۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۵۲

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور:

شیوع کرونا پروژه‌های مدرسه‌سازی را متوقف کرد

شیوع کرونا پروژه‌های مدرسه‌سازی را متوقف کرد

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: برای افتتاح پروژه ها برای سال تحصیلی آینده در زمینه تامین اعتبار مشکلی نداریم اما به دلیل مساله شیوع کرونا از اول اسفندماه تمام پروژه ها متوقف شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در جمع خبرنگاران در نشستی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: سال گذشته همین موقع ها بود که سیل استان های لرستان و خوزستان و گلستان پیش آمد و مدارس این استان ها آسیب دید و ناچار بودیم که برنامه ریزی کنیم برای برگزاری هر چه سریع تر کلاس های درس برای مدت زمان باقیمانده وبرای دوره های آموزشی باید برنامه ریزی می کردیم. برای همین برای تخریب و بازسازی و انجام تعمیرات اساسی و جزئی برای آماده کردن مدارس برای مهرماه همان سال بلافاصله کار شروع شد و مدارسی که قابل تعمیرات جزئی بود و می توانستند به چرخه آموزش برگردند را سریعتر به این چرخه بازگرداندیم و موتورخونه ها و تجهیزات آسیب دیده را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دادیم.

وی ادامه داد: برخی مدارس نیز درگیر تعمیرات اساسی بودند و انباشت گل و لای فراوان در برخی کلاس ها را داشتیم و خوشبختانه با تشکیل گروه های جهادی توانستیم بخشی از مشکلات را برطرف کنیم. کانکس برای این سه استان آماده شد و ارسال شد و همچنین تجهیزات کمک آموزشی نیز ارسال شد.

کمک ۲۱۰ میلیاردی خیرین مدرسه ساز برای سه استان لرستان، خوزستان، گلستان

وی بیان کرد: اتفاق خوبی که در اردیبهشت ۹۸ رخ داد این بود که یک روز به یادماندنی در حوزه مدرسه سازی رخ داد و گردهمایی خیرین برای کمک به این سه استان سیل زده برگزار شد و در همان شب ۲۱۰ میلیارد تومان، خیرین برای بازسازی کمک کردند و همه این رقم تخصیص پیدا کرد و در حال هزینه کرد در پروژه هاست.

رخشانی مهر ادامه داد: در لرستان به طور خاص در مجموع به ۳۷۲ مدرسه با ۲۰۲۵ کلاس درس خسارت وارد شد که تا مهر ماه سال ۹۸ تعمیرات اساسی و جزئی و کلی مدارس به اتمام رسید و ۱۱ مدرسه که باید مجدداً تخریب و بازسازی می شدند در بازگششایی مدارس به بهره برداری رسیدند.

آمار مدارس تخریبی استان های سیل زده

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: ۱۴ مدرسه با ۷۳ کلاس درس تا پایان سال ۹۸ در استان لرستان بهره برداری شدند و برای انجام تعمیرات اساسی و جزئی و برای ساخت مدارس جدید ۴۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۹۷.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات خیرین و ۲.۵ میلیارد تومان از سایر منابع برای استان لرستان هزینه شد. در سال جدید هم پروژه هایی را در این استان به بهره برداری می رسانیم.

رخشانی مهر ادامه داد: در استان گلستان ۳۲۶ مدرسه با ۲۱۵۳ کلاس درس آسیب دیدند و تعمیرات جزئی و اساسی تا مهر ۹۸ به اتمام رسید و تا پایان سال ۱۳۹۸، ۵ مدرسه که تخریبی بودند کارشان انجام شد و به بهره برداری رسید و تا مهر ۹۹ نیز مدارس دیگری را تحویل می دهیم. برای تخریب و بازسازی این مدارس هم ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، بیش از ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ۳۲ میلیارد تومان از محل کمک خیرین تامین اعتبار و هزینه شد.

وی درباره استان خوزستان نیز گفت: در استان خوزستان آمار به این شکل بود که ۱۱۴ مدرسه با ۴۵۸ کلاس درس آسیب دیدند. برای تعمیر و ساخت مدارس در این استان نیز ۱۷.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، ۲.۵ میلارد تومان از محل اعتبارات استانی، ۸۶ میلیارد تومان از محل کمک خیرین هزینه شد و ۵۰ میلیارد تومان نیز وزارت نفت برای این استان و ساخت مدارس اعتبار تخصیص داد که هزینه شد و وضعیت استان خوزستان نسبت به دو استان دیگر خیلی زود سامان گرفت.

به گفته وی در مجموع برای این سه استان ۱۵۰ میلیارد تومان از منابع دولتی و ۲۱۰ میلیارد تومان از محل کمک خیرین و ارقامی نیز از محل اعتبارات استانی و محل اعتبار سازمان نوسازی مدارس هزینه شد.

رخشانی مهر در ادامه با اشاره به وقوع سیل در استان های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان در اواخر سال ۹۸ نیز گفت: برای وقوع سیل و رصد مدارس نیازمند تعمیرات جزئی و بازسازی های اساسی نیز کارگروهی در سازمان نوسازی مدارس شکل گرفت. در طی همین هفته‌ای که گذشت ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای این سه استان تامین اعتبار شد و تخصیص پیدا کرد که هم اکنون این رقم ها در اختیار سه استان است تا کار ساخت و تعمیر را آغاز کنند. خیرین نیز حضور خوبی در این سه استان داشتند و خصوصاً در استان سیستان و بلوچستان این حضور بسیار پر رنگ بود و برای افتتاح پروژه ها در مهرماه امسال در هر سه این استان ها برنامه داریم.

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان تا به حال حدود ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی وضعیت مدارس خیرین تعهد کرده اند و در استان هرمزگان نیز این تعهد ۲۲ میلیارد تومان است. ۹۵ مدرسه و ۳۴۶ کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان نیازمند بازسازی و تخریب هستند. در استان هرمزگان نیز ۳۱ مدرسه و ۹۵ کلاس درس نیازمند تخریب و نوسازی هستند. در استان کرمان نیز ۱۵ مدرسه و ۱۷۴ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند. امیدواریم بتوانیم تا اول مهر سال جاری پروژه هایی را برای افتتاح در این استان ها داشته باشیم و با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شوند. اخیراً هم رقمی از سوی وزارت کشور برای این سه استان در نظر گرفته شده که استان ها در حال مبادله موافقت نامه آن هستند.

رخشانی مهر در پایان گفت: برای افتتاح پروژه ها برای سال تحصیلی آینده در زمینه تامین اعتبار مشکلی نداریم ولی نگرانی ما شرایط کشور و مساله شیوع کروناست که باعث شده از اول اسفندماه تمام پروژه های کشور تعطیل شوند و اجازه فعالیت به پیمانکاران داده نشده است. عاملی که ممکن است به سرعت انجام پروژه های ما آسیب بزند همین عامل کروناست.

کد خبر 4894496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha