۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸

معاون آموزش سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور:

مدیریت پایدار منابع طبیعی با مشارکت مردم محقق خواهد شد

مدیریت پایدار منابع طبیعی با مشارکت مردم محقق خواهد شد

تهران- معاون دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به اهمیت عرصه‌های منابع طبیعی، مدیریت پایدار این منابع با مشارکت مردم محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی متولی صبح شنبه در کارگاه آموزشی تبیین شیوه نامه‌ها و دستورالعمل اجرای بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی کشور اظهار داشت: با توجه به گستردگی و اهمیت عرصه‌های منابع طبیعی و لزوم مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه این عرصه‌ها، مدیریت پایدار منابع طبیعی با مشارکت مردم تحقق می‌یابد.

متولی موضوع مشارکت مردمی را چند وجهی دانست و افزود: مشارکت هنگامی شکل می‌گیرد که به همه عناصر آن توجه شود و اقدامات زیربنایی آن مانند تشکیل تعاونی‌ها و ارتقا و فعال نمودن آنها صورت پذیرد و تشکل‌ها و جوامع محلی در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی به شکل نظام مند حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی برای حضور و مشارکت مردم استفاده از ظرفیت بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی کشور است که این بند قانونی بر مردمی شدن اقتصاد و ارتقای مشارکت جوامع محلی و توانمندسازی آنان در حفظ، احیا و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی تأکید دارد.

معاون ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها درباره دستاوردهای مهم اجرایی نمودن بند ب ماده ۲۹ گفت: با اجرایی شدن این بند قانونی شاهد بالا رفتن مشارکت روستاییان و جوامع محلی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و تسهیل در انعقاد قرارداد با تشکل‌ها و تعاونی‌ها در اجرای پروژه‌ها خواهیم بود.

متولی به دیگر نتایج اجرایی کردن این بند قانونی اشاره کرد و بیان داشت: توانمند شدن و انسجام تشکل‌ها و تعاونی‌ها و اتصال آنها به اتحادیه و صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در سطح استان‌ها، استفاده از توان و مهارت فارغ التحصیلان منابع طبیعی در ترکیب تشکل‌ها و تعاونی‌ها، ایجاد ارتباط مستقیم بین مسئولان منابع طبیعی و روستاییان و جوامع محلی، ارتقا سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد سازی در بین روستاییان و ممانعت از تخریب منابع طبیعی و شکل گیری مدیریت مشارکتی پایدار از دیگر نتایج مهم اجرایی نمودن این بند قانونی به شمار می‌آید.

بر اساس این گزارش کارگاه آموزشی تبیین شیوه نامه‌ها و دستورالعمل اجرای بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی کشور با حضور مسئولان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران و ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های استان تهران برگزار شد و شرکت کنندگان با فرآیند اقدامات اجرایی نمودن این بند قانونی آشنا شدند.

کد خبر 5044270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha