حجت الاسلام علیرضا عابدی سرآسیا، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در ادبیات دینی دو نوع بیماری و به تبع آن دو نوع شفا و درمان وجود دارد، گفت: دستهای از امراض درونی و دستهای بیرونی هستند، علم پزشکی امروزه با دسته دوم سروکار دارد. قرآن کریم ثقل اکبر، اهلبیت (ع) ثقل اصغر و هردو شفا دهنده هستند، لذا شفای امراض درونی کار اصلی قرآن و معصومان (ع) و شفای امراض بیرونی معجزه و کرامت آنان است.
شفای بدون تداوی، معجزه و کرامت نامیده میشود
عضو هیأت علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه نباید افراط و تفریط داشت، افزود: اگر کسی بگوید دعا و توسل همه کاره و اسباب مادی بیاثر هستند دچار افراط شده است. در مقابل نیز اگر فردی بگوید دعا بی اثر است و تنها پزشک و درمان مؤثر هستند به تفریط و کوتاهی کشیده شده، ممکن است با دعا و توسل ویروس بی اثر شود، اما باید آن را معجزه و کرامت به شمار بیاوریم.
حجت الاسلام عابدی سرآسیا در خصوص اثر میکروب و ویروسها بر روی معصومان (ع)، گفت: میکروب و ویروسها بر بدن معصومان (ع) نیز اثر میگذارند. شیطان موجودی است که شیطنت دارد و آسیب و ضرر میرساند، در معنای عام شامل میکروب و ویروس نیز میشود. با توجه به تعبیرات ما دو نوع شیطان داریم. نخست مارد یا متمرد که کار آن وسوسه گری و اغوا است، دوم شیطان غیر متمرد که به آسیب زدن در راستای بیماری میپردازد، که این اصطلاح را میتوان بر میکروب نیز حمل کرد. دو مورد از تعبیرات شیطان در قرآن مانند آیه ۲۷۵ سوره بقره و آیه ۶۲ سوره صافات ناظر بر دسته دوم است. بنابراین، اگر این جمله که در حرم معصومان (ع) شیاطین راه پیدا نمیکنند درست باشد، منظور شیاطین جنی (متمرد) است. مانند آیه هفت سوره صافات که اشاره به این مسئله دارد. به عبارت دیگر خلقت ویروس و باکتریها این است که اثرگذار باشند و به بدن معصوم نیز اثر میگذارند.
وی افزود: خواسته امام رضا (ع) عمل به وظیفه است، لذا سلامتی زائر برای امام (ع) بسیار مهم است. نباید به گونهای عمل کرد که سلامتی زائران به خطر بیفتد. همچنین آبروی اسلام برای امام (ع) اهمیت دارد، بنابراین نباید رفتاری داشت که باعث وهن دین شود. باید دید چه کسانی از هجوم آوردن برای بازکردن اجباری حرم سود میبرند؟ چرا شبکههای معاند و ضد دین از این کارها تغذیه میشوند؟ همچنین باید توجه داشت که چه کسانی تصمیم به بسته شدن اماکن مقدسه گرفتهاند؟ افرادی چنین تصمیمی گرفتهاند که تمام هویت و بودنشان بسته به زائر است و قطعاً از نبود زائر خوشحال نمیشوند.
عضو هیأت علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی، در خصوص تعطیلی و عدم دسترسی مردم اماکن مقدسه، ابراز کرد: در این مسئله باید دید بزرگان ما هنگام عدم دسترسی به حرم چه کردهاند. امام معصوم (ع) مکان خاصی ندارد و هرجایی میتوانیم آنرا زیارت کنیم. البته در حالت عادی وظیفه رفتن نزد قبر امام (ع) است، زیرا آنجا محل استجابت دعوات و برکات است. ولی باید توجه کرد که امام (ع) همه جا هست، هر جا سلام کنی امام (ع) صدایت را میشنود و خواستهات را میداند حتی قبل از اینکه گوش خودت بشنود. بنابراین؛ میتوان ارتباط قلبی و عملی خود را با امام (ع) بیشتر کرد و دید او چه میخواهد و چه عملهایی ما را به او نزدیک میکند.
کرونا دارای اکثر شواهد بیوتروریسم است
وی در انتها با بیان اینکه با رعایت نکات بهداشتی، پزشکی و همچنین دعا و توسل باید کمک کرد که این بلا زودتر تمام و کنترل شود، افزود: طبق گفته کارشناسان بیماری کرونا اکثر شواهد بیوتروریسم را دارا است. بیوتروریسم امروزه شامل اهداف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است تا ضربه خود را وارد کند. مانند اینکه رسانهها را در بربگیرد و با جنگ رسانهای آسیب فرهنگی وارد کند. بنابراین باید مواظب بود تا با رفتارهای نسنجیده خود بخشی از این پازل پیچیده را تشکیل ندهیم.
نظر شما