۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۲۲:۰۳

یک کارشناس مسائل غرب آسیا:

مذاکره با آمریکا زیر پا گذاشتن استقلال و عزت کشور است

مذاکره با آمریکا زیر پا گذاشتن استقلال و عزت کشور است

یزدـ یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: کسانی که مذاکره با آمریکا را با الفاظ عوام پسندانه مطرح کردند و گفتند چرا ما باید از مذاکره بترسیم، چرا نتوانستند حق هسته‌ای ما را از طرف مقابل بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید هادی سید افقهی، عصر امروز در همایش من انقلابیم در مهریز اظهار داشت: مخالفت رهبری با مذاکره با آمریکا دلایل مختلف علمی، حقوقی و تاریخی دارد و اگر عملکرد آمریکا در سال‌های گذشته را نگاه کنید متوجه خواهید شد که آنها و به طور خاص دولت ترامپ، سیاست‌های غیرقابل اعتمادی را در برابر سایر کشورها به کار بسته‌اند.

سیدافقهی ادامه داد: آمریکا به این نتیجه رسیده که حضور در سازمان‌ها یا موافقت‌نامه های بین المللی منافع آنها را تأمین نمی‌کند. آنها از سازمان‌های بین المللی همچون یونسکو، دادگاه‌های بین‌المللی و معاهده زیست محیطی پاریس خارج شدند و سازمان تجارت جهانی را هم تهدید به خروج کرده‌اند.

وی افزود: امروز این موضوع یک اصل شده که اگر کسی بخواهد با آمریکا وارد همکاری یا عقد توافقنامه‌ای بشود، باید مدنظر داشته باشد که آمریکا ممکن است هر لحظه از پیمان با آن کشور خارج شود.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در موضوع برجام و رفتار با ایران، آمریکا علاوه بر مطرح کردن آنکه برجام را پاره خواهد کرد، ۱۲ شرط را برای ایران مطرح کرد تا به زعم خود ایران با قبول آنها به عنوان پیش شرط، وارد مذاکره با آمریکا شود در حالی که با نگاهی به آن ۱۲ شرط متوجه می‌شویم که در صورت قبول آنها، هیچ چیز برای ایران باقی نمی‌ماند چرا که نقض هر مولفه‌ای که مرتبط با اقتدار و نفوذ ایران به حساب می‌آمد را در شروط دوازده گانه خود گنجانده بودند.

سید افقهی تصریح کرد: آیا یک ایرانی به خودش اجازه می‌دهد که با چنین آمریکایی وارد مذاکره شود و بخواهد حیثیت، استقلال، شرف و عقیده خود را زیر پا بگذارد؟ همانطور که رهبری هم فرمودند آمریکا به این حد هم اکتفا نمی‌کند، بلکه به دنبال بازگشت ایران به زمان شاه است. ما چهل سال است که شعار مرگ بر آمریکا را در منطقه به یک فرهنگ تبدیل کردیم، حالا به چه قیمتی بخواهیم از آن دست بکشیم؟

وی خاطرنشان کرد: به هر حال لحن و برخورد آمریکا با ما بهتر از عربستان که نمی‌شود، عربستان حدود ۸۰ سال است که در خدمت انگلیس و آمریکا است، اما در نهایت ببینید آمریکا با لحن و بیانی تحقیر آمیز به عربستان می‌گوید شما گاو شیرده هستید که اگر شیرتان تمام شود، سرتان را خواهیم برید.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: برخی در داخل کشور این‌طور مطرح می‌کنند که اصل مذاکره که ایرادی ندارد و ما می‌توانیم با آمریکا مذاکره داشته باشیم و به دنیا بدعهدی آمریکا را نشان دهیم. اما به چه قیمتی؟

سیدافقهی بیان کرد: ما چه حرف تازه ای می‌توانیم در خصوص ترامپ و دولت او به دنیا بگوییم که مردم جهان نشنیده باشند؟ امروز به اندازه کافی چه در آمریکا و چه در سایر کشورها نسبت به ترامپ و دولت وی واکنش‌ها و رفتارهای منفی داریم.

کارشناس مسائل منطقه افزود: اینکه برخی بخواهند به بهانه‌های مختلف در داخل کشور مذاکره با آمریکا را با الفاظ عوام پسندانه مطرح کنند و بگویند چرا ما باید از مذاکره بترسیم و ما می‌توانیم در مذاکرات حق خود را از طرف مقابل بگیریم، صحیح نیست زیرا اگر این‌طور بود چرا شما نتوانستید حق هسته‌ای ما را از آنها بگیرید؟

وی گفت: شما که می‌گفتید امضای کری تضمین است و چه کسی می‌تواند آن را نقض کند، آیا حرف رهبری برای شما تضمین نبود که فرمودند به آمریکا اعتماد نکنید؟ حرف رهبری تضمین نبود که خطوط قرمز ترسیم شده ایشان را زیر پا گذاشتید؟ حرف رهبری تضمین نیست که فرمودند من به اروپا هم اعتماد ندارم؟ بنابراین، کسانی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند، یا ذائقه آمریکایی اروپایی دارند یا خائن به کشور هستند.

سید افقهی تصریح کرد: برخی می‌گویند اگر ما با آمریکا مذاکره نکنیم، جنگ می‌شود و اگر جنگ شود هزینه آن بیشتر از هزینه‌ای است که در مذاکرات خواهیم پرداخت، باید به آنها بگوییم که در این خصوص رهبری فرمودند جنگ در کشور رخ نخواهد داد، چرا؟ به این دلیل که اگر آمریکا یا دشمن دیگری بخواهد به ایران تجاوز کند، حداقل نیاز به ۴۰۰ هزار نیرو دارد، اما آیا ترامپ با شرایط داخلی آمریکا و شرایطی که خارج از کشورش دارد می‌تواند اجازه حرکت ۴۰۰ هزار نیرو را از کنگره بگیرد؟ قطعاً نمی‌تواند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه گزینه دیگر آنها جنگ نیابتی است اما کدام کشور در منطقه شرایط جنگ نیابتی علیه ایران را دارد، خاطرنشان کرد: تمام کشورها درگیر مشکلات خودشان هستند به همین دلیل، تنها گزینه‌ای که آمریکا دارد، جنگ روانی و فشار اقتصادی است.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند اعتراض و نا امنی در کشور ما ایجاد کنند اما مردم در ۲۲ بهمن نشان خواهند داد که همچنان پشت سر نظام و رهبری خود علیرغم همه فشارهای اقتصادی تحمیل شده از سوی دشمنان ایستاده‌اند و اجازه عملی شدن خواسته‌های دشمن را نمی‌دهند.

سید افقهی گفت: اختلافات میان قطر و عربستان هیچ ارتباطی با ایران ندارد و اختلافاتی دیرینه است و در این راستا تاکنون چندین مرتبه عربستان به خاک قطر حمله کرده و این دو با یکدیگر رقابت‌های استراتژیک در سطح منطقه و حتی بین الملل دارند که در پرونده‌های مختلفی همچون سوریه، عراق و یا در شاخ آفریقا شاهد رقابت میان این دو بازیگر هستیم.

به گزارش مهر، چهارمین همایش من انقلابیم با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان با اجرای سرود توسط گروه رهپویان حرم در هلال احمر شهرستان مهریز برگزار شد.

کد خبر 4845900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      0 0
      واقعا همینطور است که کارشناس می فرمایند. ایکاش مسئولین دولت هم بجای قدرت نمایی واهی اندکی تامل کنند چرابیدار نمی شوند چراخود را به خواب زده اند چرابه خاطر منافع خود کشور را زیر پا له می کنند