بحرین آبستن تحولات است؛

هشدار آمریکا به اتباعش در بحرین از رویداد غیر عادی حکایت دارد

هشدار آمریکا به اتباعش در بحرین از رویداد غیر عادی حکایت دارد

یک رسانه عرب زبان با واکاوی هشدار سفارت آمریکا در منامه به اتباع این کشور در بحرین و نیز تشدید خشم بحرینی ها از توافق عادی سازی آل خلیفه با تل آویو، پرداخته است.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: روز گذشته، سفارت آمریکا در منامه به اتباع این کشور در بحرین هشدار داد. سفارت این کشور در منامه عصر روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، از شهروندان خود در بحرین درخواست کرد که برای حفظ امنیت شخصی خویش، احتیاط کنند، مراقب باشند و همچنان در جریان رویدادهای محلی قرار بگیرند.

سفارت آمریکا در بحرین در این بیانیه همچنین به آن دسته از شهروندان خود که در حال حاضر در شهر منامه به سر می‌برند، تدابیری پیشنهاد داد که برای حفظ سلامتی خود می‌توانند آنها را اتخاذ کنند از جمله اینکه تلاش داشته باشند مورد توجه قرار نگیرند، از اماکن شاهد ازدحام جمعیت و تظاهرات دوری کنند و به سرعت به اسناد به روز شده لازم برای سفر دست یابند.

رأی الیوم در این باره در مطلبی آورده است: چرا سفارت آمریکا در منامه از اتباع خود چنین درخواستی را کرده است؟ علت اینکه پادشاه بحرین سازش را علیه کسی نمی‌داند، چیست؟ به نظر می‌رسد که اوضاع در بحرین به دنبال روی آوردن مقامات این کشور به عادی سازی کامل روابط با اسرائیل، آشفته است اوضاع در بحرین به دنبال روی آوردن مقامات این کشور به عادی سازی کامل روابط با اسرائیل آشفته است.

در ادامه گزارش این این رسانه عرب زبان آمده است: پادشاه نشین کوچک یا حیات خلوت عربستان از حیث جغرافیایی و سیاسی در آستانه اعتراضات مردمی و مشکلات امنیتی در مخالفت با توافق سازش قرار گرفته است.

این رسانه می‌نویسد: در واقع همین اعتراضات و مشکلات امنیتی یا احتمال اقدامات دیگر، سبب شده است که آمریکا به اتباع خود در بحرین هشدار بدهد که به شدت مراقب باشند و از نزدیک شدن به محل برگزاری تجمعات و تظاهرات دور شوند و مدارک و اسنادشان را دم دست داشته باشند.

رأی الیوم آورده است: درباره این موضوع سوالات زیادی مطرح شده است به ویژه که پس از گام عادی سازی روابط بحرین با تل آویو است و نشانگر حالت آماده باش احتمالی برای تخلیه اتباع آمریکایی است. اینکه سفارت آمریکا در منامه از اتباع آمریکایی می‌خواهد که مدارک را دم دست داشته باشند و هر لحظه آماده باشند، از وقوع رویداد غیر عادی حکایت دارد.

این رسانه اعلام کرد: نکته قابل توجه این است که این هشدار از سوی واشنگتن به اتباع آمریکایی در امارات داده نشده است؛ چراکه امارات هم مانند بحرین به عادی سازی روی آورده است. برخی علت آنرا شرایط خاص بحرین و جمعیتی با اکثریت شیعه می‌دانند؛ اما برخی علت عدم هشدار به اتباع آمریکایی در امارات را در راستای خدمت به تبلیغات انتخاباتی آمریکا به نفع دونالد ترامپ می‌دانند که به این دستاورد خود یعنی عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو می بالد.

رأی الیوم نوشت: اما عدم هشدار آمریکا به اتباعش در امارات بدان مفهوم نیست که امارات با مشکل امنیتی روبرو نیست این بدان مفهوم نیست که امارات با مشکل امنیتی روبرو نیست، به ویژه که اجازه حضور اسرائیلی‌ها را داده است. عادی سازی روابط امارات با اسرائیل، بهانه و توجیهی برای گروههای اسلامی با گرایش‌های مختلف برای هدف قرار دادن امارات به خاطر عادی سازی روابط با تل آویو است و حادثه انفجار در دو رستوران در ابوظبی و دبی همزمان با رسیدن هواپیمای اسرائیلی به ابوظبی، پیامی در این راستا محسوب می‌شود؛ هرچند که گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفت و علت آن هم نشت گاز اعلام شد.

شاه حمد خطر را احساس کرده است

این رسانه با اشاره به اینکه ملک حمد بن عیسی آل خلیفه متوجه خطر شده است، می‌نویسد: پادشاه بحرین به این واقعیت آگاه است که اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند و از تأثیر آن بر کشورش آگاه است به ویژه که در جریان انقلاب‌های بهار عربی سال ۲۰۱۱ اگر دخالت نظامی سعودی نبود، ساقط می‌شد. این رژیم با بازداشت رهبران شیعی و در پیش گرفتن مشت آهنین، این شیوه یعنی سرکوب را مؤثر می‌داند.

رأی الیوم نوشت: اینکه پادشاه بحرین حرکت سازشکارانه خود را علیه احدی نمی‌داند، شاید اشاره به ایران باشد که این رژیم ادعاهایی علیه آن درباره حمایت از تظاهرات دارد و گواهی بر این است که پادشاه بحرین احتمال تحریک ایران و برخورد آتی با آن را می‌دهد.

این رسانه عرب زبان آورده است: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خشم مردم بحرین را برانگیخته است به ویژه در منطقه الدراز با اکثریت شیعه که دست به تظاهرات علیه عادی سازی روابط میان منامه و تل آویو و در همبستگی با فلسطین زده‌اند. باوجود اینکه این تظاهرات از سوی حکومت بحرین سرکوب شده است؛ اما این رژیم نگران شدت گرفتن اعتراضات و از کنترل خارج شدن آن، به ویژه در منطقه الدراز است که نقش برجسته ای در رهبری و تشدید تظاهرات در سال ۲۰۱۱ داشت؛ مخصوصاً که کمپین مجازی در حمایت از این اعتراضات کنونی و همبستگی با تظاهرات کنندگان بحرینی در جهان عرب شکل گرفته است.

رأی الیوم در پایان می‌نویسد: روزهای آتی حقایق بسیاری را آشکار خواهد کرد. به نظر می‌رسد که جبهه داخلی بحرین آبستن تحولات زیادی است و هشدار سفارت آمریکا در منامه هم در این راستاست.

کد خبر 5030521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      0 0
      نمایش سیاسی که دولت آمریکا به راه انداخته دوام نخواهد یافت برای اینکه سعی دارن خواسته خود را بر مردم منطقه تحمیل کنن، دولت ها ضعیف غیر مردمی شاید خواسته آنان را اجرا کنند اما مردم آزاده نخواهند پذیرفت