۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸

در گفتگو با مهر مطرح شد

تجربه آموزش مجازی فرصت خوبی برای به روز رسانی دانش معلمان است

تجربه آموزش مجازی فرصت خوبی برای به روز رسانی دانش معلمان است

معلم با سابقه آموزش و پرورش گفت: آموزش مجازی هیچ وقت نمی تواند جایگزین تدریس حضوری شود اما یکی از اتفاقات خوب سال ۹۸ آشنا شدن معلمان با آموزش مجازی و نرم افزاهای این حوزه بود.

رضا نهضت معلم با سابقه و کارشناس مسائل آموزش و پرورش‬ در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تجربه آموزش مجازی در این روزهای کرونایی گفت: به نظرم این روزها فرصت خوبی بود که معلم‌ها مجبور شدند بالاخره با فضای مجازی و نحوه آموزش مجازی آشنا شوند و همچنین استفاده از برخی نرم افزارها را یاد بگیرند. مثلاً خود من کار با نرم افزار آداپ کانکت رو بلد نبودم و این روزها مجبور شدم یاد بگیرم.

وی ادامه داد: همچنین آموزش و پرورش و سازمان پژوهش به این فکر افتادند که محتوای تصویری تولید کنند. البته بهتر بود قبلاً به این مسائل فکر می‌شد و مثلاً مولف کتاب درسی یک نمونه تدریس تصویری هم می‌داشت و این روزها به سهولت آن موارد در دسترس می‌بود.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از مشکلات این است که این روزها اکثر معلم‌ها دارند با واتساپ و تلگرام کار می‌کنند و خب نبود فیلتر شکن در دسترس مشکل ساز است. از طرف دیگر ممکن است برخی بچه‌ها با در اختیار داشتن فیلتر شکن بتوانند در مواقعی خانواده‌ها را دور بزنند و وارد سایت‌هایی شوند که برایشان مجاز نیست. یکی دیگر از چالش‌ها هم این است که ما دوباره شاهد تقسیم بندی مدارس شده‌ایم. مثلاً یک سری مدارس توانسته‌اند با کیفیت خوب فیلم‌های تدریس را بگیرند و روی سایت‌هایشان بگذارند که عموماً مدارس سمپاد و غیردولتی و هیات امنایی های برند هستند و دوباره سر مدارس دولتی کلاه رفته است چون کم کاری بیشتری را شاهد هستیم و آن هم به دلیل نبود زیرساخت هاست.

نهضت اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات هم این است که برخی معلم‌ها فشار برای این روزها را تحمل نمی‌کنند و می‌گویند اگر قرار است یک ماه بعد از بازگشایی مدارس به مدرسه بیاییم چرا این روزها هم باید وقت زیادی برای این تدریس بگذاریم. خصوصاً در این روزهای تعطیلات نوروز. در هر صورت آنجاهایی که سطح فرهنگی و مالی و امکانات محدودتر است باز هم در این میان ضرر کرده‌اند. البته آموزش از راه صدا و سیما قرار است این را جبران کند ولی آنجا هم بیشتر تدریس‌ها شبیه یک نمایش تلویزیونی است. باز از سوی دیگر برخی‌ها به صورت رایگان فیلم‌هایی را به اشتراک گذاشته‌اند مثلاً دانشجویان صنعتی شریف یک پکیجی تهیه کرده‌اند و خیلی هم کیفیت خوبی دارد و رایگان در دسترس است.

وی درباره اینکه چقدر با آموزش مجازی و اینکه می‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد موافق هستید، گفت: انصافاً هیچ وقت تدریس مجازی کار تدریس حضوری را نمی‌کند. ممکن است ما نمونه‌ای از آموزش تماماً مجازی را در دانشگاه‌ها داشته باشیم ولی دانشجو با دانش اموز فرق دارد. دانشجو باید خودش دروسش را پاس کند ولی دانش آموز نیاز به راهنمای در دسترس دارد و اینکه در مدرسه باید حداقل‌های زندگی را نیز یاد بگیرد. مهارت، تربیت، عقل گرایی، اخلاق و… اینها مسائلی است که دانش آموز سر کلاس یاد می‌گیرد. در آموزش مجازی از تربیت خبری نیست.

گلایه‌های معلم‌ها از تبعیض در آموزش و پرورش

رضا نهضت در بخش دیگری از این گفتگو درباره مهمترین چالش‌ها و اتفاقات سال ۹۸ از دید وی در حوزه آموزش و پرورش گفت: به نظرم بزرگترین چالش سال ۹۸ نارضایتی حداکثری معلمان از وضعیت معیشتشان بود که در تاریخ ۲۹ ساله‌ای که من در آموزش و پرورش هستم بی سابقه بوده است. بعد از کلی منت گذاشتن درباره رتبه بندی ناگهان آن را حذف کردند و طرح دیگری جایگزین کردند که روی هم رفته با طرح رتبه بندی و طرح جدید ۷۰۰ هزار تومان به حقوق یک معلم در بهترین حالت اضافه شده در حالی که هم رده من در ستاد دو میلیون تومان به حقوقش اضافه شده است و این یک تبعیض آشکار است.

این معلم ادامه داد: من فوق لیسانس دارم و سطح عالی در رتبه بندی را دارم. الان با طرح جدید نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان به حقوقم اضافه شده و در طرح قبلی رتبه بندی هم ۵۵۰ هزار تومان. موضوع تبعیضی است که رخ داده و فریب افکار عمومی که معلم‌ها را شاکی کرده است. مثلاً می‌گویند وام قرار است داده شود. کدام وام؟ بعد این هم از اضافه کردن حقوقشان به معلمان در حالی که من فیش حقوقی هم رده‌ام در ستاد را دیده‌ام که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به آن اضافه شده بود. آن هم بدون منت و اینکه این‌همه در جامعه درباره اش حرف بزنند.

وی در پاسخ به این پرسش که پس به طور میانگین آنطور که مسئولان می‌گویند یک میلیون و نیم تا دو میلیون به حقوق معلم‌ها اضافه نشده است، گفت: بله به مدیر ممکن است این رقم اضافه شده باشد. حتی بالاتر از این رقم. روسای مناطق قطعاً راضی هستند. ولی این تعداد می‌شود ۴۰ هزار نفر و در مقابل نهایت ۷۰۰ هزار تومان اضافه حقوق ۸۰۰ هزار معلم این میانگین درست نیست.

نهضت ادامه داد: آنچه هم که قبلاً اجرا شد رتبه بندی نبود و استفاده از ظرفیت‌های خدمات کشوری بود. همان زمان هم نمایندگان مجلس گفتند رتبه بندی یعنی باید لایحه‌ای بیاید مجلس و تصویب شود و باید ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشد. آنچه اجرا شد مصوبه‌ای نداشت. واقعاً هیچ دولتی این میزان تبعیض در حقوق را در سطح آموزش و پرورش اجرا نکرده بود که این دولت اجرا کرد. آن وقت من معلم اضافه کار هم ندارم، بن رفاهی هم ندارم. واقعیت هم این است که مشخص بود بودجه این میزان افزایش حقوق را ندارند اما به دروغ در جامعه جا انداختند که چنین شده است. در نهایت هم دود این اتفاق به چشم مدارس دولتی می‌رود و انگیزه معلمان این مدارس کمتر می‌شود. مدارس غیردولتی که پولی از دولت نمی‌گیرند.

وی درباره اتفاق‌های مثبت سال ۹۸ نیز گفت: یکی از اتفاق‌های مثبت این بود که زمان سرپرستی آقای حسینی اعلام کردند و بخشنامه کردند کسی از رسانه شکایت نکند و حتی یکی دو شکایت را نیز پس گرفتند. رتبه بندی هم خوب بود ولی آن را خراب کردند و عمر خوشی آن یک ماه هم نکشید. در حوزه دانش آموزی هم شاید بتوان توجه بیشتر معلم‌ها به فضای مجازی را مطرح کرد که اتفاق خوبی بود.

کد خبر 4884098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 1
      اگه نسبت مدت کار به حقوق را در نظر بگیریم با توجه به تعطیلات بیشترین حقوق رو در کشور دارن
    • صادق خاوری US ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 1
      ناراضی بودن معلمین ، دانش آموزان ، والدین ، موفق بودن کلاس های انگلیسی آزاد ، تجربه ی نسبتا موفق آموزش های غیر حضوری و...دال بر زائد بودن وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش است و باید کلیه مدارس و دانشگا
    • صادق خاوری US ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 1
      باید کلیه مدارس و داشگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کنند و از پرداخت تریلیونها تومان بودجه مملکت به ۱ میلیون کارمند آموزش و‌پرورش که بیش از نصف سال تعطیلند ، ممانعت شود.