۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰

مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست

استفاده از پادکست را برای عموم مردم تبلیغ کنید

استفاده از پادکست را برای عموم مردم تبلیغ کنید

امیر عبدالرضا سپنجی می‌گوید: استفاده از پادکست بیشتر مورد استفاده جامعه نخبگان کشور است و باید به گونه‌ای این موضوع از طریق رسانه‌ها تبلیغ شود که مورد اقبال مردم عادی جامعه نیز قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانه‌های نوین نقش بی‌بدیل را در جامعه ایفا کنند. در این مسیر پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، نقش پادکست در بهره‌وری و مدیریت زمان مخاطب اهمیت خود را بیش از پیش نشان داده است. در این خصوص راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با برگزاری نخستین مسابقه پادکست ریلی (ویژه خبرنگاران)، از مشارکت اهالی رسانه بهره‌مند شود. مسابقه‌ای که آخرین مهلت ارسال آثار آن ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ تعیین شده است.

برای بررسی نقش پادکست در تولید محتوا و کارایی آن در جامعه و پیشبرد اهداف سازمان‌ها، گفت‌وگویی را با امیر عبدالرضا سپنجی استاد ارتباطات و مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست انجام دادیم. سپنجی درباره اهمیت پادکست در شرایط فعلی و جذابیت‌هایی که باید داشته باشد، گفت: در شرایطی که زندگی شهرنشینی و مشغله‌های فراوان زندگی ما را احاطه و نقش زمان را به عنوان رکن مهمی در زندگی انسان‌ها تعریف کرده است رسانه‌هایی مثل پادکست می‌تواند کارایی مفیدی داشته باشد و زمان مبسوطی را با تولید محتوای مورد نیاز مخاطبان در هنگام رانندگی و یا کارهای روزمره برای مخاطبان فراهم کند.

وی ادامه داد: خودم با توجه به مشغله‌های فراوان کاری و دانشگاهی همیشه پادکست‌هایی از کتاب‌های صوتی را در مواقع رانندگی و یا کارهای دیگر گوش می‌دهم که برایم در مدیریت زمان و بهره‌وری بسیار مفید و اثربخش بوده است و فکر می‌کنم که هر چقدر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، خروجی مناسبی را از آن برداشت خواهیم کرد.

رئیس سابق پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات در خصوص جذابیت‌هایی که در تولید یک پادکست باید مدنظر قرار داد، گفت: در شرایطی که ذائقه مردم عوض شده است و بیشتر به تولید محتوای دیداری توجه نشان می‌دهند باید گفت، برای تولید یک پادکست باید به فرم، زمان و شیوه ارائه آن خیلی توجه نشان داد. کاهش اختلال‌هایی که در قالب ضبط صدا باید مد نظر قرار گیرد و همچنین نحوۀ بیان، رسایی، شیوایی و دلنشین بودن آن از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه نشان داد.

مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: استفاده از افکت‌های صوتی، موسیقی و … بر افزایش جذابیت‌های پادکست تولیدی می‌افزاید و مطمئناً هر چقدر وقت کافی برای تولید آن بگذاریم مطمئناً شور و شوق بیشتری را برای شنیدن در مخاطب خود به‌وجود آوردیم.

سپنجی اضافه کرد: استفاده از پادکست بیشتر مورد استفاده جامعه نخبگان کشور است و باید به گونه‌ای این موضوع از طریق رسانه‌ها تبلیغ شود که مورد اقبال مردم عادی جامعه نیز قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که ورود راه آهن جمهوری اسلامی ایران به برگزاری مسابقه‌ای در حوزه رسانه و بویژه پادکست چه تأثیری می‌تواند برای آن‌ها و جامعه داشته باشد، گفت: مطمئناً این اقدام در زمینه انتقال پیام و محتوا خیلی مفید و مؤثر است و باید برای استفاده از این محتواهای تولید شده در فضاهایی چون قطار که مسافران زیادی از آن استفاده می‌کنند و یا در محوطه‌های ایستگاه راه آهن استفاده کرد تا بر جذابیت سفر در کنار سایر راه‌های سرگرمی که در آن مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیفزاید. وی افزود. مطمئناً جذابیت پادکست‌های تولیدی می‌تواند در طول مسافت و زمانی که مردم با قطار در سفر هستند خروجی خوبی را برای راه آهن و نیل به اهداف مد نظر خودش داشته باشد و همچنین اطلاعات مفید و کاربردی را برای شنوندگان آن‌ها فراهم کند.

گفتنی است؛ بر پایه تقویم نخستین مسابقه پادکست ریلی (ویژه خبرنگاران)، آخرین مهلت ارسال فراخوان مهلت ارسال آثار ۳۰ مهر ۱۳۹۹، داوری آبان ۱۳۹۹ و اعلام نتایج ۲۶ آذر ۱۳۹۹ (روز حمل و نقل) است. و شرکت‌کنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت راه‌آهن به نشانی www.rai.ir و کانال گپ مسابقه به نشانی https://gap.im/rail.podcast مراجعه کنند.

کد خبر 5022495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha