۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۵۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد:

ادامه چالش آب در تبریز با روند کنونی مصرف/ لزوم مصرف منطقی

ادامه چالش آب در تبریز با روند کنونی مصرف/ لزوم مصرف منطقی

تبریز- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به عدم توازن بین تامین و مصرف آب در تبریز گفت: روند مصرف کنونی، چالش آب در تبریز را ادامه دار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ایمانلو عصر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به پوشش ۸۲ درصدی شبکه آبرسانی در استان گفت: ۶۵ شهر و هزار و ۵۰۰ روستا در استان تحت پوشش شبکه آب هستند که این شرکت در مجموع به چهار میلیون نفر ارائه خدمات می‌کند.

وی با اشاره به نوعی افراط گرایی در مصرف انرژی در کشور و به دنبال آن استان آذربایجان شرقی گفت: در بحث آب، متوسط سرانه جهانی مصرف آب برای هر نفر در شبانه روز حدود ۱۵۰ لیتر است که این میزان در کشور ۲۳۰ بوده و با شیوع بیماری کرونا به ۲۵۰ لیتر رسیده که نشان از نوعی فاجعه در مصرف آب دارد.

توازن تأمین و مصرف آب در تبریز بر هم خورده است

ایمانلو با بیان اینکه دغدغه ما رعایت الگوی مصرف است، گفت: هم اکنون شرکت آب و فاضلاب استان در تلاش برای تأمین آب مورد نیاز مردم است اما متأسفانه منابع تأمین آب ثابت بوده و با افزایش مصرف در طول ماه‌های گذشته، توازن تأمین و مصرف آب در استان و به ویژه شهر تبریز بر هم زده شده است.

وی ادامه داد: در اوایل شیوع کرونا مصرف آب به میزان ۳۷ درصد افزایش یافت که هم اکنون نیز با ادامه دار بودن این بیماری، مصرف آب در شهر تبریز ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

صرفه جویی ۱۵ درصدی برای عبور از بحران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: از مردم می‌خواهیم در این شرایط به فکر خود و دیگران همشهریان خود باشند و با راهکارهای بسیار ساده، تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند تا بتوان به سادگی از این بحران عبور کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در هر شست و شوی ۲۰ ثانیه‌ای دست، شش لیتر آب به هدر می‌رود در حالی که لزومی بر باز بودن آب در تمام مدت زمان شستشوی دست وجود ندارد و با همین راهکار ساده، هر ایرانی می‌تواند شش لیتر در مصرف آب، صرفه جویی کند که در مجموع می‌تواند رقم بالایی باشد.

ادامه چالش آب با عدم مدیریت مصرف

ایمانلو با اشاره به قطعی‌های اخیر آب نیز گفت: به دلیل عدم توازن در تأمین و مصرف آب در تبریز، شاهد این قطعی‌ها بوده‌ایم. اگر مدیریت مصرف توسط همشهریان تبریزی صورت نگیرد، این چالش ادامه خواهد داشت چرا که منابع تأمین آب برای کلانشهر تبریز، ثابت بوده و حتی تولید آب نسبت به سال گذشته برای این شهر افزایش هم داشته اما شبکه آب توان پاسخگویی به این حجم از افزایش مصرف را ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۵ الی ۶۰ درصد آب تبریز از زرینه رود و مابقی از طریق سد نهند و چاه‌ها تأمین می‌شود که در چند روز آینده، چندین چاه نیز برای افزایش توان پاسخگویی به مصرف، وارد مدار خواهد شد اما باز هم نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از مصرف باشد.

مدیرعامل آبفای استان با بیان اینکه این شرکت متولی توزیع آب بوده و وظیفه تأمین آب به عهده آب منطقه‌ای است، گفت: باید خط انتقال آب ارس به تبریز هر چه سریع‌تر اجرایی شود هر چند اجرای این پروژه نیز در صورت عدم رعایت مصرف بهینه، نمی‌تواند جوابگو باشد.

ضعف در شبکه آبرسانی حاشیه شهر تبریز

ایمانلو با اشاره به انتقاد برخی شهروندان در خصوص ناعدالتی در قطعی‌های اخیر آب در تبریز گفت: شبکه آبرسانی تبریز بسیار گسترده بوده و از سویی نیز اختلاف ارتفاع نقاط پایینی و بالایی شهر بسیار زیاد است که مشکل شبکه آبرسانی را دو چندان کرده است.

وی ادامه داد: در مناطق حاشیه شهر، تراکم جمعیت و از سوی دیگر ضعف در شبکه سبب افزایش قطعی‌ها در این منطقه شده است که در پی اصلاح این شبکه هستیم.

کد خبر 4970049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha