۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۳

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین:

مساجد بایدپاسخگوی نیازهای عموم مردم بویژه نوجوانان وجوانان باشد

مساجد بایدپاسخگوی نیازهای عموم مردم بویژه نوجوانان وجوانان باشد

قزوین- رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین گفت:باید مساجد را به ابزارهای مورد نیازعموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان مجهز کنیم تا زمینه جذب همه گروهها در آن مهیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی ظهر پنجشنبه در یکصد و ششمین نشست شورای فرهنگ عمومی مشترک با شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین، ابتدا با تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت اظهار کرد: در هفته وحدت در استان قزوین اتفاقات و جلسات و محافل خوبی برگزار شد که نتایج خوبی هم داشت.

امام جمعه قزوین افزود: رهبر فرزانه انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی راه وحدت و برادری را به ما یاد دادند و فرمودند؛ «اسلام آمریکایی، شیعه انگلیسی، اینها هستند که بر طبل اختلافات می‌کوبند.»

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند که اگر خدا بخواهد یک بنده ای خیر ببیند به گونه ای دلش به اسلام گره می‌خورد و نسبت به اسلام دید باز پیدا می‌کند که اسلام را قطعه قطعه و بریده بریده نمی‌بیند بلکه به همه مجموعه اسلام نگاه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: اگر این مقام معنوی بر دل بنده‌ای بتابد زبانش نسبت به بیان حق گویا می‌شود یعنی آنچه را که می‌گوید در دلش به آن اعتقاد داشته ‌است و به آن هم عمل می‌کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین عنوان کرد: هرگاه این سه مرحله یعنی بیان حق، اعتقاد قلبی نسبت به حق و عمل به حق در فردی جمع شد اسلام او نیز کامل و ارزشمند خواهد بود و اگر به همین حال بمیرد به راستی به عنوان یک مسلمان حقیقی مرده است.

وی عنوان کرد: اما اگر خدا نخواهد به بنده ای خیر دهد او را به حال خودش واگذار می‌کند، او نگاه بریده بریده ای از دین داشته و اگر هم به صورت اتفاقی حرف حقی هم بر زبانش جاری شود قلبش به آن گفته اعتقادی ندارد و رمقی هم برای عمل کردن به گفته‌های خود ندارد چراکه حرف‌هایش برای عمل کردن و گره گشایی نبوده است.

امام جمعه قزوین در ادامه عنوان کرد: مطالب مفیدی در این جلسه بیان شد که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن آنها تلاش کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: براساس آیه ۱۸ سوره جن مساجد برای خداست؛ بنابراین امام جماعت و هیئت امنا مالک مسجد نیستند و بانی مساجد نیز پس از احداث مسجد برای خدا، باید آن را به خدا هم واگذار کند.

وی عنوان کرد: همه مشکل مساجد این است که نظرات ما با آنچه خدا فرموده است، اختلاف دارد بنابراین اگر این اختلاف حل شود همه مشکلات نیز رفع می‌شود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: براساس آیه ۱۸ سوره توبه نیز هر جایی که عالمی مومنانه و موحدانه پای کار مسجد باشد آن مسجد نیز می‌درخشد، اما اگر اداره مساجد را با ریا و امیال دنیایی خودمان درآمیخته و از اخلاص و توحید دوری شود کار مسجد نیز درست نمی‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین تاکید کرد: اگر هر مسجدی در هر جایی بدون توجه به این مسائل ایجاد شود در حقیقت سالن ساخته شده نه مسجد، زیرا مسجد دارای روح و معنویت است. مسجد در واقع مصوبه خدا را می‌خواهد، بنابراین مسجد باید دارای روح و برکت باشد که اگر مسجد خدایی باشد دارای برکت نیز خواهد بود.

وی بیان کرد: ما باید مساجد را به نیازهای عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان تجهیز کنیم، چراکه اگر به طور مثال کتب درسی مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان در کتابخانه مساجد گنجانده شود آنها هم به حضور در مساجد برای مطالعه تشویق می‌شوند.

آیت الله عابدینی ادامه داد: اگر در مساجد کتابخانه تاسیس کنیم ضمن اینکه دانشجویان و به ویژه دانش‌آموزان را از همان سنین کم به حضور در مساجد هدایت کردیم، فرهنگ عمومی و غیرعمومی را نیز اصلاح بخشیده و در مقابل تهاجم فرهنگی موضع گیری کردیم و هم علم و دانش و مطالعه را رونق داده‌ایم.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه باید به خدمات فرهنگی و معنوی در مساجد تنوع ببخشیم، گفت: قبل از انقلاب حماسه غدیرخم به صورت تئاتر در مساجد اجرا شد که همه از آن استقبال کردند؛ لذا مسجد فقط جای اقامه نماز نیست و اگر چند مسجد فعال و زنده در شهر قزوین داریم به این دلیل است که فقط در مسجد به نماز جماعت رضایت داده نشده است.

وی بیان کرد: در مساجد نیاز به فرم ارزیابی از عملکرد امام جماعت داریم همچنین ارزیابی بخش ساختمان و سخت افزار مسجد و همچنین ارزیابی خادم و افراد دخیل در مساجد ضروری است و تا زمانیکه این فرم ارزیابی ساماندهی نشوند مسائل ظاهری و باطنی و معنوی مساجد را نمی‌توان مهندسی کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین تصریح کرد: ما همیشه در جلسات با دو نوع موضوع مواجه هستیم که یک نوع آن موضوعات رسمی و اعلام شده و متعارف جلسات است، اما گاهی مسائل مهم دیگری پیش می‌آید که به عنوان موضوع غیرمترقبه مطرح می‌شود همچون اظهارنظرهایی که اخیرا رئیس جمهور کردند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: رئیس جمهور در مورد شیوه رفتار و سیره رسول اسلام(ص) در مواجه با کفار اظهارنظری کردند که صد درصد غیرکارشناسانه و بدون مطالعه بوده و اگر کسی آیات قرآن را بداند به خود اجازه تفسیرهای غلط نمی‌دهد، این اشتباه رئیس جمهور به آن اشتباه بسیار بدی که گفت امام حسین(ع) با عمر بن سعد مذاکره کرد شباهت دارد که این اظهارنظر در مورد پیغمبر از آن هم بدتر بوده است.

وی بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام براساس آیات الهی به ما آموخت در مقابل کفار باید با شدت برخورد شود.

آیت الله عابدینی در پایان گفت: اگر ما در شورای فرهنگی عمومی این مسائل را حل نکنیم دوقطبی سازی جامعه را به دنبال خواهد داشت و اختلافات به وجود می‌آید و امنیت را به خطر می اندازد بنابراین این مسائل را باید در این جلسات مطرح کرد.

کد خبر 4772317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha