۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷

در بیانیه کنفرانس آپارتاید علمی تأکید شد؛

افکار عمومی در جهان صلح و عدالت را به صورت جدی مطالبه کنند

افکار عمومی در جهان صلح و عدالت را به صورت جدی مطالبه کنند

در بیانیه کنفرانس آپارتاید علمی آمده است: افکار عمومی در جهان، صلح و عدالت را به عنوان یک نسخه نجات بخش به صورت جدی مطالبه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین کنفرانس آپارتاید علمی، صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی (به صورت مجازی) با جمعی از رؤسای دانشگاهی، علمی و مسئولان کشور برگزار شد.
در پایان این مراسم، بیانیه «کنفرانس آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» قرائت شد که در ادامه از نظر شما می‌گذرد:

ما شرکت کنندگان در کنفرانس «آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» که روز ۲۰ آبان ۱۳۹۹ همزمان با «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» برگزار شد، با تأکید بر اینکه امروزه صلح، عدالت و امنیت جهانی با تهدیدها و چالش‌های فزاینده ای روبرو شده است و یکی از مهمترین ابعاد عدالت و شاید پیش نیاز آن برای صلح و توسعه در جهان امروز، «عدالت علمی» است که نه تنها با محدودیت و آسیب ساختاری روبروست بلکه مظاهر نوینی از «آپارتاید علمی و فناوری» است که امروزه جهان با آن مواجه شده است، اعلام می‌کنیم؛

۱. صلح، توسعه همه جانبه و برقراری عدالت، آرزو و مطالبۀ همه ملت‌ها است که لازمۀ کمال زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها و پیش نیاز نیل به سعادت حقیقی بشریت است.

۲. امکان رسیدن به صلح واقعی و توسعه همه جانبه، بدون توجه به عدالت میسر نمی‌شود، بنابراین بایستی افکار عمومی در جهان، صلح و عدالت را به عنوان یک نسخه نجات بخش و راه رسیدن به توسعه همه جانبه، از رهبران، رؤسای کشورهای جهان و سازمان‌های جهانی به صورت جدی مطالبه نمایند.

۳. عدالت علمی متضمن خودداری از ایجاد محدودیت و مانع برای توسعه دانش و علوم بشری از یک سو و لزوم التزام عملی بازیگران و نهادهای بین‌المللی به توسعه و تسهیل همکاریهای علمی و فناوری است که در پرتو آن، ضمن قرار گرفتن علم و فناوری در خدمت بشریت، دستیابی به لوازم تعالی و کمال انسانی میسر گردد.

۴. محدودیت و تحریم علمی و فناوری، از جمله اقدامات نظام سلطه علیه صلح و عدالت در جهان است و این در حالی است که به ویژه با توجه به شرایط ناشی از بیماری کرونا و گسترش سریع و جهانی آن، ضرورت رفع تحریم‌های علمی و همکاری علمی در جهان بیش از پیش ضروری است.

۵. انتظار داریم همه نخبگان، آزادی خواهان، آزاداندیشان، سازمان‌های مردم نهاد و مراکز علمی و دانشگاهی ضمن ارائه نظرات سازنده در مقابله با آپارتاید علمی صورت گرفته در جهان، تمام تلاش خود را برای رفع هرگونه تبعیض و نابرابری از جمله آپارتاید علمی مصروف و مبذول دارند.

۶. انتظار می‌رود در شرایط کنونی که همه انسان‌ها در جهان درگیر شیوع ویروس کرونا هستند و بشر دچار آلام بی شماری است، بهره مندی از دانش و خدمات پزشکی بدون محدودیت و اولویت در اختیار همگان قرار گیرد و بهره مندی از آن عمومی شود.

۷. با تقدیر از مجمع جهانی صلح اسلامی و دست اندرکاران برگزار کننده این کنفرانس، نگرانی خود را از آپارتاید علمی و تبعیض‌های صورت گرفته از جانب قدرت‌های بزرگ به ویژه در رابطه با کشورهای جهان سوم، ابراز داشته و ضمن تأکید بر عدالت علمی، هر گونه تبعیض علمی را موجب عداوت میان انسان‌ها و تهدیدی جدی برای صلح میان ملت‌ها می‌دانیم.

کد خبر 5069714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha