۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰:۱۸

نماینده مردم کوهدشت در مجلس:

وضعیت تخصیص آب سد «معشوره» نامعلوم است

وضعیت تخصیص آب سد «معشوره» نامعلوم است

خرم‌آباد- نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان تخصیص آب برای سد «معشوره» هنوز هم نامعلوم است و کاملاً مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمدرضا مبلغی شامگاه شنبه در سخنانی با اشاره به اینکه تخصیص آب برای سد معشوره هنوز هم نامعلوم است و کاملاً مشخص نیست، اظهار داشت: آنچه در نظر گرفته شده ممکن است تخصیص مناسبی نباشد.

وی با بیان اینکه همچنین در خصوص احداث سد معشوره و اینکه مخزن سد چقدر باشد مطالعات جدیدی باید انجام شود، تصریح کرد: میزان تخصیص آب و مخزن سد باید براساس اراضی که در کوهدشت و رومشکان داریم باشد، باید براساس میزان آب شرب و صنعت مورد نیاز مطالعات سد انجام شود.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این مطالعات بسیار اهمیت دارد، بخش عمده‌ای از مطالبات و خواسته‌های ما در خود استان و براساس مطالعاتی است که انجام می‌شود.

براساس این گزارش، سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد. این میزان در حوضه کرخه ۴.۵ میلیارد مترمکعب و در حوضه دز ۸ میلیارد مترمکعب است. همچنین از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب حجم رواناب‌های کشور ۱۱ درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

وجود بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که موردانتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیداکرده است.

سد معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود ۱۵ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه‌داشته است.

آخرین گزارش خبرگزاری مهر از وضعیت سد معشوره با عنوان «کلنگِ رئیس جمهور ۱۵ ساله شد / سدی که وعده ذخیره می‌کند» را اینجا می‌توانید بخوانید.

کد خبر 4988604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha