۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۳

مالک حسینی در نشست مجازی هفته کودک مطرح کرد؛

تهران از شهر دوستدار کودک فاصله دارد

تهران از شهر دوستدار کودک فاصله دارد

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی گفت: تهران برای تبدیل شدن به شهری دوستدار کودکان فاصله دارد و زنان شرایط بهتری از کودکان در فضاهای شهری دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در نشست مجازی معاونت خدمات اجتماعی که به موضوع تشریح برنامه‌های هفته کودک اختصاص داشت با اشاره به شرایط پیش آمده و تشدید شیوع کرونا در کشور گفت: برخی از برنامه‌های این هفته احتمالاً تحت تأثیر محدودیت‌های کرونایی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این به مناسب روز ملی کودک، مصادف با ۱۶ مهرماه برنامه‌هایی به صورت نمایدن برای جلب نظر کودکان برگزار می‌شود، گفت: معتقدیم هر چه در این حوزه سرمایه گذاری کنیم مؤثر خواهد بود.

حسینی افزود: بارها گفته شده که شهرداری مسئولیت حوزه کودکان را در شهر ندارد و به نوعی شریک سازمان‌های حمایتی کودکان است.

وی ابراز داشت: در تلاشیم با اختصاص زیرساخت که وظیفه قانونی ماست، تهران را به شهر بهتری برای زیست کودکان تبدیل کنیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: اولین برنامه‌ای که فردا روز نخست این هفته داریم، مربوط به برگزاری وبیناری در حوزه شهر و کودک است که هدف از برگزاری آن بازکردن پنجره‌ای به موضوع کودکان به عنوان شهر و کودک است که در چهارچوب اهداف کمپین چهارراه کودک خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌ای را برای روز دوم این هفته در نظر گرفته شده که به مناسبت طلاقی این روز با روز اربعین حسینی است، ابراز داشت: قرار بود در ۵ محله کم برخوردار تهران (محله هرندی و خلازیل، محله فرحزاد، آذری و مظاهری) به ارائه خدمات رایگان پزشکی به کودکان در معرض خطر و توزیع اقلام پزشکی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و مددکاری بپردازیم. که با توجه به تاکید ستاد کرونا این برنامه به حالت قبل امکان پذیر نبود و به همین دلیل ارائه خدمت پزشکی را متوقف کردیم اما توزیع غذا و اقلام بهداشتی با کمک گروههای داوطلب در این ۵ محله انجام می‌گیرد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم برای حرکت در مسیر عدالت اجتماعی محله‌های کم برخوردار را در دستور کار قرار دهیم.

حسینی یادآور شد در این برنامه بیش از ۳ هزار پرس غذا توزیع می‌شود و امیدواریم به عنوان یک جریان ادامه یابد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به اینکه برای روز سوم این هفته، اقدام به فراخوان طراحی «اتوبوس خدمات سیار برای کودکان» خواهیم کرد و گفت: این پروژه مهمی برای ماست و بودجه ۵ میلیاردی راه اندازی هم برای ۵ مرکز خدمات سیار کودکان در معرض آسیب در بودجه مصوب در نظر گرفته شده که این ۵ اتوبوس براساس طرح‌های ارائه شده مناسب سازی می‌شود تا امکان حضور پزشک و خدمات مددکاری، آموزشی را داشته باشند.

وی ادامه داد: این خدمات سیار از این جهت در نظر گرفته شده است که بسیاری از کودکان کار و در معرض آسیب؛ امکان، تمایل یا منعی برای حضور در مراکز پرتو ندارند. و به این ترتیب به جای اینکه کودک را وارد مرکز کنیم تلاش کردیم خدمات رسانی را به سوی کودکان منتقل کنیم.

حسینی گفت: فر اخوان طراحی اتوبوس‌های خدمات رسان به کودکان آسیب پذیر، حداکثر تا هفته آینده منتشر می‌شود.

وی از جمله برنامه‌های روز شنبه در این هفته را، توزیع ۳ هزار بسته لوازم التحریر به کودکان کار در مراکز پرتو برشمرد و افزود: روز دوشنبه هم آئین تجلیل از فعالان حوزه کودک برگزار می‌شود و از یک نشان خاص، برای کسانی که در حوزه کار خدمت شایسته ای داشته‌اند، رونمایی می‌شود.

حسینی تاکید کرد: برگزیدگان امسال این نشان از میان فعالان مراکز پرتو هستند اما این نشان به عنوان یک جایزه ثابت در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت که به فعالان در حوزه خدمات آموزشی، پشتیبانی داوطلبانه است اعطا خواهد شد.

وی همچنین از رونمایی از یک سامانه که برای جذب داوطلبان ارائه خدمت در حوزه کودکان طراحی شده است، خبر داد و گفت: همچنین در روزهای دیگر این هفته که در هفته آتی خواهد بود اگر ستاد کرونا شرایط ویژه در نظر نگیرد به افتتاح مرکز مهارت آموزی کودکان کار می‌پردازیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به اینکه براساس استانداردهای جهانی کودکان بالای ۱۵ سال نباید کار سخت انجام دهند و گرنه می‌توانند اگر شرایط تحصیلشان آن آسیب وراد نمی‌شود برای رهایی از چرخه فقر و کار کودک با مهارت آموزی کار کنند، اظهار داشت: با افتتاح مراکز مهارت آموزی، شخصیت شناسی می‌شوند و مهارت‌هایی را متناسب با شخصیتشان را می‌آموزند.

وی در پاسخ به سوال مهر در خصوص بهبود کیفیت فضاهای شهری برای زیست کودکان گفت: اگر منتقدانه نگاه کنیم زنان شرایط بهتری از کودکان در فضاهای شهری دارند، ولی چون کودکان بلندگویی نداشته‌اند و به طور کلی در دنیا چون کودکان حق انتخاب ندارند به طور طبیعی تریبیون کمتری دارند.

حسینی ادامه داد: از منظر خدمات اجتماعی می‌توانم بگویم اگر ارزیابی صورت بگیرد، ممکن است نمره مثبتی بگیرد اما کودکان در ارائه این خدمات نقشی نداشته‌اند و تلاش ما بر این است که مشارکت کودکان را در فرایند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری دخالت دهیم و امکان نقد و پیگیری از سوی آنها فراهم شود.

وی تاکید کرد: تهران برای تبدیل شدن به شهری دوست‌داشتنی شدن برای کودکان فاصله دارد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به اینکه حتی در مجتمع تجاری بزرگ جایی برای خدمات کودکان و اتاق مادر و کودک در نظر گرفته می‌شود افزود: البته تلاش خوبی در پروژه شهر دوستدار کودک انجام شده است.

وی درباره انجام تست کرونای کودکان کار توضیح داد: تا پیش از این به طور زیرساختی امکان گرفتن تست کرونا را نداشتیم ولی در حال حاضر با همکاری یک مرکز آزمایشگاهی به صورت دوره‌ای تست کرونای کودکان کار را با میزبانی مراکز پرتو شروع کرده‌ایم و ۲۰۰ تست گرفته شده است و این طرح ادامه دارد و تا امروز مورد مثبتی از ابتلاء در میان این کودکان نداشته‌ایم.

کد خبر 5041874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha