایان می یابد؟

کد خبر 4727968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha