۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۰۲

فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان:

مادران مبتلا به کرونا از شیردهی به نوزادان دریغ نکنند

مادران مبتلا به کرونا از شیردهی به نوزادان دریغ نکنند

اصفهان-فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان گفت: انتقال ویروس کرونا از طریق شیرمادر ممکن نیست و لازم است مادر مبتلا به کرونا با رعایت اصول بهداشتی نسبت به شیردهی اقدام کند.

سولماز پیری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به مراقبت بارداری در ایام شیوع کرونا مطابق با پروتکل‌های کشوری اداره سلامت مادران در سایت وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: مادر باردار موظف است نسبت به ویزیت‌های ضروری در ایام بارداری اقدام کند.

وی افزود: این ویزیت‌ها در ایام مختلف بارداری و با دستور پزشک متخصص تعیین می‌شود که مادر باردار در ایام کرونا باید سروقت این ویزیت‌ها را انجام دهد و جواب آزمایش‌ها و موارد غیرضروری توسط پزشک به صورت غیرحضوری بررسی می‌شود.

این فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان (پرینالوژیست)، با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا، چنانچه مادر باردار مساله خاصی نداشته باشد، باید حداقل هفت بار توسط متخصص زنان و زایمان معاینه شود، تصریح کرد: معاینه تعیین بارداری درون رحمی، غربالگری بین هفته‌های یازده تا سیزده، ویزیت در هفته هجدهم بارداری، سنجش میزان قند خون، وضعیت تیروئید و تست ادرار در هفته ۲۴ بخشی از معاینه‌های مادر باردار توسط پزشک متخصص است.

ریسک و شدت ابتلاء به بیماری کرونا در زنان باردار مانند جمعیت کلی است

وی با تاکید بر در میان گذاشتن هر علامتی با پزشک متخصص گفت: چنانچه مادر بارداری با علائم تب، سرفه، تنگی نفس، دردهای شکمی و اسهال همراه شد باید با پزشک خود مشورت کند چراکه ریسک و شدت ابتلاء به بیماری کرونا در زنان باردار مانند جمعیت کلی است و خطر مرگ و میر، مادر باردار را هم تهدید می‌کند.

پیری با اشاره به بزرگ شدن رحم و فشار به ریه و قلب مادر در دوران بارداری اظهار داشت: سطح اکسیژن خون و میزان تنفس در زن باردار با محدودیت همراه است و همین موضوع سرعت تشدید بیماری کرونا در مادران باردار افزایش می‌دهد.

اکید بر استفاده مادران باردار به ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

وی با تاکید بر استفاده مادران باردار به ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: لازم است که مادران باردار که به کرونا مبتلا شده‌اند از ماسک جراحی استفاده کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه ماسک‌های فیلتر دار برای بیماران مبتلا به کرونا مناسب نیست، بیان داشت: استفاده از ماسک فیلتر دار در ایام بیماری می‌تواند با خروج بازدم بیمار، محیط را به ویروس آلوده کند.

وی بر شیردهی مادران مبتلا به کرونا تاکید کرد و گفت: مادران مبتلا به کرونا با استفاده از ماسک سه لایه و شستشوی مداوم دست و صورت و پستان نسبت به شیردهی اهتمام ورزند.

ویروس کووید ۱۹ از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال پیدا نمی‌کند

پیری انتقال ویروس کووید ۱۹ را از طریق شیر مادر مردود دانست و افزود: در معدود مواردی انتقال بیماری کرونا از طریق جفت به جنین گزارش شده است.

کد خبر 4982980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha