۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۳:۵۹

/ مروری بر یک کتاب /

" عرفان جمالی " شرحی بر زیبایی دوستی اندیشمندان ایرانی

" عرفان جمالی " شرحی بر زیبایی دوستی اندیشمندان ایرانی

" عرفان جمالی " بررسی زیبایی پرستی ایرانی در اندیشه های عین القضات ، روزبهان ، ابن عربی و حافظ به کوشش دکتر علی اکبر افراسیاب پور توسط نشر ترفند به پیشخوان آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، نویسنده در این کتاب کوشش دارد تا با فلسفه ای نوین و برپایه عرفان ایرانی و مکتب جمال، طرحی جهانی برای پاسخ به پرسش های فردی و اجتماعی، مادی و معنوی انسان امروز ارائه دهد.

خواننده در این کتاب با دفتر نخست از مقالات عرفان جمالی روبروست که نگارنده با زبانی ساده به موضوعات اساسی و بنیادی عرفان پرداخته و در مجموع بخشی از فلسفه و عرفان جمالی خود را بیان کرده و خواننده را با مکتب زیابیی پرستی در عرفان ایرانی آشنا کرده است.

دکتر افراسیاب پور در پیشگفتار کتاب نوشته است : مکتب جمال (که زیبایی پرستی و یا جمال پرستی نیز گفته می شود) ساخته و پرداخته عارفان ایرانی بوده و یکی از ابتکارهای ایرانیان در عرصه عرفان و تصوف به شمار می آید که زیبایی را مبنا قرار داده و براساس آن مکتبی پرقدرت و همه جانبه طراحی نموده اند. در آن از زیبایی شناسی و عرفان ایران باستان بهره گرفته و آن را با اصول عقاید اسلامی هماهنگ کرده اند و آیات و روایات دینی را در تائید نظر خود به کار برده اند "

نخستین نتیجه اصالت زیبایی، عشق است. یعنی هرکجا زیبایی جلوه می کند فرزندی به نام عشق از آن زاده می شود و رکن دیگر این مکتب یعنی عشق و محبت از اینجا پیدا می شود و دیدگاهی جامع را بوجود می آورد که توانایی دارد مشکلات فردی و اجتماعی انسان را حل کند. این دیدگاه خوشبینانه نه تنها دنیا را زیبا می بیند بلکه آینده ای روشن برای بشریت پیش بینی می کند. عشق و محبت را بهترین درمان برای دردهای انسان معرفی می کند و بررابطه عاشقانه بین انسان و خدا، انسان با انسان، و حتی انسان با حیوانات و گیاهان و طبیعت تاکید دارد.

در یونان باستان، زیبایی پرستی در جشن های دینوسوسی، باکوسی و اورفئوسی قابل شناسایی است. " زئوس " در پرستشگاه المپ خدای زیبایی است که زیباترین زنان را در کنار خود دارد. مراسم ازدواج زئوس با " هرا " که نماد عشق و باروری است نمونه ای از زیباپرستی در یونان باستان است که در همه عرصه های این تمدن حضور دارد.

در جهان اسلام نیز گرایش به زیبایی از قرآن مجید سرچشمه می گیرد. نزد اسلام خدا زیباست و جز زیبایی نیافریده. همچنین در قرآن آمده است که برای خداوند نام هایی زیباست و خدا را با آن نام ها بخوانید.

" مکتب جمال " جهان بینی ویژه ای ارائه می دهد که براساس آن می توان به چارچوب فلسفی، جهان شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی مکتب جمال رسید.

در این کتاب طی فصل های " مکتب جمال در عرفان ایرانی و اسلامی" ، " وحدت وجود جمالی" ، " عرفان جمالی و دیدار خداوند " ، " تاثیر عرفان روزبهان بر حافظ "، " تاثیر عین القضات بر ابن عربی " و " نور از دیدگاه ابن سبعین " ویژگی شعرهای عرفانی و اندیشه های حقیقت جویانه این مکتب کاویده شده است.

" عرفان جمالی " نوشته دکتر علی اکبر افراسیاب پور در 192 صفحه به تازگی توسط نشر ترفند منتشر شده است.

کد خبر 488174

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha