۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۳۰

در آستانه سده جدید هجری شمسی صورت می‌گیرد:

آغاز به کار خانه بهار همسو با در نظر گرفتن نام «مشهد ۱۴۰۰»

آغاز به کار خانه بهار همسو با در نظر گرفتن نام «مشهد ۱۴۰۰»

مشهد - معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: با شروع اولین سال از قرن ۱۴ هجری شمسی یعنی سال ۱۴۰۰ نام «مشهد ۱۴۰۰» برای رویداد خانه بهار در نظر گرفته شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدرا یوسفی با اشاره به اینکه امسال به دلیل تقارن فعالیت‏‌های استقبال از بهار با شروع اولین سال از قرن ۱۴ هجری شمسی یعنی سال ۱۴۰۰ نام «مشهد ۱۴۰۰» برای رویداد خانه بهار در نظر گرفته شده‌ است، گفت: از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری، ارتقا کیفی فعالیت‌های هنری از منظر محتوا و کیفیت است، لذا این تقارن سبب شد تا اهداف محتوایی این رویداد به آینده و تمرکز به ظرفیت‌های مشهد در نظر گرفته شود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، بیان کرد: بهار امسال به یمن هم زمانی با اعیاد شعبانیه فرصت مغتنمی برای افزایش شور و نشاط اجتماعی به منظور رسیدن به این هدف است،  لذا چهارمین جشنواره هنرهای شهری خانه بهار مشهد ۱۴۰۰ مبتنی بر اهداف، مفاهیم و محورهای متنوع جهت استفاده از ظرفیت هنرمندان حوزه‌های متنوع برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یادمان‌های شهری، دیوارنگاری، نمایش‌های خیابانی و گرافیک چهار بخش اصلی این جشنواره است، بیان کرد: در بخش یادمان‌های شهری هنرمندان می‌توانند طرح های خود را در قالب یادمان دائم و موقت شهری ارائه نمایند. همچنین ایده پردازی، بازسازی دیوارهای شهر با استفاده از ابزارها و مصالح مختلف و طرح‌های متناسب با اهداف جشنوراه خانه بهار ۱۴۰۰ در بخش دیوارنگاری نیز مد نظر قرار دارد.

یوسفی گفت: طیف گسترده فعالیت‌های نمایشی در فضاهای بیرونی، اعم از میادین، مراکز تجمع برای اجرای تئاترهای محیطی با موضوعات نقالی، پرده خوانی، نمایش کودک و اجرای پرفورمنس در بخش نمایش‌های خیابانی در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش گرافیک نیز هنرمندان می‌تواند آثار خود را در قالب طراحی پوستر مبتنی بر رویدادها، آیین‌ها، مفاخر و ضخصیت‌های اثرگذار در یک قرن اخیر تولید نمایند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری افزود: بخش ویژه جشنواره خانه بهار ۹۹ به سه موضوع آذین بندی، گلستان و چراغانی و نوآرایی می‌پردازد. در بخش آذین‌بندی، و زیباسازی فضای شهری با استفاده از سازه‌های شهری بخش گلستان که شامل المان گل و گل‌آرایی میادین و معابر پرتردد شهری است، همچنین با استفاده از سازه‌های گل با هدف بهبود منظر کیفی و فشای سبز شهری و بخش چراغانی و نورآرایی که در به صورت متمرکز در محور خیابان خیام اجرا خواهد شد از رویدادهای بخش ویژه این جشنواره خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که هویت بخش اصلی و محوری رویداد مشهد ۱۴۰۰ است، بیان‌کرد: در واقع شالوده و زیربنای این رویداد که ارتباط مستقیم با هدف غایی جشنواره دارد، موضوع هویت است.

یوسفی افزود: نگاه ویژه به شاخص‌های هویتی دینی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و غیره شهر مشهد در یک قرن اخیر، بازنمایی دستاوردهای شاخص فردی و اجتماعی، ارائه تصویری مطلوب از آینده شهر مشهد در بخش نگاه به آینده از مولفه‌های اصلی این رویداد شهری است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری اظهار کرد: محورهای تولید آثار در بخش هویت به موضوعاتی مانند امام رضا (ع) ، ظرفیت‌های هویت دینی، آیین‌ها، مراسم‌های بومی شهر مشهد، رویدادها، وقایع و رخدادهای مهم و اثرگذار در شهر می‌پردازد. همچنین در بخش تولید آثار در حوزه دستاورد نیز به شخصیت های برجسته شهر اعم از تولید اثر یا محصول تا کسب عناوین و افتخارات، دستاوردهای سازمانی و نهادی در کسب عناوین و رتبه‌های برتر در سطح ملی و بین الملل، دستاوردهای اجتماعی مردم مشهد در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و علمی در یک قرن اخیر خواهیم پرداخت.

یوسفی اضافه کرد: محورهای تولید آثار در بخش نگاه به آینده شامل موضوعات شهری جهانی با محوریت امام رضا(ع) و ظرفیت‌های معنوی، پایتخت فرهنگ دینی و سرآمدان علمی، شهر میزبان شهروندان خلاق و مشارکت جوو دوستدار محیط زیست است.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام و ارسال طرح در بخش اصلی جشنواره تا یکم آبان ماه و  در بخش گلستان ۵ مهرماه تعیین شده است. از همین‌رو هنرمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت artmashhadevent.ir مراجعه و یا با شماره 05138413900 تماس حاصل کنند.

کد خبر 5018983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha