۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۵۹

در نشست خبری مطرح شد:

نمایش آثار دیده‌نشده میرزاغلامرضا/کتابی که تردیدها رابرطرف می‌کند

نمایش آثار دیده‌نشده میرزاغلامرضا/کتابی که تردیدها رابرطرف می‌کند

محمدرضا اصلانی معتقد است کتاب آثار خوشنویسی میرزاغلامرضا اصفهانی، شک و تردیدهای موجود درباره آثار این هنرمند بزرگ را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی و رونمایی از کتاب مجموعه آثار با حضور محمدرضا اصلانی، محمدعلی صحرانورد مدیر انتشارات کتابسرای نیک، زروان بختیار فرزند مرحوم میرزاغلامرضا اصفهانی و امیرحسین عبداللهی مدیر گالری آریانا عصر امروز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه در خانه همایش برگزار شد.

محمدرضا اصلانی که در این نشست به نمایندگی از انتشارات کتابسرای نیک و دوست قدیمی مرحوم مظفر بختیار سخن می‌گفت، در ابتدای نشست با اشاره به دوستی با مرحوم بختیار از سال ۶۴، بیان کرد: آثار میرزاغلامرضا اصفهانی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد و کتابی که از مجموعه این آثار منتشر شده است، حاصل زحمات چندین ساله مرحوم بختیار و فرزندانش است. این آثار از گوشه و کنار جمع‌آوری شده است، چون میرزا غلامرضا آثار بسیاری دارد که جمع کردن آن‌ها بسیار سخت بود. مرحوم بختیار بسیار جستجو کرد تا آثار حتی دست چندم نیز مورد بررسی قرار دهد و نظارت دقیقی روی آنها داشت.

وی بیان کرد: این کار تا آخرین لحظات حیات مظفر بختیار یعنی بالغ بر ۴۰ سال ادامه داشت و بعد از او نیز این کار برعهده دو فرزندش اورمزد و زروان قرار گرفت و اگر این دو نبودند این کار به سرانجام نمی‌رسید.

اصلانی همچنین با تقدیر از صبوری مدیر انتشاراتی که این کتاب را چاپ کرده، توضیح داد: کمتر نشری وجود دارد که با وسواس و صبوری دکتر بختیار کنار بیاید و نشر کتابسرای نیک یا جیحون سابق این کار را به سرانجام رساند. دسترسی طولانی مدت مرحوم مظفر بختیار به کتابخانه دانشگاه تهران و دانشگاه‌های خارج کشور و وسواس علمی این محقق، به گونه‌ای بود که کار او را بسیار حرفه‌ای و دقیق می‌نمایاند. مرحوم بختیار، محققی ریزبافت بود نه محققی که سطحی کار کند.

وی تاکید کرد: این کتاب، شک و تردیدهای موجود درباره آثار میرزاغلامرضا اصفهانی را از بین می‌برد.

این مستندساز پیشکسوت در پاسخ به اینکه چرا فیلم مستندی با همراهی مرحوم بختیار درباره میرزا غلامرضا اصفهانی ساخته نشد، گفت: اتفاقا در زمان حیات مظفر بختیار، قرار گذاشته بودیم فیلم زندگینامه جزیی‌ از میرزاغلامرضا اصفهانی بسازیم، چراکه زندگی دراماتیکی داشته است. 

وی بیان کرد: باید حیثیت فرهنگیِ هنر را به کشور برگردانیم و برای این منظور باید آثار و زندگینامه بزرگانی چون میرزاغلامرضا اصفهانی را جدی‌تر گرفت چراکه اینها گنجینه‌های ما هستند.

امیرحسین عبداللهی مدیر گالری آریانا نیز درباره نمایشگاه گفت: نمایشگاه آثار خوشنویسی میرزاغلامرضا اصفهانی به بهانه رونمایی از کتاب نفیس این مجموعه جمعه ۱۵ آذرماه در گالری آریانا برپا خواهد شد. در این نمایشگاه ۸ اثر از میرزاغلامرضا اصفهانی و سه کتیبه از این هنرمند خوشنویس به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین محمد احصایی، محمدرضا اصلانی و حسام‌الدین عتیقی کیوریتور نمایشگاه در مراسم افتتاح و رونمایی کناب سخنرانی خواهد داست.

وی تاکید کرد: از آنجایی که آثار از مجموعه‌های شخصی به نمایش گذاشته خواهند شد، برای فروش نیستند. البته کتاب برای فروش است و ارزشگذاری که برای این کتاب نفیس انجام شده، مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است در ۵۰۰ نسخه چاپ شده و قرار است ۱۰۰ نسخه از آن با جلد سوخته عرضه شود.

محمدعلی صحرانورد مدیر انتشارات کتابسرای نیک نیز درباره تدوین این کتاب توضیح داد: از آنجایی مرحوم بختیار تمام وقت لازم را روی این کتاب گذاشت و تیمی که طی ۱۶ سال وقت گذاشتیم همه تلاش‌مان را کردیم که بهترین کار را ارائه دهیم. متاسفم امکانات چاپی در ایران به قدری نبود که این کتاب بهتر چاپ شود اما بهترین امکاناتی که در اختیار داشتیم، استفاده کردیم. طبیعتا این امکانات هم هزینه دارد و امیدوارم این کار آغازی باشد تا در آینده کارهای بیشتری برای دیگر هنرمندان انجام شود.

زروان بختیار فرزند مرحوم بختیار درباره زمان تدوین این کتاب گفت: این کتاب حاصل عمر پدرم است و اینکه از کجا شروع کرده است، واقعا به خاطر ندارم. البته پدرم قصد کار روی آثار دیگر هنرمندان نیز داشت اما متاسفانه اجل مهلتش نداد. محتوای کتاب در زمانی که پدر در قید حیات بودند نهایی شد و من و برادرم تنها به مسایل فنی کتاب پرداختیم.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۷۰ اثر از آثار میرزاغلامرضا اصفهانی در کتاب چاپ شده است، تاکید کرد: به جرات می‌توانم بگویم کتاب آثار میرزا غلامرضا اصفهانی می‌تواند به عنوان مرجعی برای بررسی آثارشان در اختیار قرار گیرد.

امیرحسین زندی نیز درباره نمایش این آثار در گالری آریانا که بیشتر هنر مدرن به نمایش می‌گذارد، گفت: از آنجایی که بزرگترین کار میرزاغلامرضا اصفهانی از نظر ابعاد در مجموعه شخصی خانواده عبداللهی مدیر گالری آریانا قرار دارد، به همین دلیل قرار شد آثار دیگر نیز در این گالری به نمایش درآیند.

مدیر گالری آریانا در پایان، در این باره گفت: درست است گالری‌ها بر اساس آثار و سبک هنری که نمایش می‌دهند کار می‌کنند اما فرصت‌هایی مثل این فرصت را قطعا از دست نمی‌دهیم.

کد خبر 4787918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha