عرب ۴۸ بررسی کرد؛

ماجرای طرح آواره ساختن ۶۰ هزار فلسطینی/ مقصدی به نام «پاراگوئه»

ماجرای طرح آواره ساختن ۶۰ هزار فلسطینی/ مقصدی به نام «پاراگوئه»

رژیم صهیونیستی پس از جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی طرح‌های متعددی را برای بیرون راندن فلسطینیان از کرانه باختری و نوار غزه به کار بست که یکی از آنها طرح آواره‌سازی ۶۰ هزار فلسطینی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه «عرب ۴۸» با انتشار مطلبی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی پس از جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی طرح‌های متعددی را برای بیرون راندن فلسطینیان از کرانه باختری و نوار غزه به کار بسته است. در مطلب این پایگاه عرب زبان آمده است:

پس از جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی تل آویو طرح‌های زیادی را برای بیرون راندن فلسطینیان از اراضی‌شان به کار بست که هرچند این طرح‌ها به طور کامل موفقیت آمیز نبودند، اما باید گفت تمامی این طرح‌ها، جنایتکارانه بوده‌اند. یکی از طرح‌ها برای بیرون راندن فلسطینیان از سرزمین خود، طرح اخراج ۶۰ هزار فلسطینی از نوار غزه به پاراگوئه در آمریکای جنوبی بوده است. حتی رسانه‌های اسرائیلی نیز از این طرح پرده برداشتند.

در ماه مِی سال ۱۹۶۹ میلادی بود که طرح اخراج ۶۰ هزار فلسطینی از نوار غزه به صورت کاملاً سرّی و مخفیانه مورد بررسی قرار گرفت. در آن زمان، «زوی زامیر» رئیس سازمان «موساد» با مقامات پاراگوئه بر سَر طرح مذکور به توافق رسیدند. شبکه صهیونیستی «کان» به برخی از مواضع مقامات این رژیم در خصوص طرح اخراج ۶۰ هزار فلسطینی به کشور پاراگوئه اشاره کرده است.

تل آویو و پاراگوئه توافق کردند تا زمینه مهاجرت و آواره ساختن ۶۰ هزار فلسطینی ساکن نوار غزه را فراهم سازند بر اساس اعلام شبکه «کان» رژیم صهیونیستی، «زوی زامیر» رئیس وقت سازمان موساد گفته بود که طرح مستقر ساختن ۶۰ هزار فلسطینی در کشور پاراگوئه در طول ۴ سال انجام می‌پذیرد و ممکن است با توافق با طرف مقابل این زمان طولانی‌تر نیز بشود. این توافقنامه میان نماینده تل آویو و کنسولگری پاراگوئه در آرژانتین امضا شد. در طرف مقابل، دولت پاراگوئه اعلام کرد که طرف صهیونیستی می‌بایست تمامی هزینه‌های مهاجران را پرداخت نماید.

زامیر اعلام کرد که هزینه اجرایی ساختن این طرح در طول چند سال معدود به ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار می‌رسد. در آن زمان حکومت پاراگوئه یک حکومت دیکتاتوری بود و فردی در این کشور حکمرانی می‌کرد که هزاران تَن از مخالفان خود را به قتل رسانده بود. در آن زمان، پاراگوئه به شدت از سوی ایالات متحده آمریکا مورد حمایت قرار داشت. از همین روی، این کشور روابط بسیار گرمی نیز با رژیم صهیونیستی برقرار کرده بود.

نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برای پوشش هزینه‌های مهاجرت ۱۰ هزار نفر از فلسطینیان به کشور پاراگوئه ۳۵۰ هزار دلار پرداخت می‌کنیم. اگر برای پرداخت مبالغ بیشتر جهت مهاجرت فلسطینیان به پاراگوئه به مشکل خوردیم، روند مهاجرت را متوقف می‌کنیم. آیا چیزی را از دست می‌دهیم؟ این رایزنی‌ها در داخل کابینه رژیم صهیونیستی انجام شد و آنها اعلام کردند که بهتر است گفتگوها در این خصوص محرمانه باقی بماند.

پس از رایزنی‌های فراوان، کابینه رژیم صهیونیستی بر سَر برخی مسائل به توافق رسید و طرحی را تصویب کرد که به موجب آن، تل آویو اعلام کرد که هزینه‌های مهاجرت فلسطینیان به کشور رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا طرح آواره ساختن ۶۰ هزار فلسطینی محرمانه بماند پاراگوئه را به طور کامل پرداخت می‌کند. تل آویو اعلام کرد که به هر فرد ۱۰۰ دلار می‌دهد تا بتواند نیازهای اولیه خود را رفع کند. تل آویو همچنین ملزم شد تا به ازای هر مهاجر ۳۳ دلار به دولت پاراگوئه پرداخت کند. افزون بر این برای مهاجرت دادن ۱۰ هزار فلسطینی نیز تل آویو می‌بایست ۳۵۰ هزار دلار به پاراگوئه پرداخت می‌کرد.

در واقع باید گفت که تل آویو در برخورد با ساکنان نوار غزه اصول اخلاقی را رعایت نکرد. در هر صورت از میان ۶۰ هزار فلسطینی که برای مهاجرت آنها برنامه ریزی شده بود ۳۰ فلسطینی با این مهاجرت موافقت کردند. اسرائیل حتی به تعهد خود برای پرداخت مبلغی جهت تأمین نیازهای اولیه این مهاجران عمل نکرد.

کد خبر 4996763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha