۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۲

دادستان شاهرود تاکید کرد:

مبارزه جدی با زمین‌خواری در شاهرود/ ممنوعیت ساخت‌وساز در پردیس

مبارزه جدی با زمین‌خواری در شاهرود/ ممنوعیت ساخت‌وساز در پردیس

شاهرود- دادستان شاهرود بابیان اینکه موضوع زمین‌خواری به‌خصوص در شهرک پردیس و بهشتی این شهرستان به دغدغه‌ای بدل شده است، گفت: بخشی از این موضوع به عدم آگاهی مردم بازمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالجواد پارسافر ظهر دوشنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه ضمن اشاره به مبارزه با زمین‌خواری و تخلفات حوزه ساخت‌وساز در شاهرود بیان کرد: بیشترین موضوعات زمین‌خواری در شاهرود مرتبط با پردیس است که متأسفانه سند زمین‌ها مشکل دارد و به این زودی هم نمی‌توان آن را حل کرد اما مبارزه با زمین‌خواری آغاز و اقداماتی نیز در این مکان‌ها صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه طبق دستور دادستانی ساخت‌وساز در شهرک پردیس و بهشتی شاهرود ممنوع است، ابراز کرد: برخی از مالکان قبلی این اراضی، سهم مشاع خریده و زمین‌ها را به‌صورت مفروض و حتی بیشتر از سهم خودشان فروخته‌اند و چون این زمین‌ها مشاع هستند رسیدگی به آن‌ها کمی دشوار شده است.

ایجاد خانه‌های غیرقانونی

دادستان شاهرود بابیان اینکه اگر زمین‌ها مشخص باشند راحت‌تر می‌توان به آن رسیدگی کرد، ابراز داشت: زمان‌ها مشاع هستند و این در حالی است که مالکیت افراد در کل مال اشاعه دارد و این موضوع مانع اصلی رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری در این شهرستان است.

پارسا فر بابیان اینکه باید مشکل اسناد این زمین‌ها حل شود که متأسفانه فکر نمی‌کنیم به این زودی شاهد رفع این مشکلات باشیم، گفت: اقدامی که امروز صورت گرفته، جلوگیری از ساخت‌وساز و فروش است تا حداقل بیشتر از این پرونده‌های جدید باز نشوند. امروز برای افراد شهرداری یک‌چهارم از زمین را به‌عنوان حق خودش برمی‌دارد و بعد مجوزهای لازم را صادر می‌کند موضوعی که در این شهرک‌ها رخ‌داده این است که مردم بدون رعایت این مسائل اقدام کرده و ملک ساخته‌اند و برخی هم همین اراضی را خریده‌اند.

وی بابیان اینکه وقتی افراد بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند شاهد ایجاد خانه‌های غیرقانونی در شهر خواهیم بود، گفت: قانون هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز را ممنوع کرده و حتی باید با این خانه‌ها برخورد قانونی صورت داده و قانونا باید آن‌ها را تخریب کرد اما مردم که عمدتاً هم از قشر ضعیف و رو به پایین هستند با پول‌های اندک این خانه‌ها را خریده و در آن‌ها زندگی می‌کنند.

مشکل در پردیس شاهرود حاد است

دادستان شاهرود بابیان اینکه در شهرک پردیس این مشکل حاد شده است، افزود: مردم باید قبل از اینکه ملکی را بخرند درباره آن تحقیق کنند در همین شهرک پردیس شاهرود تابلویی نصب‌شده و در آن اعلام‌شده که تمام اسناد مالکیت این شهرک مشکل‌دار است اما بعضاً دیده می‌شود که بازهم افراد نسبت به خریداری این اراضی اقدام کرده و خود را دچار مشکل می‌کنند.

پارسا فر بابیان اینکه کافی است مردم درباره قوانین آگاه باشند یا حتی درباره آن تحقیق کنند تا مال و ملکشان را از دست ندهند از سویی هم بالاخره ملاک مقرّ قانون است و باید درباره این خانه‌ها نیز قانون اجرا شود، گفت: در دوران مدیریت شهری سابق بنا به هر دلیلی یا اهمال سهوی و یا عمدی و … به برخی از مسکن‌ها در شهرک بهشتی و پردیس آب و برق و گاز و… داده‌شده است درنتیجه مطالبه و اجرای قانون برای این خانه‌ها دشوارتر شده است اما به هر صورت دستگاه قضائی برای رفع این مشکلات اقدام کرده و می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره تخریب شاهوار توسط معدن بوکسیت و عدم ورود دادستان به عنوان مدعی‌العموم، گفت: این موضوع اولاً در حوزه قضائی بسطام است و ثانیاً اگر اظهار نظر کارشناسی یا مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی طرح شکایتی درباره مضرات این معدن برای شهرستان شاهرود داشته باشند به آن رسیدگی می‌کنیم اما فعلاً هیچ موضوعی از سوی رؤسای ادارات منابع طبیعی و محیط زیست و… به دادستانی ارسال نشده است.

کد خبر 4955606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha