۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۳

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی:

عدم اطلاع از قوانین زمینه‌ساز جرم انتخاباتی می‌شود

عدم اطلاع از قوانین زمینه‌ساز جرم انتخاباتی می‌شود

بیرجند-رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی قوانین انتخاباتی گفت: هواداران داوطلبان و عموم افراد در برخی موارد به علت بی‌اطلاعاتی از جرائم انتخاباتی مرتکب جرم می‌شوند.

به گزارش خبرنگارمهر، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح یکشنبه در ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: هدف از برگزاری جلسات ستاد پیشگیری اطمینان دادن به مردم از سلامت انتخابات و زمینه‌سازی برای حضور حدأکثری مردم است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه افزایش اطمینان مردم از سلامت انتخابات نقش مهمی در افزایش مشارکت آنان دارد، بیان‌کرد: هدف نهایی برگزاری یک انتخابات سالم، قانونمند و با شکوه همچون انتخابات‌های گذشته است.

حمیدی ادامه‌داد: قوه قضائیه قصد دخالت در انتخابات ندارد چرا که بر اساس قانون انتخابات مجریان توانمند و با تجربه‌ای در زمینه نظارت و اجرا دارد.

وی با بیان اینکه البته به طور طبیعی در دل انتخابات رقابت وجود دارد، افزود: تا آنجایی‌که این رقابت در چارچوب قانون و اخلاق قرارگیرد، زمینه‌ساز حضور مردم خواهد بود و مشکل ما با رقابت‌های خارج از ضوابط است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه دشمن به دنبال بهانه برای برهم زدن امنیت در کشور است، گفت: ممکن است بعد از بررسی صلاحیت‌ها سوء استفاده‌هایی برای آسیب‌رساندن به امنیت جامعه صورت گیرد که این مهم را باید مد نظر قرار دهیم.

حمیدی اظهارکرد: اطلاع‌رسانی گاه به صورت آگاهی‌بخشی مواد قانونی در زمینه تخلفات تبلیغاتی انتخاباتی از طریق جرائد و رسانه‌ها است چرا که در برخی از موارد افراد به علت بی‌اطلاعاتی از جرائم انتخاباتی مرتکب جرم می‌شود.

وی بیان‌کرد: تا فرصت شروع زمان تبلیغات داوطلبان، زمان مناسبی برای آگاهی بخشی در زمینه قوانین انتخاباتی و تخلفات و جرائم انتخاباتی است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در زمان اعلام تأیید صلاحیت‌ها نیز می‌توان با حفظ حرمت افراد و در محدوده مجاز قانونی در راستای پیشگیری از برخی مظلوم نمایی‌ها و همچنین اقناع افکار عمومی شفاف‌سازی کرد.

حمیدی افزود: بهتر است کمیته حقوقی در ذیل ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی ایجادکنیم تا در زمینه رفع برخی از تعارضات قانونی برای استعلام از مرکز، همچنین در موارد سکوت قانون و مشاوره برای پاسخگویی به سؤالات حقوقی در حوزه انتخابات کمک‌کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه فضای مجازی در حوزه تبلیغات نقش پررنگی دارد، گفت: دستگاه های ذی ربط باید رصد این فضا را داشته باشند و در مجموعه قضائی نیز آمادگی لازم را برای همکاری در این زمینه وجود دارد.

رئیس‌کل دادگستری خراسان‌جنوبی اظهارکرد: یکی از اقداماتی که در زمینه مدیریت فضای مجازی برای جلوگیری از تخلفات قانونی تأثیرگذار است، محدود کردن فعالیت یک سایت متخلف (فیلتر کردن) حتی برای چند روز است.

حمیدی یادآور شد: نهادهای مسئول که تخلفات داوطلبان شرکت در انتخابات را رصد می‌کنند، می‌توانند این تخلفات را به شورای نگهبان ارسال کنند چرا که ممکن است در بررسی صلاحیت آنان مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 4797959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha