به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات دانشگاه عدالت کتاب «طراحی فراگیر، دستیابی به محیطهای همهشمول» نوشته ادوارد استاینفلد و جردانا. ال مایسل و ترجمه مشترک مریم پیرهادی، مانا پیرهادی، سعید کاردار و علی سروش راد را با شمارگان هزار نسخه، ۵۱۴ صفحه و بهای ۸۵ هزار تومان منتشر کرد.
این کتاب توسط اساتید برجسته معماری نوشته شده است؛ نویسنده اول این کتاب پرفسور ادوارد استاینفلد مؤسس مرکز ایده (IDeA) در کشور آمریکا، در ۵۰ سال تجربه کاری خود، تحقیقات بیشماری انجام داده و هزاران دانشجو در زمینههای مرتبط با رویکرد طراحی فراگیر تربیت کرده است. او بیش از ۱۰۰ کتاب و ۳ اختراع به نام خود ثبت کرده است. بسیاری از تالیفات او در زمینههای طراحی دسترسپذیر و فراگیر مرجع اصلی بهشمار میروند. پروفسور استاینفلد به عنوان مشاور دولت آمریکا نیز فعالیت کرده و همچنین مدیریت پروژههای تحقیقاتی و اجرایی متعددی را برعهده داشته است. او در این زمینه جوایز معتبر بسیاری را نیز دریافت کرده است.
«طراحی فراگیر، دستیابی به محیطهای همهشمول» منبعی مهم برای معماران، طراحان داخلی، برنامهریزان شهری، معماران منظر، طراحان محصولات و تمامی افرادی که به رویکردهای دسترسپذیری و طراحی فراگیر علاقهمند هستند، محسوب میشود. همچنین این کتاب مرجع اصلی تدریس دورههای آموزش طراحی همه شمول، در مرکز طراحی فراگیر و دسترسی به محیط (IDeA) در دانشگاه بوفالو است. از مزیت گذراندن دورههای طراحی فراگیر با مرجعیت این کتاب، برای معماران ایالاتمتحده دریافت ۱۵ اعتبار CEU است.
طراحی فراگیر بهعنوان یک الگوی فراگیر، سبب تکامل طراحی برای بهبود کیفیت زندگی هر شهروند در این جهان میشود. طراحی فراگیر، راهکارهای طراحی با مزایایی برای همه است. به طور کل طراحی فراگیر نشاندهنده همگرایی در عمل طراحی با تمرکز بر سودمندی است. نظریهپردازان در حرفه طراحی، اذعان کردهاند که سودمندی یک عامل مهم در موفقیت هر طراحی است؛ هم در برنامهریزی شهری و هم در طراحی یک ساختمان یا محصول. در تاریخ طراحی، سودمندی بهندرت در کانون توجه طراحی حرفهای قرار گرفته است؛ حتی در اوایل قرن بیستم زمانی که عبارت «فرم تابع عملکرد است» مطرح شد، بازهم معماران به فرم توجه بیشتری نشان دادند. بسیاری از معماران این نگرش را پذیرفتند و بیشتر به کلیت توجه نشان میداند تا به فرم؛ درنتیجه ساختمانی که بر این اساس طراحی کردند، برای ساکنان سودمندتر شد.
سه گرایش عمده بهعنوان عوامل مؤثر در تغییر فرهنگ طراحی وجود دارد. نخست، تنوع فرهنگ مصرفگرایی در مقیاس جهانی در حال ظهور است و از کشورهایی با درآمد بالا شروع میشود و بهسرعت در نقاط دیگر گسترش پیدا میکند. این فرهنگ باوجود تفاوت فرهنگ فردی، دارای ارزش بیشتری است. افرادی که این فرهنگ را انتخاب میکنند، در واقع خود را نسبت به آن تغییر میدهند؛ بهعبارتدیگر، متحول میشوند. دوم، جمعیت جهان بهسرعت در حال پیر شدن است. در کشورهای در حال توسعه، جمعیت افراد مسنتر، حتی سریعتر از کشورهای توسعهیافته در حال افزایش است. علاقه به حفظ کیفیت زندگی افراد مسن، در تصمیمات فرهنگی مؤثر است. سوم، نیروهای اقتصادی خواستار استانداردهای بالاتری در جهت سودمندی هستند. پایداری (از بین بردن زبالهها) و اطلاعاتی که عملکرد را بهبود میبخشد، در تصمیمگیری افراد و سازمانها بهمنظور خرید مهمتر است.
مفهوم طراحی فراگیر از طریق جنبش حقوق معلولان و روندی که پیشتر بیان شد، پدید آمده است. تجربه اولیه آن با مفهومی فراتر از ریشههای آن مانند طراحی برای پیری، پایداری اجتماعی و طراحی کاربر محور در ارتباط بود. در همان زمان، طرفداران طراحی برای بهبود زندگی مردم، معیارهای ارزشمند طراحی فراگیر را به رسمیت شناختند؛ به همین دلیل نیز در این کتاب سعی شده تا از عقبماندگی جلوگیری شود و بهجای آن نگاهی روبهجلو دنبال شود. با بررسی طراحی فراگیر میتوان چگونگی جریانی را که به طراحی پایدار منتهی خواهد شد، شناخت.
این کتاب در سه بخش اساسی سازمان یافته است. بخش اول، ایجاد پایه و منطق برای الگوی طراحی فراگیر است. این امر شامل مفهوم مانع، کمبودهای طراحی فراگیر، تحول و اعمال طراحی فراگیر است. در ادامه بخش اول با بهرهگیری از جمعیتشناسی، روندی را که به تصویب این مفهوم منجر شد، نشان میدهد. بخش دوم این کتاب، خلاصهای از سه پایگاه دانش را در زمینه اعمال طراحی فراگیر نشان میدهد. این طراحی برای عملکرد انسان، طراحی برای بهداشت و سلامت و طراحی برای مشارکت اجتماعی است. آخرین بخش از کتاب، خلاصهای از شیوههای طراحی فراگیر را در طیف گستردهای از موضوعات، فراهم میکند. این فصلها در اماکن عمومی، مسکن، اصلاحات خانه، طراحی داخلی، طراحی محصول و حمل و نقل بررسی میشود. از ساختار این کتاب، میتوان در دورههای آموزش طراحی فراگیر استفاده کرد.
نظر شما