۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۲

مهر گزارش می‌دهد؛

مصائب خبرنگاران خراسان شمالی/ رسالت قلم در آستانه فراموشی

مصائب خبرنگاران خراسان شمالی/ رسالت قلم در آستانه فراموشی

بجنورد- نشریات و خبرنگاران خراسان شمالی با مشکلات فراوانی در حوزه‌های اقتصادی و حمایتی مواجه‌اند که در این گزارش به بررسی گوشه‌ای از آنان پرداخته‌ایم.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، خبرنگاران هر روز به دنبال بیان دغدغه‌ها و مشکلات اقشار مختلف جامعه هستند تا راهی برای بهبود شرایط جامعه پیاده کنند؛ در این راه گاهی تهدید می‌شوند و گاهی باید به دادگاه بروند. اما هیچ‌گاه باعث نمی‌شود از حرف و راهشان کوتاه بیایند.

اما وقتی پای درد و دل خودشان می‌نشینیم شاید یکی از پر دغدغه‌ترین افراد باشند. مشکلات فراوان مالی به دلیل حقوق ناچیز زندگی را بر آنان سخت کرده؛ با این حال فعالیت خود را با عشق ادامه می‌دهند و در این راه ایستاده‌اند.

خبرنگاران خراسان شمالی نیز از این قضیه نه تنها مستثنی نیستند بلکه به دلیل محرومیت استان، با شرایط به شدت وخیم‌تری دست و پنجه نرم می‌کنند. نشریات و رسانه‌های استان یکی پس از دیگری به دلیل مشکلات مالی یا تعدیل نیرو می‌کنند و یا به طور کل منحل می‌شوند.

از سوی دیگر خراسان شمالی با اختلاف بسیار در قعر تعداد رسانه‌ها و نشریات استان قرار دارد به طوری که طبق گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی تعداد نشریه فعال در استان به اندازه سال ۸۴ یعنی فقط ۴ عدد است. البته این نشریات نیز یک خط در میان منتشر می‌شوند.

فرخنده در ادامه تعداد نشریات الکترونیک خراسان شمالی را نیز ۱۴ مورد عنوان کرد. البته مشاهدات خبرنگار مهر در استان فعالیت این تعداد نشریه را تأیید نمی‌کند. درواقع فاصله زیادی بین اخذ مجوز تا انجام فعالیت در خراسان شمالی وجود دارد.

مقصر مشکلات خبرنگاران وزارت است

با حضور محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در استان از سال ۹۷ و پیگیری‌های وی در زمینه‌های مختلف، امیدی هرچند اندک در بین خبرنگاران استان به وجود آمد که شاید تحولی در شرایط این قشر به وجود بیاید.

در ابتدای ورود شجاعی به استان جلسه‌ای با خبرنگاران برگزار و وعده‌هایی مطرح شد اما پس از حدود دو سال شب گذشته استاندار خراسان شمالی آب پاکی را روی دست خبرنگاران ریخت و با انداختن تمام مشکلات بر گردن وزارت فرهنگ و ارشاد، این نهاد را مقصر مشکلات دانست.

او معتقد بود عزمی برای حل مشکلات خبرنگاران در وزارت فرهنگ و ارشاد وجود ندارد و تا وقتی عزمی نباشد نمی‌توان مشکلات این گروه را رفع کرد.

تعیین تکلیف ۱۱۲ مسکن خبرنگاران خراسان شمالی

اما یکی از پروژه‌هایی که شجاعی برای خبرنگاران مطرح کرد، صاحب خانه شدن این قشر از طریق ایجاد تعاونی بود.

عظیمی، یکی از فعالان رسانه استان و مسئول پیگیری مسکن خبرنگاران در گفتگو با مهر اظهار کرد: موضوع مسکن خبرنگاران که از سال گذشته مطرح شد با ایجاد شرکت تعاونی پیش رفت و در نهایت بنا شد تا ۱۷ مرداد سال جاری تعیین تکلیف شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۲ واحد تعیین تکلیف شده که ۴۸ واحد در شهرک گلستان و ۶۴ واحد نیز در شهرک فرهنگیان جانمایی شده است.

این فعال رسانه با اشاره به مشکلات معیشتی قشر خبرنگار استان گفت: هرچند این مشکلات همواره وجود دارد اما خبرنگاران رسالت آگاه‌سازی خود را هیچ گاه فراموش نکرده‌اند.

خبرنگاران پشتوانه حقوقی ندارند

برای بررسی دیگر مشکلات خبرنگاران به سراغ فعالان این حوزه رفتیم.

عرفان رضایی، خبرنگار فعال استان در گفتگو با مهر در این خصوص اظهار کرد: خبرنگاران استان هیچ پشتوانه حقوقی ندارند و به محض درج یک مطلب انتقادی باید به ارگان‌های مختلف پاسخ دهند و راهی دادگاه شوند.

وی بی‌تفاوتی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی را یکی دیگر از معضلات این روزهای خبرنگاران استان دانست و افزود: روابط عمومی‌ها به هیچ وجه پاسخ گزارش و اخبار رسانه‌ها را نمی‌دهند و به یک بی تفاوتی رسیده‌اند.

مرادی بیان کرد: لازم است مدیران ارشد مجموعه توجه بیشتری به رسانه‌ها داشته باشند تا مسیر توسعه در شرایط بهتری طی شود.

امیدی به دولت نداریم

اکرم عباسی، از دیگر فعالان رسانه‌ای استان در گفتگو با مهر دل بستن به حمایت‌های دولت برای رفع مشکلات مالی خبرنگاران و نشریات را ناصحیح عنوان کرد و بیان داشت: ما جلسه زده شده‌ایم و می‌دانیم از برگزاری جلسه با خبرنگاران سودی نمی‌بریم و مشکلی رفع نمی‌شود.

وی افزود: باید صریح اذعان کرد که کار خبر نمی‌تواند منبع درآمد باشد و باید به عنوان شغل دوم به این حرفه نگاه کرد.

مشکلات عکاسان چیست؟

حسین معمری، از جامعه عکاسان خبری در گفتگو با مهر بیان کرد: با رشد نرخ دلار تجهیزات عکس برداری به شدت گران شده و اگر کوچک‌ترین مشکلی برای دوربین ما رخ دهد باید هزینه‌های هنگفتی را بپردازیم.

وی افزود: عکاسان خبری نیاز به بیمه عکاسان دارند تا بتوانیم اندکی از ضررهای احتمالی را جبران کنیم.

معمری در انتها تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها، عکاسان استان نیاز به وام کم بهره برای تجهیز امکانات خود دارند.

رسالت قلم در آستانه نابودی

آزادزاده، مدیر یکی از خبرگزاری‌های استان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به آسیب فراوان نشریات محلی در شرایط فعلی کشور اظهار کرد: رسانه‌هایی که نمایندگی کشور را در استان دارند در یک ابهام قرار دارند و در این بین رنج می‌کشند.

وی افزود: مرکز کشور به ما می‌گوئید بودجه خود را از استان تأمین کنید و استان می‌گوید شما کشوری هستید و با شما همکاری نمی‌کنیم.

این فعال حوزه رسانه در انتها اضافه کرد: رسالت قلم به آزاد بودن آن است اما مشکلات معیشتی گاهی خبرنگار را مجبور می‌کند به قلم خود جهت دهد که امر نامبارکی است.

خانم معینی، یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای خراسان شمالی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: روشی که اکنون در دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد می‌بینیم، میل به تعطیلی رسانه‌ها است.

وی افزود: با سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد روز به روز نشریات بیشتری تعطیل می‌شوند.

حسنی در انتها گفت: تعطیلی رسانه‌ها فضا را برای سودجویان بیشتر مهیا می‌کند تا در فضایی آرام به فعالیت بپردازند لذا باید رسانه‌ها حمایت و تقویت شوند.

کد خبر 4990542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha