۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰

رئیس اداره توسعه میگوی شیلات هرمزگان:

گسترش سایت های پرورش میگو راهکاری برای ارزآوری و رونق تولید

گسترش سایت های پرورش میگو راهکاری برای ارزآوری و رونق تولید

بندرعباس - رئیس اداره توسعه میگوی شیلات هرمزگان گفت: گسترش سایت های پرورش میگو راهکاری برای ارزآوری و رونق تولید در کشور است و هرمزگان پیشرو در گسترش صنعت پرورش میگو است.

علی اکبر مجاز  در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: با توجه به ساحل و دریای گسترده و همچنین شرایط آب و هوایی استان هرمزگان، شرایط برای کشت و پرورش انواع آبزیان بویژه ماهی و میگو از سال‌های قبل فراهم شده و هر سال بر این ظرفیت در راستای رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی افزوده می‌شود.

وی افزود: اهمیت آبزی پروری در حفاظت از زیست دریایی برای نسل آینده، ارز آوری، رونق تولید، اشتغال زایی و ... به خوبی مشخص است به طوری که در حال حاضر استان را با همت صورت گرفته توانسته به قطب تولیدات شیلاتی کشور تبدیل کند.

مجاز تصریح کرد: نزدیک به ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد فعالیت پرورش میگو در نوار ساحلی هرمزگان شناسایی شده که در ۲ دهه گذشته تاکنون ۱۰ هزار هکتار آن به مرحله عملیاتی و بهره برداری رسیده و کار واگذاری ۲۰ هزار هکتار آن نیز به متقاضیان دارای شرایط لازم از سه سال قبل آغاز شده که در قالب سایت‌های پرورش میگو ادامه دارد. 

رئیس اداره توسعه میگوی شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: اراضی پرورش میگو عموما در مناطق غیر برخوردار، محروم و دورافتاده واقع شده اند و به دلیل عدم وجود آب شیرین، شور بودن اراضی و فقدان امکانات زیربنایی از قبیل برق و راه های ارتباطی، فاقد کاربری های تولیدی هستند و تنها در برخی مناطق اکوتوریسم به عنوان یک فعالیت اقتصادی رقیب قابل طرح است که به دلایل وجود برخی محدودیت ها به نظر می رسد که پرورش آبزیان دریایی تنها کاربری قابل ذکر در این مناطق باشد.

وی اظهارداشت: تاثیر ایجاد مزارع پرورش میگو بر ساختار اقتصادی و اجتماعی این مناطق به وضوح قابل مشاهده است: تثبیت جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس از مناطق شهری و روستاهای بزرگ به روستاهای کم جمعیت ساحلی، ‌ایجاد فرصت های شغلی و رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان بومی مناطق، توسعه و ایجاد امنیت ناشی از اسکان جمعیت در این مناطق از جمله آثار غیرمستقیم ایجاد مزارع پرورش میگو به شمار می روند.

مجاز عنوان کرد: در کل ۵۰ هزار هکتار اراضی شور و لم یزرع که قابلیتی جز پرورش میگو نداشته شناسایی و به  مردم واگذار شده است از این مقدار تاکنون ۸هزار و ۱۷۲ هکتار از اراضی در حال بهره برداری هستند. همچنین۱۰ هزار و ۱۶هکتار از اراضی واگذار شده در حال احداث مزارع است و حدود ۱۴ هزار و ۱۳۳هکتار از اراضی نیز صدور مجوز شده و در شرف واگذاری است. حدود ۲۰ هزار و ۲۱۸ هکتار از این اراضی جهت واگذاری به تعاونیهای مردمی در قالب شهرکهای شیلاتی واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ سطح زیرکشت میگو در استان هرمزگان ۴هزار و ۲۸۶ هکتار در قالب ۱۲ سایت پرورش میگو، ۳۶۰ مزرعه و ۴هزار و ۲۲۶ استخر بوده و ۲۲هزار و ۱۸۰ تن میگوی پرورشی تولید شده است.

به گفته مجاز، در سال جاری نیز با سطح زیر کشت ۵هزار و ۴۳۱ هکتار تولید ۲۸ هزار تن میگوی پرورشی پیش بینی می شود. این مزارع در مجتمعهای پرورش میگوی تیاب جنوبی و شمالی، سایه خوش، مقام، هنگام، قشم، کولغان، شور اول و دوم سیریک و یکدار شرقی و غربی قرار دارند.

کد خبر 4774128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha