۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷

کمیته مردمی دست به کار شد؛

همدان مهد علما و فضلای برگزیده/کنگره«آیت الله تالهی»برگزار می‌شود

همدان مهد علما و فضلای برگزیده/کنگره«آیت الله تالهی»برگزار می‌شود

همدان- همدان از دیرباز پذیرای علما و فضلای برگزیده‌ای بوده که آیت‌الله محمدهادی تألهی همدانی از جمله این شخصیت ها است و امسال کنگره بزرگداشت وی برای معرفی بیشتر برگزار خواهد شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: دارالمؤمنین همدان از دیرباز پذیرای علما، حکما، اندیشمندان و فضلای برگزیده‌ای بوده که جای‌جای این سرزمین را به عطر خوش معنویت و اخلاق معطر کرده اند.

آیت‌الله محمدهادی تألهی همدانی به‌عنوان یکی از ستاره‌های درخشان گذشته این دیار در طول سال های متمادی تهذیب نفس و جد و جهد علمی مطالب زیادی را در طریق عرفان و اخلاق نگاشته و از خود به یادگار گذاشته است اما از آنجا که قصدی برای نشر و بیان مطالب به‌صورت مکتوب نداشته‌ مردم و جامعه علمی از فیض این آثار پر برکت محروم بوده اند.

لزوم شناساندن الگوهای انقلابی و اخلاقی به جامعه

در همین راستا در استان همدان برای شناساندن الگوهای انقلابی و اخلاقی به جامعه به‌ویژه نسل جوان و در پی اجرای منویات مقام معظم رهبری برگزاری کنگره ملی عارف ربانی حضرت آیت‌الله تألهی همدانی برنامه ریزی شد.

در مسیر برپایی این کنگره و با بررسی‌های صورت گرفته گنجینه‌ای از مکتوبات و دست‌نوشته‌های آن عالم ربانی که توسط فرزند وی نگهداری شده بود مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر توسط گروهی از طلاب و فضلای قم به‌منظور تدوین در موضوعات مختلف اعتقادی، اخلاقی، عرفانی و ارائه به عموم مردم در دست بررسی و نشر عمومی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در راستای بزرگداشت مفاخر برنامه‌های بسیاری در استان همدان اجرا می‌شود و موسسه شهید محراب آیت الله مدنی نیز برنامه هایی در حوزه فرهنگ برای اجرا دارد، گفت: سال ۹۶ بزرگداشت آیت الله آقا نجفی در همدان برگزار شد و از آن سال به بعد برگزاری بزرگداشت آیت الله تالهی در دستور کار قرار گرفت.

احمد رضا احسانی با بیان اینکه ماه ها در کمیته های مختلف برنامه هایی اجرا می شود، گفت: ۳۰ آبان ماه تاریخ تعیین شده برای برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله تالهی بود که به ۲۸ آذر ماه تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه بزرگداشت آیت‌الله تالهی رویداد ملی است و باید به جنبه‌های عرفانی این شخصیت پرداخت، گفت: طی ۲ سال برای برگزاری این کنگره جلساتی برگزار شده است.

تشکیل ۶ کمیته برای برگزاری کنگره آیت الله تالهی در همدان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از تشکیل ۶ کمیته برای برگزاری کنگره آیت الله تالهی در همدان سخن گفت و افزود: کمیته علمی به ریاست حوزه علمیه، کمیته تبلیغات به ریاست شهرداری، کمیته فرهنگی و پشتیبانی به ریاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته اطلاع رسانی به ریاست صدا و سیما، کمیته هماهنگی امور انتظامی به ریاست فرمانداری و کمیته مردمی به ریاست تبلیغات اسلامی استان همدان کارها را پیگیری می‌کنند.

مدیر موسسه شهید مدنی نیز در این خصوص با بیان اینکه برنامه‌هایی برای شناساندن سیره و روش زندگی آیت الله تالهی در استان همدان پیش‌بینی شده است، گفت: دست نوشته های آیت الله تالهی توسط طلبه ها مطالعه شده و ۸ کتاب  از این مجموعه تهیه شده که در کنگره رونمایی خواهند شد.

۵۰ مقاله علمی به کنگره رسیده است

سیدکاظم حجازی المجالس، هزار و یک کلام، ادعیه، ولایت و امامت، معراج و اسرار نماز، رسائل آیت الله و زندگی نامه را از این کتاب‌ها برشمرد و گفت: تا کنون ۵۰ مقاله علمی به کنگره رسیده است.

وی از حضور ۲ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه کنگره سخن گفت و اظهار داشت:  کنگره با حضور اساتید حوزه علمیه قم، شخصیت‌های صاحب‌نظر در اخلاق و عرفان و اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

اما در میان کمیته های پیش بینی شده برای برگزاری کنگره آیت الله تالهی مسئولیت کمیته مردمی با تبلیغات اسلامی استان همدان است که در این خصوص حجت الاسلام هادی نظیری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وظایفی در دبیرخانه کنگره برای کمیته مردمی تعیین شده بود اما فراتر از آن اقدام شد، گفت: طبق تعیین دبیرخانه کنگره برای کمیته مردمی برگزاری دو برنامه اصلی پیش بینی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه بر اساس این وظایف برگزاری یک برنامه در یکی از مساجد شاخص شهر همدان قبل از برگزاری کنگره و یک برنامه نیز در مسجد آیت الله تالهی مدنظر قرار گرفته بود، گفت: کمیته مردمی کنگره آیت الله تالهی دو برنامه دیگر نیز به این موارد اضافه کرد.

برخی آثار مرحوم آیت الله تالهی در دوره های ضمن خدمت معلمان گنجانده شود تا بستری برای آشنا شدن معلمان و فرهنگیان با سیره و زندگی آیت الله تالهی باشد وی با بیان اینکه طی هماهنگی با آموزش و پرورش مقرر شد برخی آثار مرحوم آیت الله تالهی در دوره های ضمن خدمت معلمان گنجانده شود تا بستری برای آشنا شدن معلمان و فرهنگیان با سیره و زندگی آیت الله تالهی باشد، گفت: آموزش و پرورش نیز مقرر کرد در تالار معلم همدان یک برنامه باشکوه به نیت آیت الله تالهی برگزار کرده و معلمان، کارمندان و دانش آموزان را در این جلسه دعوت کند.

حجت الاسلام نظیری با بیان اینکه مقرر شده سپاه همدان نیز یک برنامه مستقل و متمرکز برای پرسنل خود به نام آیت الله تالهی برگزار کنند، گفت: پیش از برگزاری کنگره اصلی مقرر بود برنامه متمرکزی در مسجد مهدیه همدان برگزار شود که به حسینیه عباسیه جولان تغییر مکان داد.

وی با بیان اینکه متولی این برنامه اصناف و اوقاف هستند، گفت: روز قبل از برگزاری کنگره اصلی نیز برنامه ای در مسجد آیت الله تالهی با اقامه نماز جماعت برگزار خواهد شد.

بهره مندی از ظرفیت شبکه تبلیغ در تبیین سیره آیت الله تالهی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی ها کنگره مختص شهر همدان بود، گفت: کمیته مردمی بنا را بر این گذاشت که در هرکدام از شهرستان ها حداقل یک برنامه شاخص برای آیت الله تالهی برگزار شود که در حال برنامه ریزی است.

وی همچنین با بیان اینکه در اجتماع مبلغان در ایام قبل از دهه محرم بین تمام مبلغان و فعالان شبکه تبلیغ در استان همدان کتابچه ای از آثار آیت الله تالهی توزیع و بنا شد روحانیون در برنامه های خود بخشی از وقت را به تبیین سیره و شخصیت آیت الله تالهی اختصاص دهند، گفت: این اتفاق افتاده و در خلال برنامه ها و جلسات و سخنرانی ها بخشی از بیانات به تبیین سیره آیت الله تالهی معطوف شده است.

ناگفته پیداست که باید از شخصیت های بارز فقهی، اخلاقی، ادبی، هنری، فرهنگی و حتی اقتصادی و علمی الگوسازی کرده و آنها در فضایی که بتوان جوانان و نوجوانان را مخاطب قرار داد، اطلاع رسانی کنیم که امیدواریم همدان در این زمینه موفق تر از قبل ظاهر شود.

کد خبر 4764082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha