۲۵ مهر ۱۳۹۹، ۹:۴۷

عرض ارادت از راه دور؛

دل‌هایمان راهی مشهد شود/ رضایت ائمه (ع) منوط به زیارت حضوری نیست

دل‌هایمان راهی مشهد شود/ رضایت ائمه (ع) منوط به زیارت حضوری نیست

مشهد ـ امسال که شیوع کرونا مانع زیارت امام رضا (ع) در مشهد شده است، می‌توان از راه دور قلب‌های خود را به امام پیوند بزنیم و رضایتش را کسب کنیم؛ رضایتی که قطعا دوری مسافت در آن نقشی ندارد.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: هر ساله ایام شهادت امام رضا (ع) مشهدالرضا مملو از زائران زیادی بود که خود را به هر طریقی که شده بود به این شهر می‌رساندند پای پیاده به حرم امام رضا (ع) می‌رساندند و به امام خود عرض ارادت می‌کردند، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایطی به وجود آمده که زائران امکان حضور در صحن و سرای امام رئوف را ندارند.

حجت الاسلام وحید خراسانی، کارشناس دینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در آداب و معارف دینی بر زیارت از راه دور هم تاکید شده است، گفت: در مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی، زیارت از راه دور پیامبر اکرم (ص) نقل شده و از خود ایشان و سایر ائمه (ع) روایت شده که این زیارت ثواب و اجر بسیاری دارد.

این کارشناس دینی بیان کرد: ما روح زیارت را در چند چیز می‌بینیم، اول روح زیارت در ارتباط قلبی با امام است، آن چیزی که نتیجه زیارت ائمه است روحیه نصرت و یاری کردن توسط امامان است در ارتباط قلبی با امام و دوم، چیزی که نتیجه زیارت ائمه است و آن، نصرت و یاری کردن توسط امامان است، زائر بعد از اینکه به زیارت امام خود می‌رود، با دست پر بازمی‌گردد.

روح زیارت در ارتباط قلبی با امام است، آن چیزی که نتیجه زیارت ائمه است روحیه نصرت و یاری کردن توسط امامان است

وی با اشاره به اینکه امسال توفیق زیارت از نزدیک از ما گرفته شده، اظهار کرد: از راه دور هم می‌توان این روحیه را در خود تقویت کرد، زیرا یاری امامان در هر لحظه برای زائران محقق می‌شود و بعد مسافت در آن تأثیری ندارد. زائر باید به دنبال نتیجه و حاصل زیارت باشد، هرچند که زیارت از راه نزدیک برکاتی دارد، از جمله اینکه به جان انسان روح می‌دهد زیرا ائمه (ع) منبع انرژی مثبت برای زائران خود هستند.

حفظ ارتباط قلبی با امامان از راه دور

حجت الاسلام خراسانی افزود: حال که زیارت از راه نزدیک برای ما فراهم نیست، نباید از روح زیارت غافل شویم بلکه باید از راه دور ارتباط قلبی با امامان را حفظ کرد، چرا که ائمه (ع) از راه دور هم به ما جواب می‌دهند. البته قطعاً زیارت از راه نزدیک انرژی‌های زیادی را به جسم و جان زائران ساطع می‌کند.

همچنین حجت الاسلام حسین ابراهیمی، کارشناس دینی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: رأفت و مهربانی امام رضا (ع) به مردم آن‌چنان زیاد بوده و هست که همگان کم و بیش از آن آگاه هستیم. علاوه بر روایاتی که در این باره وجود دارد، معجزات بسیار شگفت انگیزی که از آن حضرت نقل شده، خود دلیل بر مهربانی و رأفت بسیار شدید آن حضرت به مردم است. مهربانی و پذیرش دو جوان مسیحی دلیل بسیار روشنی بر لطف و مهربانی آن بزرگوار حتّی نسبت به غیر شیعیانی است که خواهان لطف و عنایتش هستند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه اعمال ما شیعیان صبح و شام بر ائمه (ع) عرضه می‌شود، بیان کرد: افرادی که بتوانند با اعمال خود رضایت ائمه (ع) را کسب کنند ائمه (ع) از آن‌ها غافل نمی‌شوند؛ در کتاب منتهی‌الامال روایتی از موسی بن سیار روایت شده که: «من با حضرت امام رضا (ع) بودم و با آن حضرت به شهر طوس نزدیک شدیم، صدای شیون و فغانی شنیدیم، در پی آن صدا رفتیم، ناگاه به جنازه‌ای برخوردیم. چون نگاهم به جنازه افتاد، دیدم آقایم پا از رکاب خالی کرد و از اسب پیاده شد و نزدیک جنازه رفت و او را بلند کرد، پس خود را به آن جنازه چسبانید».

وی ادامه داد: موسی در ادامه می‌گوید «امام رو به من نمود و فرمود: «ای موسی‌بن‌سیار، هر کس مشایعت کند جنازه دوستی از دوستان ما را، از گناهان خود بیرون می‌شود مانند روزی که از مادر متولّد شده که هیچ گناهی بر او نیست»، حضرت چون جنازه را نزدیک قبر بر زمین نهادند، آقای خود امام رضا (ع) را دیدم که به طرف میت رفت و مردم را کنار کرد تا خود را به جنازه رسانید، پس دست خود را به سینه او نهاد و فرمود: ای فلان بن فلان، بشارت باد تو را به بهشت، بعد از این ساعت دیگر وحشت و ترسی برای تو نیست».

حجت الاسلام ابراهیمی در ادامه بیان کرد: موسی بن سیار در ادامه می‌گوید: «من عرض کردم: فدای تو شوم، آیا این میت را می‌شناسی و حال آنکه به خدا سوگند این سرزمین را تا به حال ندیده و نیامده بودید، فرمود: ای موسی؛ آیا می‌دانی که اعمال شیعیان ما در هر صبح و شام بر ما امامان عرضه می‌شود؟ پس اگر تقصیری در اعمال ایشان دیدیم از خدا می‌خواهیم که او را عفو کند و اگر کار خوب از او دیدیم از خدا برای او پاداش نیکو درخواست می‌کنیم». این فرد کسی بود که دستورات دین را انجام می‌داد و در پی کسب رضایت ائمه (ع) بود».

کسب رضایت و انجام دستورات اهل بیت (ع) را اولویت زندگی‌مان قرار دهیم

وی با بیان اینکه هرچند که این شیعه در آن زمان، توفیق زیارت از نزدیک با امام را نداشت، اما امام رضا (ع) از او غافل نشده بودند، اظهار کرد: ائمه (ع) شاهد و ناظر اعمال ما هستند، مهم این نیست که ما توانسته باشیم به زیارت ائمه (ع) برویم یا خیر اگر شرایط مهیا بود و مثل این روزها مانعی نبود، باید سعی ما بر زیارت حضوری باشد، اما در شرایط دیگر همین‌که ما بتوانیم رضایت ائمه (ع) را کسب کنیم و انجام دستورات اهل بیت (ع) مدنظر ما باشد، کافی است.

این کارشناس دینی بیان کرد: ممکن است کسی فرصت حضور در حرم را پیدا کند ولی اگر با حضور خود موجب گسترش بیماری شود، حق‌الناس بر گردن او باقی خواهد ماند و رضایت حضرت را کسب نمی‌کند، در مقابل هم ممکن است فردی فرصت حضور پیدا نکند اما امام رضا (ع) از او راضی و خشنود باشند.

حجت الاسلام ابراهیمی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: امیدواریم با از بین رفتن ویروس کرونا، زائران بار دیگر همچون قبل فرصت حضور و زیارت با معرفت را در صحن و سرای امام هشتم پیدا کنند.

حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی، کارشناس دینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه به خاطر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا فرصت عرض ارادت نزدیک از عزاداران و دوستداران امام رضا (ع) گرفته شده و پیاده‌روی‌ها به سمت مشهد مقدس لغو شده است، گفت: ما باید تابع تکلیف باشیم، زمانی که مقام معظم رهبری و مراجع، پیروی از ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا را بر ما تکلیف می‌کنند، لذا ما باید قصد قربت کرده و به آن چیزی که به ما تکلیف شده، عمل کنیم.

ما باید تابع تکلیف باشیم، زمانی که مقام معظم رهبری و مراجع، پیروی از ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا را بر ما تکلیف می‌کنند، لذا ما باید قصد قربت کرده و به آن چیزی که به ما تکلیف شده، عمل کنیم

وی افزود: بندگی انسان در اطاعت از خالق است، انسان باید فرمان الهی را انجام دهد نه اینکه خودسرانه عمل کند و این امر در همه جای دین جاری و ساری است. بندگی انسان در اطاعت از خالق است، انسان باید فرمان الهی را انجام دهد نه اینکه خودسرانه عمل کند و این امر در همه جای دین جاری و ساری است بنابراین اگر امسال دستور این است که کسی به عنوان زائر پیاده وارد شهر مقدس مشهد نشود، پس همه باید تابع این دستور باشند و به آن عمل کنند.

خود را اسیر یک قالب خاص نکنیم

کارشناس دینی، بیان کرد: این کار دقیقاً مانند کاری است که امام حسین (ع) انجام دادند، زمانی که تکلیف امام حسین (ع) این بود که مکه را به‌سمت کربلا ترک کنند آن هم در موسم حج، ایشان به وظیفه خود عمل کردند، در واقع ما در یک قالب خاص اسیر نیستیم، باید آن چیزی را انجام دهیم که تکلیف ما است، به‌طور مثال روزه بر ما واجب است، اما اگر این روزه گرفتن به علت بیماری و مسافرت و … بر ما حرام شد، موظف به ترک روزه هستیم.

دل‌های عاشقان بسیاری این روزها راهی صحن و سرای امام رئوف می‌شود، آن‌هایی که هر سال سختی راه را حتی بعد از سفر اربعین به جان می‌خریدند و راهی سرزمین خراسان می‌شدند تا سلطان سریر ارتضا را در طوس زیارت کنند. اما امسال شیوع ویروس کرونا هم سفر اربعین را از عاشقان حسینی گرفت و هم زیارت امام رئوف در روزهای پایانی ماه صفر اما بزرگان دین به ما آموخته‌اند که «بعد منزل نبود در سفر روحانی..».

کد خبر 5048974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha