۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۳

با تمرکز بر تغییر نسل مدیران

سومین کنفرانس حکمرانی شایسته برگزار می‌شود

سومین کنفرانس حکمرانی شایسته برگزار می‌شود

اعضای هیئت رئیسه سومین کنفرانس حکمرانی شایسته بر لزوم تغییر هوشمندانه نسل مدیران اجرایی کشور با استفاده از نتایج پژوهش های علمی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مروی در نشست خبری سومین کنفرانس حکمرانی خوب گفت: سومین کنفرانس حکمرانی چهارشنبه و پنج شنبه ۲۵ و ۲۶ دی ماه در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شود که تمرکز کنفرانس سوم و انتقال هوشمندانه تغییر نسل مدیران است.

وی با بیان اینکه در کنفرانس حکمرانی به مسال اساسی کشور پرداخته خواهد شد، اظهار داشت: کنفرانس امسال به صورت میان رشته ای بود و شرکت کنندگان و اندیشمندان حاضر در این کنفرانس در رشته های مختلف به ارائه نظرات خود می پردازند.

رئیس اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در سومین کنفرانس حکمرانی، سیاست مداران و اندیشمندان با هم به تعامل اندیشه می پردازند و ذینفعان مختلف به صورت همه جانبه به مذاکره با یکدیگر خواهند پرداخت تا هم نقد سازنده در خصوص حکمرانی مطرح شود و هم برد همه ذینفعان در آن اتفاق بیفتد.

مروی یکی دیگر از تفاوت های کنفرانس امسال را نسبت به دو کنفرانس پیشین، فراخوان ارسال ویدئو از سوی اندیشمندان عنوان و خاطرنشان کرد: در کنفرانس های اول ودوم صرفا فراخوان مقاله داشتیم اما در سومین کنفرانس حکم خوانی از پژوهشگران، اندیشمندان و سیاستگذاران درخواست کردیم در ویدئوی ۲ تا ۴ دقیقه ای، محصولات سیاست گذارانه خود را که شامل یک ایده خوب برای رفع مشکلات اساسی کشور می شود را به دبیرخانه کنفرانس ارسال کنند.

وی افزود: دو کنفرانس قبلی دستاوردهای مهمی داشت که یکی از مهمترین این دستاوردها، مطرح شدن یک اصلاح قانون انتخابات مجلس بود که در زمان کنفرانس دوم در مجلس جریان داشت و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس برای استفاده از نظرات اندیشمندان در دومین کنفرانس حکم رانی حضور یافت و برخی از نتایج آن در اصلاحیه قانون انتخابات منعکس شد. همچنین لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر در صحن علنی مجلس در حال بررسی است، یکی دیگر از محصولات اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف است که نمایندگان به استفاده از نتایج این پژوهشگاه در اصلاح قانون مبادرت کردند.

سهراب پور رئیس سابق اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف با اشاره به اینکه حکمرانی مقوله جدیدی در کشور ماست، گفت: امسال سومین کنفرانس حکمرانی در کشور برگزار می شود و دو کنفرانس قبلی نتیجه خوبی را داشت.

وی افزود: سومین کنفرانس حکمرانی بر استفاده از جوانان در حاکمیت تأکید دارد و به این موضوع می پردازد که نسل قدیم مدیران و حکمرانان باید به نسل جدید مدیران مشاوره و راهنمایی بدهند و کارهای اجرایی برعهده مدیران باشد. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر لزوم تغییر نسل در حاکمیت و استفاده از جوانان در دستگاه های اجرایی تأکید داشتند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، این دانشگاه در استفاده از جوانان در مدیریت بخش های مختلف دانشگاه، نتایج خوبی گرفت و رضایت مندی بالایی از تغییر نسل مدیران دانشگاه کسب کرد.

در ادامه محمود فتوحی فیروزآبادی رئیس دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی پژوهشکده حکمرانی این دانشگاه را بسیار  مثمر ثمر دانست و تأکید کرد: سال گذشته رشته سیاستگذاری علم و اقتصاد  در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف راه اندازی شد که می تواند به افزایش دانش حکمرانی و تغییر نسل مدیران اجرایی کمک بسزایی کند.

وی از محصولات مناسب فعالیت های پژوهشی اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف به بسته هایی چون «نجات صندوق های بازنشستگی»، «عادلانه سازی پرداخت یارانه های نقدی» و «اصلاح قانون ماالیات بر ارزش افزوده» اشاره کرد.

فتوحی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه این دانشگاه شبکه سازی در زمینه راه اندازی اندیشکده های حکمرانی را برعهده دارد، یادآور شد: حل مسائل اساسی کشور از طریق راه حل های علمی این پژوهشکده همه ساله در کنفرانس های حکمرانی معرفی می شوند.

در ادامه این نشست خبری، روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه پس از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، استفاده از دانش مدیریت در امور جاری کشور روز به روز اهمیت بیشتری می یابد گفت: لازم است از نسل جوان در مدیریت در کنار نسل قدیم استفاده کنیم.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: کنفرانس حکمرانی می تواند در تغییر نسل مدیران و همچنین اعمال دانش مدیریت به خصوص در بخش هایی که چالش اساسی داریم مانند محیط زیست، اشتغال و مسائل اجتماعی کمک کرده و نیاز ما به تفکر بیشتر در رفع این چالش ها نسبت به گذشته را برطرف کند.

به گفته روستا آزاد، برخورد مثبتی که حکمرانان کشور نسبت به حضور و استفاده از دستاوردهای این کنفرانس در دو سال گذشته داشته اند، کاملاً مشهود بوده است.

در ادامه نشست خبری، علی ملکی رئیس پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه قرار است در کنفرانس سوم حکمرانی، ارتباط مثبتی میان بخش پژوهش و اجرا ایجاد کنیم، اظهار داشت: باید پژوهش های به دست آمده در زمینه حکمرانی به مدیران منتقل و اجرایی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف گفت: همواره در سالهای گذشته میان دو بخش پژوهش و اجرا فاصله بوده است به گونه ای که پژوهشگران می گویند مجریان به دستاوردهای ما توجهی نمی کنند و از سوی دیگر مجریان می گویند پژوهشگران از مشکلات اصلی ما خبر ندارد. اما قرار است در این کنفرانس میان دو قشر پژوهشگر و مجری ارتباط برقرار کنیم.

وی یکی دیگر از تفاوت های کنفرانس حکمرانی را دیالوگ محور و چالشی بودن مباحث عنوان و تصریح کرد: همواره در کنفرانس های علمی شاهد مونولوگ بودن سخنرانی ها هستیم اما در کنفرانس اخیر حکمرانی مجریان و پژوهشگران به ارائه مباحث چالشی میان یکدیگر می پردازند.

ملکی با بیان اینکه پژوهشکده ها و اندیشکده های حکمرانی در حال گسترش است و نیاز بیشتری به این گونه نهادها داریم، خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته، شبکه های اندیشه ای در سیاست گذاری این کشورها بسیار  موثر هستند. ما نیز می توانیم این الگو را در سیاست گذاری کشور پیاده کنیم.

کد خبر 4739568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha