۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴

یادداشت مهر؛

تبعات و پیامدهای میراث ترامپ برای آمریکا و جامعه جهانی

تبعات و پیامدهای میراث ترامپ برای آمریکا و جامعه جهانی

حضور ترامپ در قدرت و ترک احتمالی زودهنگام آن که هر دو نتیجه یک انتخابات مهندسی شده بود حاوی پیام ها و تبعاتی برای جامعه جهانی و دستاوردها و تبعاتی برای جامعه آمریکا بوده و خواهد بود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - پیمان یزدانی: صرف نظر از اینکه چه کسی برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد نتایج حاصل از این انتخابات حاوی پیام‌ها و تبعاتی برای جامعه جهانی و جامعه آمریکا است از جمله برای متحدان سنتی این کشور در گوشه و کنار جهان.

ترامپ در سال ۲۰۲۰ حتی توانست چیزی حدود ۷ میلیون رای نسبت به سال ۲۰۱۶ بیشتر به دست آورد این به این معنی است که هر چند ممکن است در این دوره به کاخ سفید راه پیدا نکند اما وی توانسته است در دوره ۴ ساله ریاستش بر کاخ سفید گفتمانی را ایجاد کند که بسیاری از آن به عنوان «ترامپیسم» یاد می‌کنند.

روزنامه کریسشین ساینس مانیتور، ترامپیسم را ادامه رویکرد رییس جمهور اسبق آمریکا «ریگان» خوانده و در تعریف آن می‌نویسد: ترامپیسم بخشی از جمهوری گرایی ریگان است که خواستار مالیات کمتر، مقررات دولتی کمتر، فرهنگ محافظه کاری و سختگیری بیشتر در خصوص مقررات مهاجرتی مبتنی بر شعار اول آمریکا بود.

ترامپ و میراث وی را می‌توان نتیجه انتخابات مهندسی شده در جامعه آمریکا دانست که قطعاً دارای دستاوردها و تبعاتی برای جامعه آمریکا در عرصه داخلی و خارجی این کشور خواهد بود.

از تبعات این انتخابات مهندسی شده می‌توان بی اعتباری نظام انتخاباتی و دموکراسی آمریکا و دو قطبی شدن جامعه آمریکا را نام برد به طوری که این روزها شاهد اعتراضات گسترده به تقلب انتخاباتی در ایالت‌های مختلف آمریکا و صف آرایی موافقان و مخالفان ترامپ و بایدن هستیم.

حدود ۲ دهه است که بسیاری از سیاست‌گذاران و تصمیم گیران آمریکا بر این باورند که نظام‌ها و نظم‌های تجاری و امنیتی ایجاد شده بعد از جنگ جهانی دوم توسط خود آمریکایی‌ها نه تنها دیگر پاسخگو و تامین کننده منافع آمریکا نیست بلکه زمینه را برای پیشی گرفتن رقبای این کشور از جمله چین و اتحادیه اروپا فراهم کرده است. لذا روی کار آوردن ترامپ در سال ۲۰۱۶ و حذف وی از قدرت در ۲۰۲۰ توجیه شدنی است.

نظام سیاسی آمریکا برای تغییر و ترمیم بسیاری از نظم‌های تجاری و امنیتی به نفع خودش در سطح جهان نیاز به فردی داشت که به دور از نزاکت بین‌المللی یک به یک از پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، معاهده پاریس، پیمان ترانس پاسیفیک و …خارج شود و یا به تضعیف آنها مبادرت کند و زمینه را برای مذاکرات مجدد هموار کند مذاکراتی که قطعاً در آن کاخ سفید به دنبال امتیازات بیشتری برای آمریکا خواهد بود.

همچنین سیاست‌های ترامپ موجب تقویت راست‌گراهای افراطی در اتحادیه اروپا شده است امری که هدفش تضعیف این اتحادیه در راستای منافع آمریکا است.

سیاست‌های ترامپ همچنین میراثی را به جای گذاشته است که موجب سخت‌تر شدن سیاست‌های مهاجرتی این کشور خواهد شد سیاست‌هایی که در دهه‌های گذشته موجب تغییر بافت جمعیتی این کشور شده بود و می‌توانست در آینده تهدیداتی را متوجه این کشور کند.

ظاهراً ماموریت دونالد ترامپ برای نظام سیاسی آمریکا به پایان رسیده است و قرار است از قدرت کنار گذاشته شود هرچند خود وی در برابر حذف زود هنگامش از قدرت مقاومت کند. حال نوبت دموکرات‌ها است که با ژستی دموکراتیک میوه اقدامات ترامپ را در عرصه داخلی و خارجی بچینند و از میراث ترامپ که از آن به عنوان ترامپیسم یاد می‌شود به عنوان چماقی برای گرفتن امتیازات بیشتر از رقبا و شرکای بین‌المللی آمریکا حتی از متحدین اروپایی واشنگتن استفاده کنند.

کد خبر 5065663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • احمدی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      0 0
      ...ترامپ ملعون .مرگت فارس رسیده ...منتظر مرگ باش....مرگ بر آمریکا. مرگ بر اسرائیل. مرگ بر مکرون ...