به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله حبیبالله ظهر شنبه در کنفرانس بین المللی گفتوگوی بین ادیان و گفتوگوی بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با بیان اینکه گفتوگو بر مبنای نقاط مشترک شکل میگیرد، اظهار داشت: ادیان در علوم مرتبط به دو دسته ابراهیمی و شرقی تقسیم میشوند و جامعترین کتاب در مورد ادیان توسط یک دانشمند غربی نوشته شده است.
وی با بیان اینکه ادیان ابراهیمی به مسیحیت، یهودیت، اسلام و زرتشت گفته میشود که ادعای وحیانی بودن دارند، افزود: پیدا کردن نقاط مشترک در ادیان ابراهیمی بسیار آسان است و مسلمانان مسیحیت و یهودیت را کامل کننده ادیان قبلی میدانند و اسلام استمرار و تکمیل شده دو دین گذشته است.
آیت الله شعبانی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل برخواسته از فطرت انسانی است، افزود: گفتوگوی ادیان باید به یک برنامه مدیریتی در جهان تبدیل شود و صرفا شعار نباشد و این مهم باید به برنامه مدیریتی اداره دنیا تبدیل شود.
وی با تاکید بر اینکه در مدیریت فعلی جهان با کثرت قومیت و اندیشهها باید فطرت انسانی و عقل بشری احیا شود، گفت: عقل باید تعریف شود و باید به یک نقطه مشترک از عقلانیت برسیم.
امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه انسانیت نقطه مشترک تمام مردم جهان است و میتوان آن را مبنای گفت وگو در نظر گرفت، عنوان کرد: بشر باید به نقطه مشترک خود بازگردد.
جهان باید به سمت دادههای درونی خود حرکت کند
آیت الله شعبانی با بیان اینکه جهان باید به سمت دادههای درونی خود حرکت کند چراکه میراث فرهنگی بهخاطر توجه نکردن به عقلانیت در نقاط مختلف تخریب میشود، تاکید کرد:امیدواریم گفتوگوی ادیان زمینه را برای رسیدن به عقلانیت و عدالت ایجاد کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز با بیان اینکه تاکنون تحقیقات باستانشناسی سامان یافته در جاده ابریشم انجام نشده است، گفت: دین مهمترین عامل ایجاد و ساخت بناهای تاریخی در همدان است.
عباس احمدوند به تشریح نقش دین در ظهور و پایداری آثار باستانی همدان در جاده ابریشم پرداخت و اظهار کرد: بخشی از جاده ابریشم از مسیر همدان عبور کرده است.
وی با اشاره به مغفول بودن جاده ابریشم و سایتهای تاریخی موجود در آن افزود: تا کنون تحقیقات میدانی و باستان شناسی سازمان یافتهای در این مسیر انجام نشده است.
احمدوند با بیان اینکه جاده ابریشم از نزدیکی کبودرآهنگ و کوه «قلیآباد» عبور کرده است، اضافه کرد: در لوحهای طلایی یافت شده از تپه هگمتانه که اکنون در برلین نگهداری میشوند ارتباط هگمتانه و دین کاملا مشهود است.
وی با اشاره به موقعیت تپه مصلی در جنوب شرقی همدان عنوان کرد: معبد آناهیتا که در تپه مصلی قرار دارد بعد از فتح ایران توسط مسلمانان هویت اسلامی پیدا کرده و محل برگزاری اعیاد مذهبی بوده است.
احمدوند با بیان اینکه دین به طور مستمر در آثار تاریخی همدان تاثیر داشته است، تصریح کرد: عنصر دین در کتیبههای گنجنامه و بهجا مانده از داریوش اول و خشایار شاه کاملا مشهود است.
وی با اشاره به آرامگاه استرومردخای و حفظ ماهیت دینی این بنا گفت: گنبدعلویان به عنوان مسجد ساخته شده و بعدها به عنوان قبرستان یکی از خانوادههای همدانی تغییر کاربری داده است.
وی با بیان اینکه آثار بسیاری در همدان وجود دارد که تاثیر دین بر آنها مشاهده میشود، افزود: دین مهمترین عامل در ایجاد و ساخت بناهای تاریخی در همدان است.
نظر شما