۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری:

افزایش دانش و آگاهی مردم زمینه ساز ارتقای جامعه است

افزایش دانش و آگاهی مردم زمینه ساز ارتقای جامعه است

شهرکرد - مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری علم و شجاعت را دو مسئله در رساندن جامعه به وضع مطلوب دانست و گفت: افزایش دانش و آگاهی مردم زمینه ساز ارتقای جامعه در بخش های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام دکتر مهدی طاهری در نشست معارف مدیران ادارات شهرستان فارسان  گفت: متونی که در خصوص کربلا و سیره  اهل بیت در مسئله عاشورا نوشته شده است را به سه قسم تقسم می‌کنم، قسم اول مقاتل یا متونی که پایگاه اصلی تحلیل نویسنده و نگارنده این متون مبتنی بر یک رویکرد عاطفی است.

حجت‌الاسلام طاهری افزود: در این رویکرد عاطفی عمدتا حکایت گر ماجرای عاشورا و کربلا از زاویه عاطفی و احساسات به مسئله عاشورا و کربلا نگاه کرده است.

وی ادامه داد: رویکرد دوم که در متون مربوط به کربلا و عاشورا می توان به آن اشاره کرد، منابع و متونی است که رویکرد تاریخی دارند، مثلا تاریخ طبری که بیشتر تلاش کرده تا به صورت نقل تاریخ مطالب را بیان کند و رویکرد سوم که می توانیم با مراجعه به متون و کتب تاریخ تشیع به آن دست پیدا کنیم، رویکردی تحلیلی دارند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در دو رویکرد تاریخی و عاطفی، نگارنده ها بیشتر به صورت توصیفی مطالب را بیان کرده اند ولی در نگاه تحلیلی به چیستی، چرایی و چگونگی وقایع و رخداد ها پرداخته اند و ویژگی این گونه متون این است که علاوه بر هویت سازی برای جامعه ی شیعی، می تواند نگاه آینده پژوهانه و آینده نگر هم به جامعه القا کند.

حجت‌الاسلام طاهری گفت: بر اساس رویکرد سوم، یکی از اهداف اساسی که امام حسین(ع) بر اساس آنچه که در زیارت اربعین نقل شده است داشته اند، ایجاد علم، دانش و آگاهی و رفع جهالت از جامعه است و اندیشمندان و پژوهشکران به این نتیجه رسیده اند که اگر جامعه ای بخواهد به رشد و کمال برسد دو عامل را نباید نسبت به آن غفلت داشته باشد، یکی علم و جامعه ای که در آن جهل و نادانی حاکم باشد وضعیت مطلوب را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه علم مفید برای جامعه باید مشخص شود، افزود: علم نافع علمی است که امام حسین(ع) جان خود را برای آن فدا کرد تا جامعه اصلاح شود و جامعه به رشد و علم نافع برسد.

حجت‌الاسلام دکتر طاهری ادامه داد: با این همه رشد تکنولوژی و صنعت و.. . همه به این نکته اذعان دارند که این علم باعث رشد انسانیت در جامعه نشده است و باید دید علمی که امام حسین برای آن جان خویش را فدا می‌کند چه علمی است و بعد اندیشمندان و متفکران جامعه اسلامی باید به این فکر کنند که در انقلاب اسلامی، خروجی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در حیطه ی تعلیم و تربیت، متناسب با تمدن اسلامی هست یا نیست.

کد خبر 4730677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha