۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۶

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شورای عالی آموزش و پرورش باید مسئول اجرایی سند تحول بنیادین باشد

شورای عالی آموزش و پرورش باید مسئول اجرایی سند تحول بنیادین باشد

یک مقام مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سند تحول بنیادین که آموزش و پرورش مسئولیت اجرای ان را برعهده گرفته است، باید تسهیل شود که شورای عالی آموزش و پرورش این نقش را ایفا کند.

به گزازش خبرگزاری مهر، ناصر باقری مقدم قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «بازنگری سند تحول بنیادین» روی آنتن رفت، گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند مهندسی فرهنگی کشور را داریم که حوزه کار آن بر مسایل فرهنگی متمرکز است. سند دیگری هم تحت عنوان سند راهبردی کشور در امور نخبگان داریم که سند جامع کشور در واقع سند بالادستی این اسناد است.

وی با بیان اینکه برای پاسخ به این سوال نتیجه هر سند را با اثر آن در کشور باید بررسی کنیم، گفت: این اسناد کاربردی هستند و نتیجه آن را باید در توسعه علم و فناوری مشاهده کنیم.

باقری مقدم درباره نبود اراده مسئولان در اجرای این اسناد افزود: اراده دولت و مسئولان مربوطه در اسناد مخالف بازدیدهای مختلفی داشته است که درباره سند تحول این موضوع کمتر از ۱۰ درصد بوده اما درباره نقشه جامع علمی کشور با تمام فراز و فرودهایی که داشته در حوزه آموزش عالی و اولویت های علم و فناوری توفیقات خوبی داشتیم‌.

او افزود: یکی از اشکالات مهم موجود امروزه در اجرایی شدن سند تحول بنیادین و واگذار شدن آن به مجری آن یعنی آموزش و پرورش است. ما در نقشه جامع علمی کشور اجرا را به ستاد راهبری اجرای نقشه سپردیم و یک سیاست گذاری واقعی رخ می دهد.

باقری مقدم گفت: اما در سند تحول بنیادین که آموزش و پرورش مسئولیت اجرای ان را برعهده گرفته است این به لحاظ تاریخی اشتباه بوده و باید تسهیل شود که شورای عالی آموزش و پرورش این نقش را ایفا کند.

باقری مقدم‌ گفت: درباره سند به اعتبار گزارشات موجود و بررسی موثرها می فهمیم سند در آموزش و پرورش جاری نشده اما درباره نقشه جامع علمی کشور از ۲۲۴ اقدام حدود ۱۲۰ اقدام جاری سازی و اجرایی شده است. گزارشات رسمی نیز پس از تهیه اطلاع رسانی می شود.

وی ادامه داد: در حوزه اولویت های علم و فناوری، نانوتکنولوژی، بایو تکنولوژی، هوافضا و سلوهای بنیادین و اتفاقات خوشایندی داریم و رتبه ها بهتر شده است در مورد سند اسلامی شدن دانشگاه ها نیز دوستان اجرایی باید به مردم‌ گزارش دهند.

باقری مقدم گفت: در این دوسند تحود بنیادین و اسلامی شدن دانشگاه ها اشتباه ساختاری رخ داده و سند تحول باید کاربردی و شاخص محور گزارش می داده است تا گزارشی از شاخص های این سند داشته باشیم.

وی به شکل گرفتن ستاد علم و فناوری در شورای انقلاب فرهنگی خبر داد که اجرایی شدن اسناد را برعهده گرفته است و نظارت و ارزیابی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: در ساختار و اکوسیستم علم و فناوری در کشور در ۱۰ ساله به عرضه خیلی خوب پرداخته ایم اما در گره زدن عرضه به تقاضا گام خوبی برنداشته ایم. حضور بیش از ۴ شرکت دانش بنیادین نیز اتفاق خوبی برای ما بوده است که دستگاه ها باید از نتایج این دستاوردها بهره ببرند.

باقری مقدم گفت: کنکور در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گرفته تا گره ۱۵ ساله کشور با کمک تمام دستگاه های اجرایی حل شود.

وی درباره سند بنیادین گفت: آموزش و پرورش قول داده تا رابطه ارگانیک بین دبیرخانه و سند ایجاد کند در حوزه وزارت علوم نواقصی داریم که سند امایش یکی از این نواقص است.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه این برنامه در یک تماس تلفنی درباره بازنگری اسناد گفت: در خود اسناد بنیادین شورای انقلاب فرهنگی پیش بینی بازنگری این اسناد را داده است درباره نقشه جامع کشور باید برای ۱۴۰۴ با یک نگرش جدید اتفاق بیافتد اتفاقات کشور ضرورت این بازنگری را افزایش می دهد.

وی بر رونق تولید و استقلال کشور تاکید کرد و گفت: اگر به ظهور فناوری های جدید نگاه کنیم برخی رشته ها در دنیا از بین می رود و نیاز است رشته های جدید به وجود بیاید. کلید زدن این بازنگری برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است نگاهمان در دبیرخانه این است که از نگاه نوشتن طرح به گرفتن لایحه منتقل شویم مجلس در مواردی که قوانین را در مسیر لایحه جلو رفته در اجرای قانون موفق بوده است‌.

عاملی گفت: کمیسیون مشترکی را برای به روز رسانی رشته های کشور تشکیل دادیم تا این کمیسیون ابعاد دیگری پیدا کند و به یک مدل برای بازنگری رشته ها برسیم.

دییر شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسئولیت تصویب سیاست ها و ارزیابی آنان برعهده دبیرخانه است و باید موضوعات را رصد کنیم. آموزش و پرورش چند بار برای اجرایی کردن این سند اراده کرده و در زمان وزیر قبلی ۱۵ برنامه برای این موضوع درنظر گرفتند و شاخص هایی را برای اجرای ان داشتند اما در فصل ۸ دبیرخانه شورا مسیولیت نظارت و ارزیابی را دارد.

وی ادامه داد: اکنون گزارشی از پیشرفت کار سند تحول دریافت نکردیم و این موضوع باید با جدیت در این هفته با حضور وزیر اموزش و پرورش بحث شود. رهبری نگاهی به ظرفیت نظام دارند ما نیز باید برای اجرایی شدن این موضوع با جدیت جلو برویم.

عاملی گفت: علم و فناوری یک زنجیره ای است که از قبل دبستان آغاز می شود و تا پس از فارغ التحصیلی باید دنبال شود ضمن اینکه سند تحول و نقشه علمی جامع کشور نگاه به علم ندارند نیاز است علم نافع را تقویت کنیم تا رشد و تعالی برای فرهنگ ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: اکنون هدف رسیدن به تمدن نوین اسلامی و دوره ظهور است باید برای رسیدن به بلوغ متعالی کمک شود چرا که کشورهای پیشرفت دنیا اهداف متعالی داشتن برای علم و فناوری را مدنظر دارند.

عاملی درباره بازنگری کمیته جذب و پذیرش دانشجو نیز گفت: نشستی بین دبیرخانه شورا و ریاست مجلس شورای اسلامی داشتیم که روسای کمیسیون های مربوطه هم حضور داشتند تا تقسیم کار درباره کنکور صورت گیرد نطام ارزیابی باید تغییر کند تا به نتیجه مطلوب برسیم زیرا کنکور روش درستی نیست.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی درباره عزم جدی دبیرخانه برای اصلاح روش کنکور در سال ۹۸ گفت: در این زمینه اراده جدی داریم و جز ماموریت و اولویت اول ستاد علم و فناوری است. اولویت ما از نسبت مساله با جمعیت است که مساله کنکور یک‌مساله ملی ماست تلاش داریم در ۶ ماه اینده به یک مدل قطعی برسیم.

کد خبر 4730996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha