۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳

دبیر شورای گسترش خبر داد:

بررسی انتقادات اساتید به طرح برآورد نیروی انسانی «علوم تغذیه»

بررسی انتقادات اساتید به طرح برآورد نیروی انسانی «علوم تغذیه»

دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی گفت: برآورد نیروی انسانی رشته های علوم تغذیه تا 1408 ماحصل یک مطالعه پژوهشی است و انتقادات اساتید به آن به وزارت بهداشت ارائه شده و قابل بررسی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر محمدحسین آیتی افزود: طرح برآورد نیروی انسانی موردنیاز کشور در رشته مقاطع علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۸ براساس اسناد بالادستی نظام سلامت و با هدف دسترسی به عدالت آموزشی در دست تدوین است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص گزارش طرح برآورد نیروی انسانی رشته‌های علوم تغذیه گفت: موضوع مربوط به چندین سال کار مطالعاتی در زمینه برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در رشته‌های مختلف است که اختصاصاً در مورد رشته‌های علوم تغذیه برای اولین بار نتایج این مطالعه منتشر شد.

آیتی گفت: این مطالعه با هماهنگی شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و بورد تخصصی این رشته در سومین همایش بین المللی تغذیه بالینی ایران در بهمن ماه ۹۸ بطور عمومی برای کلیه شرکت کنندگان که شامل اساتید و دانشجویان شاخه‌های مختلف تغذیه در کشور بود، ارائه و در معرض تحلیل قرار گرفت.

وی افزود: لیکن از آنجایی که هیچ‌گونه بازخوردی نه از سوی هیأت ارزشیابی و ممتحنه و نه از سوی انجمن‌های تغذیه یا اساتید این رشته دریافت نکردیم، برای اطمینان از بهره مندی و اعمال نظرات کلیه ذی‌نفعان و صاحب‌نظران، این بار طرح آماده شده را به صورت رسمی برای بوردهای علمی علوم تغذیه جهت اعلام نظر علمی ارسال کردیم که شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹ اولین بازخورد توسط یکی از بوردها به شورای گسترش رسید.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به اقدامات چندسال اخیر این دبیرخانه در توسعه و برآورد نیروی انسانی رشته‌های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۸ و استفاده حداکثری از کلیه ذینفعان رشته‌های مختلف از جمله اعضای هیأت‌های ممتحنه و ارزشیابی و انجمن‌های علمی گروه پزشکی در تدوین این طرح مهم تصریح کرد مطالعات پژوهشی برای تدوین طرح برآورد نیروی انسانی رشته مقاطع علوم پزشکی برای حدود ۲۹۰ رشته مقطع در حال انجام است.

وی افزود: این مطالعات با توجه به تعامل بسیار خوبی که با دانشگاه‌ها و صابحنظران برخی رشته‌ها ایجاد شده است برخی به اتمام رسیده و مورد تصویب شورای گسترش قرار گرفته و گزارش برخی رشته مقاطع نیز تکمیل شده و آماده ارسال جهت نظرخواهی به بوردها و انجمن‌های تخصصی است.

آیتی افزود: از جمله رشته مقاطعی که گزارش آن تکمیل و جهت نظرخواهی به بورد تخصصی مربوطه ارسال شده، گزارش رشته‌های علوم تغذیه است که با استفاده از نظرات خبرگان و صاحبنظران این مجموعه رشته‌ها در سطح کشور تدوین شده و گزارش پایانی آن با هماهنگی دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در بهمن ماه سال گذشته در کنگره بین المللی تغذیه در مشهد مقدس ارائه شد و به استحضار اساتید رسید.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای گسترش به همین موضوع اکتفا نکرده و طی یک نامه رسمی، با پیوست گزارش مربوطه، از بوردهای تخصصی تغذیه درخواست کرد تا نظرات و نقدهای علمی خود را به وزارت بهداشت ارسال کنند، اظهار داشت: بازخوردهای دریافت شده حاکی از آن است که نقدهایی برآن وارد شده به طوریکه اساتید بعضاً بخشهای عمده‌ای از گزارش را زیر سوال برده‌اند، که کاملاً قابل بررسی است، ولی از طرفی گزارش مذکور قبل از اعلام بازخوردها به شورای گسترش بصورت گسترده در سطح کشور منتشر شده و موجبات التهاب و نگرانی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی را باعث شده است.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با انتقاد از پیش داوری صورت گرفته در این خصوص اظهار داشت: نقطه نظرات همکاران تغذیه از کانالهای مختلف دریافت و این دبیرخانه تلاش می‌کند با در نظر گرفتن جایگاه‌های تخصصی و عمومی زیرگروه‌های مختلف و بر اساس نظرات هیأت‌های بورد و انجمن‌های علمی با یافتن فرآیند تعامل با ذی‌نفعان مختلف در نزدیک کردن نظرات و رفع اختلافات تا حد ممکن بکوشد و متن را اصلاح کند.

وی گفت: بنظر می‌رسد رسانه‌ای کردن و برخوردهای غیرمتعارف کمکی به مذاکرات علمی نخواهد کرد و قطعاً نظرات علمی و مستند توسط همکاران علوم تغذیه در جلسات فنی، مؤثرتر از ایجاد جوهای تبلیغاتی در فضای مجازی است.

آیتی با اشاره به اینکه فرآیند ایجاد رشته مقطع جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیازمند طی مراحل متعدد قانونی و اغلب طولانی، و طرح و بررسی و تصویب توسط کارگروه‌ها و شوراهای متعدد در شورای عالی برنامه ریزی و شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی است، گفت: برآورد نیروی انسانی رشته‌های علوم تغذیه تا سال ۱۴۰۸ از جهت توسعه کمی و نیازسنجی مقاطع و رشته‌های مختلف علوم تغذیه و چگونگی تقسیم آنها در کلان مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، ماحصل یک مطالعه پژوهشی است.

وی گفت: از همه اساتید و صاحبنظران این حوزه خواهشمندیم تا ضمن حفظ احترام محققین و متخصصین تمامی زیرشاخه‌های علوم تغذیه و دست اندرکاران تهیه گزارش؛ نظرات کارشناسی و علمی خود را به دبیرخانه شورای گسترش ارائه کنند تا بتوانیم با جلب حداکثری نظرات در جهت ارتقا و به نتیجه رسیدن این طرح مهم گام‌های مؤثری را برداریم.

کد خبر 4915575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha