شمارۀ سیزدهم فصلنامۀ ترجمان منتشر شد

شمارۀ سیزدهم فصلنامۀ ترجمان منتشر شد

شمارۀ سیزدهم فصلنامۀ ترجمان همراه با پرونده ای درباره انزوا و تنهایی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در روزگار ما رسانه‌های اجتماعی ارتباط با دیگران را از همیشه آسان‌تر کرده‌اند، اما بسیاری از ما همچنان احساس تنهایی می‌کنیم و حتی دوست نداریم دربارۀ تجربه‌مان از تنهایی با دیگران صحبت کنیم. در بیشتر تاریخ پدیدۀ تنهایی موقعیت مبهم و مرموزی داشته است و کمتر از آن گفته‌اند. بعضی‌ها هنوز هم سخن گفتن از تنهایی را مثل اعتراف به شکست شرم آور می‌دانند. اما در سالیان اخیر پژوهشگران و نویسندگانی از حوزه‌های گوناگون به رمزگشایی از زوایای ناپیدای تنهایی مشغول شده‌اند.

فصلنامه ترجمان در پروندۀشماره سیزدهم خود، سراغ متونی رفته است که تلاش می‌کنند به برخی از مهم‌ترین پرسش‌ها دربارۀ موضوع تنهایی پاسخ بدهند و تلاش کرده ردپای موضوع تنهایی را در حوزه‌های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی‌مان دنبال کند.

اولین مطلب پروندۀ این شماره، «تنهایی و طبیعت بشر»، فصل اول کتاب جان کاسیوپو، استاد دانشگاه شیکاگو است. کاسیوپو که همکارانش در دانشگاه شیکاگو او را به «دکتر تنهایی» لقب دادند، عصب‌شناسی بود که دهه‌ها روی تنهایی تحقیق کرد و نتایج تحقیقاتش را در قالب چندین مقاله و کتاب منتشر کرد. در این مطلب او از درد اجتماعی تنهایی و انزوا سخن می‌گوید. مطلب بعدی پرونده، «تنهایی مثل کوه یخ است»، گفت‌وگویی است با کاسیوپو که به زبانی ساده‌تر یافته‌هایش دربارۀ تنهایی را توضیح می‌دهد. استفانی کاسیوپو، همکار و همسر جان کاسیوپو، از پژوهشگران مطرح در زمینۀ مطالعات تنهایی است. او افکار جسورانه‌ای در سر دارد و برای تنهایی به دنبال درمانی دارویی می‌گردد. لارا انتیس در مطلبی با عنوان «افسردگی شاید با قرص درمان شود، تنهایی چطور؟» هم پژوهش‌های استفانی کاسیوپو را شرح می‌دهد و هم دیدگاه‌های مخالف و موافقی که دراین‌باره وجود دارد را بررسی می‌کند. در مطلب بعدی، «برای مغز فرقی ندارد که استخوانت شکسته یا قلبت»، الیتسا دِرمِنژیسکا تجربۀ طردشدن و انزوای اجتماعی را واکاوای می‌کند و از رابطۀ رنج روحی تنهایی با دردهای جسمی می‌گوید.

لوک فرناندز و سوزان جی. مت، نویسندگان مطلب «ما قبل از شبکه‌های اجتماعی هم تنها بوده‌ایم»، به اثر شبکه‌های اجتماعی بر پدیدۀ تنهایی پرداخته‌اند. آن‌ها با مروری بر تاریخ ادبیات و فناوری نتیجه می‌گیرند، ظهور فناوری‌های ارتباطی بیش از آنکه در تنهایی ما تأثیر داشته باشند احساس ما نسبت به تنهایی را تغییر داده‌اند.

تنهایی علاوه‌بر اینکه حجم قابل‌توجهی از پژوهش‌های علمی را به خود اختصاص داده، از جمله موضوعاتی است که راه خود را به ادبیات، تاریخ و هنر نیز باز کرده است. در مطلب «کناره بگیر و از تنهایی نترس»، ویلیام دریزویتس، به تنهایی از منظر دیگری، غیر از منظر علمی و پژوهشی نگریسته است. او در این نوشتار سراغ سنت‌های ادبی و عرفانی‌ای رفته است که در آن کناره‌گیری از اجتماع و انزوا را با آغوش باز می‌پذیرد و ستایش می‌کند. و نهایتاً در سه مطلب پایانی پرونده تجربه‌هایی فردی از تنهایی خواهیم خواند. بیلی بیکر، روزنامه‌نگار آمریکایی، در «بزرگ‌ترین چیزی که مردان نیان‌سال را تهدید می‌کند دخانیات یا چاقی نیست، تنهایی است» با لحنی طنزآمیز از تجربۀ مردان میان‌سال و نوع ویژۀ تنهاییشان می‌گوید. دونالد هال، شاعر معروف و برجستۀ آمریکایی، در مطلب «میان انزوا و تنهایی» از تنهایی مردی می‌گوید که بیش از بیست سال است همدمش را از دست داده و اریکا بیوست، گزارشگر گاردین، در گزارشی مفصل از زندگی پنج نفری می‌گوید که هر کدام دوره‌ای عجیبی از تنهایی را پشت سر می‌گذارند.

این شماره چه نویسندگان متمایزی دارد؟

اگر از علاقه‌مندان به حوزۀ کسب‌وکار باشید و مطالب دنیای بازاریابی را دنبال کنید حتماً نام ست گودین به گوشتان خورده است. این نویسنده و کارآفرین، که عنوان «سلطان بازاریابی» را یدک می‌کشد، نویسندۀ ۱۹ کتاب پرفروش در حوزه‌های کارآفرینی و بازاریابی است. مصاحبۀ او با فایو بوکز را در مطلب «بهترین کتاب‌های بازاریابی به پیشنهاد ست گودن» بخوانید. گودین در این مطلب پنج کتاب بازاریابی از جمله کتاب خودش بازاریابی یعنی این را معرفی می‌کند. ریموند گُیس، فیلسوف سیاسی و استاد بازنشستۀ علوم سیاسی دانشگاه کمبریج چهرۀ برجستۀ دیگری است که السدیر مکینتایر دربارۀ او گفته است: «هیچ‌کس در عرصۀ فلسفۀ سیاسی و فلسفۀ اخلاق جستارهایی بهتر از او نمی‌نویسد». برداشت و نقد گُیس بر آرای یورگن هابرماس، فیلسوف شهیر آلمانی را در مطلب «آیا بعد از هابرماس دیگر کسی مردم را به گفت‌وگو دعوت خواهد کرد؟» بخوانید. لزلی جمیسون، رمان‌نویس، جستارنویس و استاد دانشگاه کلمبیا نیز نویسندۀ جوانی است که تاکنون چهار کتاب از او منتشر شده و تحسین منتقدان را برانگیخته است. «با هر کودک، مادری هم زاده می‌شود» عنوان مطلبی است برگرفته از آخرین کتاب جمیسون، جایی که او در آن تجربۀ پرشور و پراحساس خود از مادرشدن را روایت کرده است.

دیگر مطالب فصلنامۀ سیزدهم شامل آثاری است: سِت گودین، فرید زکریا، لزلی جمیسون، جان کاسیوپو، رولف دوبلی، ریچارد روسو، ریموند گُیس، دونالد هال، برایان مگی و تری ایگلتون.

سیزدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی، نوبت زمستان ۱۳۹۸، با حمایت «معاونت امور فرهنگی‌اجتماعی شهرداری تهران» منتشر شد. این شماره، پس از توزیع برای مشترکین، از امروز در کتاب‌فروشی‌ها و روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور با قیمت ۳۵ هزار تومان در دسترس خوانندگان خواهد بود.

کد خبر 4809095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha