۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۴

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان:

۱۰ هزار عنوان کتاب صوتی به منابع کتابخانه مرکزی همدان افزوده شد

۱۰ هزار عنوان کتاب صوتی به منابع کتابخانه مرکزی همدان افزوده شد

همدان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: ۱۰ هزار عنوان کتاب صوتی به منابع بخش نابینایان کتابخانه عمومی مرکزی همدان افزوده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عاطفه زارعی ظهر چهارشنبه در نشست روشندلان دوستدار کتاب که به مناسب روز جهانی عصای سفید و در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد گفت: به مناسبت روز جهانی عصای سفید ۱۰ هزار عنوان کتاب صوتی به منابع بخش نابینایان کتابخانه عمومی مرکزی همدان افزوده شد تا در اختیار روشندلان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از عصای سفید نمادی برای شناخت نابینایان است، اظهار داشت: فردی که خط بریل را اختراع کرد در سانحه‌ای بینایی خود را از دست داد اما او ناامید نشد و با تلاش فراوان نشان داد که محدودیت‌های جسمی مانع از پیشرفت آدمی نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نابینایان هیچ تفاوتی با دیگران ندارند، افزود: روشندلان نیز مانند همه افراد جامعه می‌توانند وارد اجتماع شده و مطالبات خود را مطرح و به موفقیت‌های بزرگ دست یابند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان  با اشاره به اینکه رودکی به عنوان پدر شعر فارسی نابینا بود، عنوان کرد: این نابینایی باعث نشد که او وارد عرصه ادب و هنر نشود بلکه به بلندترین قله‌های شعر و ادب دست یافت.

وی با تأکید بر اینکه نابینا از تمام قوای ذهنی و جسمی خود برای درک محیطش استفاده می‌کند، ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از افراد بینا و بدون محدودیت‌ها نمی‌توانند از ظرفیت‌های بیکران خود استفاده کنند.

زارعی با بیان اینکه نابینایان در برگزار ی برنامه‌های فرهنگی همواره در کنار ما هستند و مشارکت فعالانه دارند، عنوان کرد: در یک سال گذشته برنامه‌های متفاوتی فرهنگی با مشارکت روشندلان و بخش نابنیایان کتابخانه مرکزی برگزار شده است.

وی گفت: درکنار نابینایان خیران نیز حضور دارند که در تأمین زیرساخت‌ها ما را کمک می‌کنند و در همین جلسه نیز از کمک‌های آنان رونمایی خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان  اظهار کرد: از نابینایانی که در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند می‌خواهیم که دوستان خود را به کتابخانه معرفی کند تا آنان نیز وارد جامعه شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴ هزار نفر در سراسر استان نابینا هستند، افزود: در بخش نابینایان ۱۹۴ نفر عضو هستند و ۳۲۵ عنوان کتاب برای آن با خط بریل وجود دارد.

زارعی با بیان اینکه این بخش از   ۱۴ هزار کتاب صوتی بهره می‌برد، افزود:  ۱۰ هزار کتاب صوتی امروز به مجموعه اضافه می‌شود تا نابینایان از آن بهره لازم را ببرند.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال این هستیم که این منابع اطلاعاتی را به شیوه‌های مختلف افزایش دهیم تصریح کرد: نابینایان حضور خود را در عرصه کتابخوانی بیشتر کنند و درخواست‌های خود را افزایش دهند، تا امکانات بیشتری برای آنان در نظر گرفته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان  با اشاره به اینکه امیدوارم که مشارکت نابینایان بیشتر شود به طوری که بیش از ۵۰ درصد نابینایان استفاده کنند ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۸۰۰ منبع  اطلاعاتی صوتی در بخش نابینایان وجود دارد که امیدوارم مرود استفاده همه اعضا قرار بگیرد.

کد خبر 4748809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha