۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۹:۵۱

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

والدین اجازه دهند دانش آموزان مستقل وارد کار پژوهشی شوند

والدین اجازه دهند دانش آموزان مستقل وارد کار پژوهشی شوند

علی ذوعلم گفت: در برخی از پژوهش‌های دانش‌آموزی والدین فعالیت دارند و نقش دانش‌آموزان کمرنگ است؛ از خانواده‌ها می‌خواهیم که اجازه دهند دانش آموزان خودشان وارد کار پژوهشی شوند. 

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر که صبح امروز در مدرسه نمونه دولتی فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: تا زمانی که خلاءها مورد توجه نباشند، پیشرفت نخواهیم‌ کرد. 

وی ادامه داد: در برخی از پژوهش‌های دانش‌آموزی والدین فعالیت دارند و نقش دانش‌آموزان کمرنگ  است؛ از خانواده‌ها می‌خواهیم که  اجازه دهند دانش آموزان خودشان وارد کار پژوهشی شوند. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: معلمان نباید مانع از خلاقیت دانش آموزان شوند. پژوهش مبتنی بر خلاقیت است و کمک‌های بیش از حد مانع از ظهور آن می‌شود.

ذوعلم بیان کرد: گاهی از دانش‌آموزان فراتر از برنامه درسی انتظار داریم و سراغ موضوعاتی می رویم که فراتر از دغدغه دانش‌ آموزان است. از طرف دیگر برخی مسائل در نظام آموزشی به رقابت زدگی رسیده است. هدف این رقابت‌ها آموزش و تعلیم و تربیت نیست  و حتی اسیب‌زننده است   بابد بگوییم  اگر کنکور بگذارد پژوهش در کشور رشد خواهد کرد.

فرهاد کریمی دبیر ستاد هفته پژوهش در این مراسم گفت: رهبری فرمودند، عقب ماندگی شرم آور علمی در دوران پهلوی در زمانی که مسابقه علمی دنیا تازه شروع شده بود ضربه سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان فرسنگ ها عقب نگه داشته بود. از این رو لازم می‌دانیم از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور حمایت و تجلیل کنیم

وی در ادامه بیان کرد: پژوهش از مدرسه شروع شده و در مدرسه کامل می‌شود، مدرسه کانون تربیت پژوهشگر و نسل پرسشگر است. در سال جاری برای دومین سال متوالی از دانش آموزان فعال و برگزیده دوره اول ابتدایی در حوزه مطالعه داستان نویسی و کتابخوانی تجلیل می‌کنیم تا پیام واضح این جشنواره مبنی بر ارج نهادن به مقام شامخ مطالعه و تأمل در آثار مکتوب و توجه به فرایند بی‌بدیل خواندن و مطالعه کردن را ابلاغ کنیم.

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت مدرسه در پژوهش گفت: هر سال آغاز هفته پژوهش از مدرسه شروع می‌شود زیرا مدرسه آغازگر همه چیز بوده و  حضور ما در اینجا از باب اهمیت مدرسه است. از اولیا و مسئولان خواهش می‌کنم دانش آموزان را به نمایشگاه‌های پژوهشی که در این هفته دایر است ببرند زیرا دیدن این نمایشگاه‌ها چشم اندازی برای آنها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: این کشور اقتصاد دانش بنیان را در نظر گرفته و از طرفی توسعه پایدار  را نیز مد نظر دارد چنین چیزی میسر نمی‌شود مگر اینکه سرمایه گذاری لازم برای آن در نظر گرفت. ما نیازمند نسل شاداب و خلاق هستیم که می‌تواند بیاندیشد، برای این منظور طبیعی است که تمامی این بار سنگین را از آموزش و پرورش انتظار نداریم اما به طور کل این اتفاق محقق نمی‌شود مگر اینکه همه دست به دست هم دهیم و دیوارهای مدرسه را فراتر از آنچه که هست ببنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: ما برای اجرای فناوری و پژوهش‌هایی که منجر به تحول در دروس و آینده جوانان می‌شود در کنار آموزش پرورش هستیم.

در این مراسم که با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حاجی وزیر آموزش و پرورش و دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم برگزار شد،  ۲۴ دانش‌آموز پژوهشگر برگزیده در حوزه پژوهش معرفی شدند. 

کد خبر 4796830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      0 0
      سلام وقتي نظرات منعكس نميشود چه سودي دارد