۴ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

تجربه‌های تازه به «نمایش» رسید/ دعوای رادیویی بر سر نصفه‌های سیب!

تجربه‌های تازه به «نمایش» رسید/ دعوای رادیویی بر سر نصفه‌های سیب!

دو نمایش کوتاه رادیویی «برنده در قرعه‌کشی بانک» و «نصفِ سیب» روز جمعه ۶ دی از شبکه رادیونمایش پخش می‌شوند.

صادق وفایی که در چند سال اخیر تجربه‌های مختلفی به‌عنوان بازیگری و کارگردانی نمایش‌های رادیویی داشته است در این باره به خبرنگار مهر گفت: دو نمایش کوتاهی که چندسال پیش کار کردم، بناست جمعه این‌ هفته در قالب برنامه «یک نمایش یک تجربه» از رادیو نمایش پخش شوند. این‌ دو نمایش با این‌که چند سالی از تولیدشان می‌گذرد، تا به حال از شبکه یا جشنواره‌ای پخش نشده‌اند.

وی افزود: پس از ۲ نمایش «جنگ کی تمام می‌شود؟» و «گفتگوی شبانه» که در برنامه «یک‌نمایش یک تجربه» تولید و پخش شدند، این‌بار قرار است دو نمایشی را که سال ۹۳ کارگردانی و تهیه کردم، در این برنامه پخش شوند. برنامه «یک نمایش یک تجربه» همان‌طور که مخاطبان آن می‌دانند، رویکرد آموزشی دارد و دست‌اندرکارانش تاکید دارند پخش آثار و نقد و بررسی‌شان در قالب این‌برنامه، دربردارنده مطالب آموزشی برای علاقه‌مندان به کار در نمایش‌های رادیویی باشند.

این بازیگر تئاتر گفت: نمایش «برنده در قرعه‌کشی بانک» نوشته ویکتور فن‌بیلو است که با ترجمه و اقتباس علی‌رضا کوشک جلالی در ایران چاپ شده و ما آن را در قالب یکی از آثار گروه نمایشی مانا در سال ۹۳ در استودیوی ۸ رادیو تهران ضبط کردیم. در این‌نمایش کوتاه، بازیگرانی چون بهمن وخشور، سید علیرضا وهاب‌فر و رضا شرفی همکاری داشتند. داستان این نمایش درباره کارمند بازنشسته‌شده و بیچاره‌ای است که مبلغ زیادی را در قرعه‌کشی بانک برنده شده و یک گروه فیلمسازی با حضور در خانه‌اش می‌خواهند درباره آینده‌ای که با این پول دارد، مصاحبه کنند. نمایش «نصف سیب» هم نوشته جی‌.جی.اندیکات بود که با توجه به ترجمه محمدعلی عبدالملکی از این نمایشنامه، کار را به همراه گروه مانا، در استودیویی بیرون از رادیو ضبط کردیم. «نصف سیب» داستان جر و بحث دو مرد درباره تقارن نصفه‌های سیبی است که با هم قسمت کرده‌اند. این‌دو به صلح و آشتی نمی‌رسند تا این‌که مرد سومی وارد می‌شود و می‌خواهد بین‌شان آشتی برقرار کند.

وی در ادامه گفت: نکته جالب این دو نمایشنامه، پویایی آنهاست و اینکه داستان هر دو از ‌نقطه الف شروع شده و به نقطه ب می‌رسد. هر دو هم دارای وجوه طنز هستند اما پایان «نصف سیب» از یک‌ مقطع به‌ بعد قابل پیش‌بینی است ولی پایان‌بندی «برنده در قرعه‌کشی بانک» پایان بامزه‌تر و غافلگیرکننده‌تری دارد. در مجموع، می‌توان گفت با وجود زمان کمی که هر دو نمایش دارند، دارای حرکت و پویایی هستند.

وفایی در پایان بیان کرد:‌ در برنامه پیش روی «یک نمایش یک تجربه»‌ که جمعه پخش می‌شود، دو نمایش مذکور پخش و با حضور منتقد برنامه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. با توجه به تجربیاتی که طی سال‌های گذشته در تهیه و تولید نمایش رادیویی کسب کرده‌ایم، به‌نظرم پس از دو نمایشی که در برنامه «یک‌نمایش یک تجربه» داشتیم، گوش دادن به «برنده در قرعه‌کشی بانک» و «نصف سیب» که دومین و سومین تجربه‌های من بودند، فرصت خوبی برای مرور  گذشته و مسیری است که طی کرده‌ایم.

برنامه رادیویی «یک‌نمایش یک تجربه»، روز جمعه ۶ دی از ساعت ۱۲:۳۰ روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

کد خبر 4807121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha