۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۴۴

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خبر داد:

کشف ۲ قطعه سنگ نوشته تاریخی به سرقت رفته از «استرخاتون» فلاورجان

کشف ۲ قطعه سنگ نوشته تاریخی به سرقت رفته از «استرخاتون» فلاورجان

اصفهان- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فلاورجان از کشف دو قطعه سنگ نوشته تاریخی به سرقت رفته مجموعه استرخاتون در شهر پیربکران شهرستان فلاورجان خبر داد.

فریدون الله یاری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به کشف کشف دو قطعه سنگ نوشته سرقتی از مجموعه تاریخی «استر خاتون» در شهر پیربکران فلاورجان اظهار داشت: استر خاتون مجموعه‌ای تاریخی شامل زیارتگاه، چند بقعه و گورستان کلیمیان است که مدیریت و حفاظت و نگهبانی آن تحت نظر انجمن کلیمیان اصفهان انجام می‌شود.

وی افزود: سال گذشته از این مکان تاریخی چند سنگ نوشته‌های تاریخی با نوشته‌های عبری و فارسی با قدمت بیش از هزار سال به سرقت رفته بود که بلافاصله پس از اعلام سرقت توسط مدیران این مجموعه، یگان حفاظت و نیروی انتظامی جست و جوی گسترده ای را برای یافتن سارقان و بازگرداندن این قطعه سنگ‌های تاریخی آغاز کردند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: هفته گذشته این سنگ‌های تاریخی طی عملیات پلیس شهرستان و با همکاری یگان حفاظت کشف شد و تحویل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فلاورجان شد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی اصفهان بر این مجموعه نظارت دارد اما لازم است این مجموعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود، ابراز داشت: در سال ۹۴ نیز سنگی تاریخی از ورودی مجموعه استر خاتون شامل کتیبه‌ای با خط عبری سرقت شده بود که با تلاش مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان و نیروی انتظامی فلاورجان دو سال بعد کشف شد.

گفتنی است بر اساس اسناد تاریخی قدمت مجموعه استر خاتون که یکی از مکان‌های مهم زیارتی و تاریخی هموطنان کلیمی است به یک هزار و ۸۰۰ سال پیش باز می‌گیرد.

کد خبر 4936386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha