۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱

معاون علوم پزشکی شیراز خبرداد:

اهدای ٣٠ نشان ایمنی به محصولات تولیدی فارس

اهدای ٣٠ نشان ایمنی به محصولات تولیدی فارس

شیراز_معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: طی ١٨ ماه گذشته شش هزار نمونه برداری از هفت هزار واحد تولیدی فارس صورت گرفته و ٣٠ محصول نشان ایمنی دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد خشنود چهارشنبه در نشستی خبری بیان کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار گرفته و شعار امسال هفته غذا در جهان اقدامات آینده را می سازد برنامه غذایی سلامت بخش برای دنیایی خالی از گرسنگی است. 

وی در خصوص شعار هفته غذا اضافه کرد: شعار داخلی نیز اصلاح الگوی غذا برای حفظ و ارتقای سلامت  است. 

او با اشاره به واحد های تولیدی تحت نظارت این معاونت عنوان کرد: ٨٩٢ واحد تحت نظر این معاونت هستند  و در جهت صدور پروانه ها تنها ١٢ روز  زمان می برد  البته پس از بررسی های صورت گرفته از میان تمامی ارزیابی ها  تنها ۵ درصد عدم انطباق بوده اند 

۴ محصول تراریخته به صورت قانونی وارد کشور می شود

معاون نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: چهار محصول تراریخته نظیر سویا، گندم ، ذرت و کلزا محصولاتی هستند که به صورت قانونی وارد کشور می شوند. 

محمدمهدی رزمجویی اضافه کرد: در خصوص تراریخته ها  اطلاعات  اشتباهی در اختیار افراد قرار گرفت  و در راستای بررسی و ارزیابی این محصولات کمیته ای در کشور فعالیت دارد.

او افزود: تمامی رخداد های مرتبط با تراریخته ها بررسی شده و دستگاه های جهانی و داخلی دست اندر کار  در حوزه سلامت ارزیابی های خود را از این محصولات به صورت گزارش ارائه کرده اند.

رزمجویی تاکید کرد: محصولات تراریخته ای که در کشور وجود دارد کاملا سالم بوده و هیچ نگرانی در این حوزه وجود نداشته است. 

وی با اشاره به اهدای سیب سلامت و نشان ایمنی بیان کرد: دو نشان  به محصولات اهدا می شود یکی سیب سلامت  و دیگری  نشان ایمنی است که با سیب سلامت متفاوت است البته ٢٢٠  محصول در کشور نشان ایمنی را دریافت کرده اند که ٣٠ محصول در استان فارس بوده است. 

رزمجویی  با اشاره به مصرف روغن پالم گفت: روغن پالم  روغنی است که در تمامی جهان در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران نیز این روغن مورد استفاده است. 

وی تاکید کرد: به علت ارزان‌قیمت بودن این محصول شاهد افزایش مصرف به صورت غیرمجاز توسط واحد های تولیدی بودیم و وزارت بهداشت در جهت کنترل میزان مصرف محدودیت های برای واحد های تولیدی در نظر گرفته است. 

این مدیر حوزه مواد غذایی معتقد است: اگر روغنی بدون پالم باشد یکی از عناصر سازنده  آن در نظر گرفته نشده  با این حال  میزان مصرف پالم  در چرخه تولید روغن مدیریت و کنترل شده است. 

معاون نظارت بر مواد غذایی در خصوص ارزیابی محصولات کشاورزی نیز گفت: سالانه بیش از هزار و ٧٠٠ نمونه در سال مورد ارزیابی قرار میگیرد و از جمله محصولاتی که مورد ارزیابی هستند میتوان به  زمینی ، خیار ، گوجه فرنگی ،سیب و پرتغال و سبزی  و صیفی  برنج و گندم  اشاره کرد.

رزمجویی تاکید کرد: این محصولات توسط ٢١٠ سم کنترل شده و اگر محصولی موارد غیر مجاز آن زیادتر از میزان استاندارد باشد امکان عرضه آن در جامعه وجود نخواهد داشت.

او افزود: در محصولات نوبرانه بیشترین میزان سموم را شاهد هستیم، انگور یاقوتی ، توت فرنگی  و در مجموع ١٠ درصد از محصولات عدم انطباق را شاهد هستیم. 

وی در پایان در خصوص مصرف لوازم آرایشی در میان بانوان نیز متذکر شد: کاهش سن مصرف ، خرید محصولات ارزان قیمت و بی کیفیت آرایشی از جمله عواملی است که منجر به ایجاد مشکلاتی در میان بانوان جوان شده است.  

کد خبر 4748570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha