۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان:

مجمع اساتید قرآنی سمنان ظرفیت فرهنگی است/ ضرورت الگوسازی قرآنی

مجمع اساتید قرآنی سمنان ظرفیت فرهنگی است/ ضرورت الگوسازی قرآنی

سمنان - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، بابیان اینکه مجمع اساتید قرآنی استان یک ظرفیت فرهنگی و دینی است، گفت: توسعه فعالیت‌های قرآنی یکی از رسالت‌های این مجمع است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی شکری پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست مجمع اساتید قرآنی استان سمنان به میزبانی اداره کل ارشاد اسلامی استان بابیان اینکه گام دوم انقلاب، منشأ راه فعالان فرهنگی و دینی است و باید بتوانیم برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و هنری در سطح استان را مبتنی بر همین اصل تدوین کنیم، ابراز کرد: استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، مذهبی، مردمی و … در این راه می‌تواند به‌مثابه یک تسهیل‌گر عمل کند.

وی در ادامه گفت: مجمع اساتید قرآنی استان سمنان جمعی از مدرسان و معلمان قرآنی است که به‌صورت خودجوش برای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی شکل‌گرفته و سال‌ها است فعالیت داشته و در این بستر چهره‌سازی از اساتید، قدردانی از آن‌ها و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی را دنبال می‌کند.

ضرورت الگو سازی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، بابیان اینکه مجمع اساتید قرآنی در سال‌های اخیر پیرو سیاست‌های خود سه مراسم تجلیل از چهره‌های قرآنی استان را برگزار کرده است، بیان داشت: هدف از این برنامه‌ها تقدیر از خدمات اساتید قرآنی و معرفی چهره‌ها و خدمات آن‌ها به جامعه مذهبی استان است.

شکری افزود: در این راه سازمان تبلیغات اسلامی نقش بسترسازی و حلقه اتصال مجمع اساتید است و تلاش دارد هرساله دستگاه‌های مرتبط و ذی‌ربط مانند آموزش‌وپرورش، دارالقرآن الکریم، استانداری و فرمانداری‌ها، نهادهای فرهنگی و … را گرد هم آورد تا حول فعالیت‌های قرآنی اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی بابیان اینکه جامعه نیازمند الگوسازی متناسب با زمان دارد، تاکید کرد: جهان تشیع شخصیت‌ها و الگوهای دینی بزرگی دارد اما باید دانست که جامعه متناسب به زمان نیازمند الگوسازی دارد امروز به نظر می‌رسد الگوهایی بر جامعه حاکم شده‌اند که ویژگی‌ها و شایستگی‌های الگوهای مرجع را ندارند که این امر یک تناقضی را ایجاد کرده است.

جامعه دچار تناقض است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: افرادی که الگو هستند و نقش راهبری دارند امروز کنار نشسته‌اند و عده‌ای دیگر به الگو در جامعه بدل شده‌اند لذا باید پرسید چه اتفاقی در جامعه رخ داده که شرایط این گونه است.

شکری بابیان اینکه امروز شناساندن افرادی که ایثار و جهاد الی الله دارند به جامعه دشوار شده است، گفت: کسانی امروز در جامعه الگو هستند که شایستگی‌هایی را ندارند امروز یا جامعه دچار مشکل است و یا الگوهایمان؛ لذا جامعه پذیری الگوها امروز باید مد نظر فعالان فرهنگی قرار گیرد به تعبیر دیگر ما باید از ظرفیت‌ها و داشته‌هایی مانند مجمع اساتید قرآنی در راه تقویت الگوسازی افراد شایسته در جامعه دینی‌مان بهره ببریم.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که اساتید و فعالان قرآنی را به جامعه معرفی کرده و برای الگوهای کنونی جامعه جایگزین‌های شایسته‌ای برگزینیم لذا امروز باید نسل جدید را پرورش داد و از دل آن‌ها اساتید قرآنی بیرون آورد، امروز سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال این است که گروه‌های سنی جدیدتری را به‌مثابه استاد شناسایی کرده و از آنان تجلیل کنیم.

ضرورت کار بین دستگاهی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه امروز الگوسازی، الگوپذیری و جایگزینی الگوها در جامعه سه رکن اساسی است که باید فعالان فرهنگی به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: در فرهنگ ما مسائلی مانند مرید پروری وجود دارد اما باید تقویت شود تا بتوانیم از دل جلسات قرآنی و فرهنگی و دینی نیروهای شایسته‌ای تربیت کنیم.

شکری بیان کرد: سیاست جدید سازمان تبلیغات اسلامی در کنار روخاونی، روانخوانی و تلاوت و … به محتوای قرآنی نیز تاکید ویژه‌ای دارد و دنبال این هستیم که در ارتباطات اجتماعی بتوانیم بحث قرآن را ورود کرده و برای این امر زمینه سازی کنیم در این راه کانون‌های فرهنگی مساجد و… باید قرآن را بیش از پیش محور قرار دهند.

وی در خاتمه گفت: بیش از دو دهه هنوز ما نتوانسته‌ایم از استان سمنان یک برند، چهره و یا نخبه قرآنی به ایران و جهان اسلام معرفی کنیم این امر نشان می‌دهد که باید کار بین سازمانی وسیعی از سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد، آموزش و پرورش، اوقاف، بسیج و… شکل بگیرد.

کد خبر 4852047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha