۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹

مهر گزارش می دهد؛

طنین نوای «لبیک یا حسین» در پایتخت وحدت ایران اسلامی

طنین نوای «لبیک یا حسین» در پایتخت وحدت ایران اسلامی

زاهدان- پایتخت وحدت ایران اسلامی همه ساله با شروع ماه محرم سیاهپوش شهادت سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع) می شود و امسال با شیوع ویروس کرونا نقش فعالان فضای مجازی پر رنگ تر شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فرشته بامری: ماه محرم نخستین ماه تقویم اسلامی است که شیعیان در آن به عزاداری برای سید و سالار شهیدان دشت کربلا می‌پردازند و طبق اسناد تاریخی سابقه سوگواری و عزاداری مسلمانان به عاشورای سال ۶۱ می‌رسد.

سوگواری مسلمانان در ماه محرم نه تنها وجه مذهبی، بلکه وجه سیاسی و اجتماعی نیز دارد سیاسی از آن جهت که وحدت کلمه مسلمانان را که دفاع از حق و حقیقت است را به نمایش می‌گذارد و در بعد اجتماعی نیز به گردآوری و نزدیک شدن قلب‌ها و تقویت مشارکت و همکاری می‌انجامد.

البته امروز دیگر کسی در عالم نیست که نداند قیام کربلا و واقعه عاشورا فقط به شیعیان و مسلمانان اختصاص ندارد بلکه هر انسان مسلمان و در واقع هر انسان آزاده ای در برابر عظمت واقعه عاشورا خود را موظف به ابراز موضع می‌داند زیرا با هیچ مذهب و دینی نمی‌شود در برابر واقعه کربلا بی تفاوت بود و این مراسم عزاداری و بزرگداشت شهدای دشت نینوا قرن‌ها است که تکرار می‌شود.

عارف بهاری یکی از عزاداران حسینی در شهر زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ما هر ساله در شب اول محرم با پوشیدن لباس سیاه به استقبال عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر می‌رویم.

وی افزود: همه ساله از اول محرم عزاداری‌ها در مساجد و حسینیه‌های زاهدان آغاز می‌شود و شب‌ها اهالی محل به داخل مساجد و هئیت ها می آیند و به عزاداری و نوحه خوانی می‌پردازند.

از همه ظرفیت‌های موجود باتوجه به پروتکل‌ها برای عزاداری استفاده می‌کنیم

وی تصریح کرد: معمولاً در سال‌های گذشته در روزهای دوم و سوم به بعد آئین دسته روی آغاز و دسته مسجد با نوحه خوانی، طبل زنی و زنجیر زنی و همینطور حمل پرچم سیاه و بیرق عزاداری به کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌روند و به عزاداری برای حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایشان می‌پردازند.

این عزادار حسینی گفت: اما امسال عزاداری‌ها متفاوت برگزار می‌شود و شیوع کرونا باعث شده تا برای عزاداری‌ها پروتکل‌های بهداشتی تعریف شود و حتی در بعضی مناطق اجتماعات ممنوع و عزاداری‌ها به فضای مجازی کشانده شود.

وی با تاکید بر اینکه در ایام محرم باید هم به دنبال شور حسینی و هم به دنبال شعور حسینی باشیم، بیان کرد: قطعاً با برنامه ریزی مناسب می‌شود بهتر از سال‌های گذشته به عزاداری پرداخت و پرچم امام حسین (ع) را همچون همیشه در همه جا برافراشته کرد.

عزاداری در فضای مجازی رونق گرفت

حمید کاظمی یکی دیگر از عزاداران حسینی در شهر زاهدان اظهار داشت: متأسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توانیم همانند سال‌های گذشته به عزاداری بپردازیم اما باید پرچم و بیرق سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) همواره در اهتزاز باشد و در این مسیر از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه فضای مجازی و رسانه‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: در عصر حاضر مردم وقت زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانند بنابراین این بستر ظرفیت مناسبی برای این موضوع محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در فضای مجازی می‌توان با گذاشتن عکس، صوت، کلیپ و متن با تعداد زیادی از افراد ارتباط برقرار کرد و دیگران در هر زمان به راحتی به این مفاهیم دست پیدا می‌کنند.

این عزادار حسینی گفت: امیدواریم سازمان‌های مربوطه از افراد و مجموعه‌هایی که در مورد ایام محرم و صفر ایده‌های نوآورانه‌ای دارند حمایت کنند.

عاطفه طاهری، کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امروزه تغییر و تحولات جهانی و گرایش همه جانبه به استفاده از اینترنت، تبعات و تأثیرات بسیاری در جوامع بشری بر جای گذاشته داشت تا جایی که از آن به «انفجار اطلاعات» تعبیر می‌شود.

وی افزود: با این اوصاف فضای مجازی می‌تواند بستری مناسب برای ترویج مضامین عاشورایی باشد تا این ظرفیت عظیم در خدمت شعائر دینی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته انتشار مضامین دینی و مذهبی در فضای مجازی بیشتر از طریق سایت‌های دستگاه‌های مرتبط و خبرگزاری‌ها صورت می‌گرفت اما اکنون پیام رسان ها مختلف بستری مناسب برای ترویج این مضامین محسوب می‌شوند.

راه اندازی هیأت‌های مجازی، گروه‌ها و کانال‌ها در بستر پیام رسان ها در فضای مجازی می‌تواند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به ترویج مکتب حسینی کمک کند

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: راه اندازی هیأت‌های مجازی، گروه‌ها و کانال‌ها در بستر پیام رسان ها در فضای مجازی می‌تواند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به ترویج مکتب حسینی کمک کند و فرآیند تحکیم و تقویت شعائر دینی را تسریع ببخشد.

علی اکبر شجاعی مسئول کانال خبری «هئیت نیوز» زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: چند سالی است که این کانال را در بستر یکی از پیام رسان ها فعال کرده‌ام که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از آن شده است.

وی افزود: در حال حاضر کانال «هئیت نیوز» به مرجع اطلاع رسانی برگزاری مراسم‌های عزاداری نه تنها در شهر زاهدان بلکه استان سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.

شجاعی ادامه داد: البته علاوه بر اطلاع رسانی در این کانال مفاهیم مختلف دینی و مذهبی نیز منتشر می‌شود که خوشبختانه اثرات خوبی هم تاکنون داشته است.

وی تصریح کرد: اعضای این کانال پس از عضو شدن در آن علاوه بر مطلع شدن از برنامه‌های هیئات زاهدان از دیگر اطلاعات نظیر پرسش و پاسخ عاشورایی، زیارت مجازی امامان معصوم (ع)، مسابقه و کلیپ‌های عزاداری مناسبتی نیز بهره مند می‌شوند.

رنگ و بوی محرم در زاهدان پر رنگ تر از همیشه است

وی با اشاره به اینکه در محرم امسال استقبال بسیار بیشتر از گذشته بوده است، گفت: سخنرانی‌های مذهبی با موضوع محرم، عاشورا و تاسوعا و امام حسین (ع) دراین کانال قرار می‌گیرد و اعضا از آنها بهره مند می‌شوند.

این فعال فضای مجازی ادامه داد: البته امسال تقریباً هر مسجد و هیئت در شهر زاهدان یک کانال و یا یک صفحه اینستاگرام اختصاصی دارد و همه ما در تلاش هستیم تا برنامه‌های ویژه محرم در استان سیستان و بلوچستان به نحو مطلوب اجرا شود.

در مجموع به نظر می‌رسد امسال نه تنها رنگ و بوی محرم کم رنگ نشده بلکه بسیار پررنگ‌تر شده و این نشان می‌دهد که شناخت امام حسین (ع) برای شناخت حرکت عاشورا و فلسفه قیام و اهداف آن از یک سو و هم چنین وظایف و مسئولیت‌های ما در قبال قیام و نهضت عاشورایی بسیار مهم است و بر همگان است که در شناخت امام حسین (ع) و شخصیت و مقام آن حضرت علم و دانش کافی به دست آورند تا درک درستی از آن حضرت و نیز انتظارات امام حسین از ما داشته باشیم و بتوانیم به ندای «هل من ناصر ینصرنی» آن حضرت پاسخی درخور و مناسبی بدهیم و مدیون خودمان نشویم.

کد خبر 5004030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha