۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸

امام جمعه همدان:

کتب خطی و میراث مکتوب استان همدان در دسترس پژوهشگران قرار گیرد

کتب خطی و میراث مکتوب استان همدان در دسترس پژوهشگران قرار گیرد

همدان - امام جمعه همدان گفت: کتاب های خطی و اسناد مکتوب با ارزشی در استان همدان وجود دارد که باید در محیطی امن و تحت نظارت تخصصی نگهداری و در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حبیب الله شعبانی ظهر چهارشنبه در دیدار مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور ضمن استماع گزارش فعالیت های این مرکز از بدو تاسیس در سال ۱۳۷۱ تا کنون و آشنایی با فعالیت های این مدیریت در سطح ۵ استان غرب کشور گفت: خوشبختانه گنجینه عظیمی از کتب خطی و چاپ سنگی و هزاران برگ سند تاریخی به عنوان میراث مکتوب، در استان همدان وجود دارد و در دانشگاه بوعلی سینای همدان، حوزه علمیه آقای آخوند، کتابخانه وقفی بهاء الملک، مرکز اسناد همدان و مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند.

وی افزود: به غیر از مرکز اسناد همدان که به لحاظ تخصص و امکانات سخت افزاری، صلاحیت نگهداری از این آثار را دارد، سایر منابع در محیط های غیر مناسب و پایین تر از سطح استاندارد نگهداری می شوند که به مرور زمان موجب از بین رفتن این آثار خواهد شد.

لزوم در دسترس بودن میراث مکتوب برای تاریخ پژوهان و محققان

آیت الله شعبانی اضافه کرد: نگهداری صحیح این منابع بسیار ضروری است اما مهمتر از آن در دسترس بودن آنها برای تاریخ پژوهان و محققان است که در اکثر موارد دسترسی وجود ندارد و این کتاب ها اسیر قفسه ها شده اند و یا اصل آثار در اختیار محدودی از مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ راهکاری مناسب از سوی مدیریت ارشد استان و دستگاه های متولی برای گردهم آوری، نگهداری صحیح، دیجیتال سازی و فراهم کردن زمینه ارائه آسان به اساتید و دانشجویان و پژوهشگران، افزود: به نظر می رسد به لحاظ مسئولیت اداری و قانونی و همچنین برخورداری از نیروی متخصص و سخت افزار مورد نیاز، مرکز اسناد همدان تنها مرجع مطمئن در این زمینه است که در قالب بانک کتاب های خطی و موزه اسناد تاریخی استان زیر نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد.

وی گفت: کتاب های خطی و اسناد مکتوب با ارزشی در استان همدان وجود دارد که باید در محیطی امن و تحت نظارت تخصصی نگهداری و در دسترس پژوهشگران قرار گیرد و این مسئولیت بسیار خطیر و ضروری به درستی به عهده مرکز اسناد همدان قرار گرفته است.  

مجموعه های خطی همدان تحت عملیات آزمایشگاهی و میکروب زدایی قرار گرفته اند تا از سرعت نابودی آنها کاسته شود  مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان نیز افزود: مجموعه های خطی موجود در استان، به همت این مدیریت و همکاری دستگاه های مربوطه، ضمن ارسال به کتابخانه ملی ایران، تحت عملیات آزمایشگاهی و میکروب زدایی قرار گرفته اند تا از سرعت نابودی آنها کاسته شود اما به طور حتم فضای نگهداری هیچ یک از آنها مناسب نیست.

علیرضا تکلو افزود: این مدیریت زیر نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران توانایی آن را دارد که آفت زدایی، انجام عملیات آزمایشگاهی، مرمت، نگهداری اصولی در مخازن تحت کنترل میکروبی، دیجیتال سازی و اطلاع رسانی این منابع را به عهده گیرد.

کد خبر 4759061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha