به گزارش خبرگزاری مهر، کنفرانس امام ابوحنیفه از دیدگاه اندیشمندان اهل تشیع روز پنجشنبه ۲۲ آبان ماه در کابل برگزارشد. در این کنفرانس که با حضور علما، شخصیتهای ملی و سیاسی افغانستان، مقامات حکومتی، فرهنگیان و رسانهها، از سوی دارالمعارف اهلبیت و دیگر نهادهای همکار با هماهنگی وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان در کابل برگزار شد، سخنرانان با تاکید بر اندیشههای امام ابوحنیفه تاکید کردند که تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی از برجستهترین مواردی است که در اندیشه امام ابوحنیفه وجود دارد.
شرکت کنندگان در این مراسم همچنین بر لزوم وحدت میان مسلمانان در جوامع امروزی تاکید کرده و گفتند که تنها راه موفقیت این کشورها انسجام اسلامی و دوری از اختلافات است.
سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، در این کنفرانس گفت: امام ابوحنیفه از لحاظ سیاسی مرد مبارز، عدالتخواه و منتقد نظامهای استبدادی زمان بود که به خاطر مخالفت با حاکمان جابر و حمایت از حرکتهای انقلابی و عدالتخواهانه علویان، زندانی شد و براثر شکنجه جان باخت.
دانش با اشاره به وسعت نظر و دیدگاه خردگرایی امام ابوحنیفه افزود: گروههای افراطی مانند طالبان هرگز نمیتوانند ادعای پیروی از مکتب اعتدالگرای امام ابوحنیفه را داشته باشند.
وی تأکید کرد: بررسی سیره و سنت سیاسی و علمی امام ابوحنیفه نشان میدهد که تفکر طالبانی در مغایرت تمام با دیدگاه و مکتب فقهی و حقوقی امام ابوحنیفه است و به هیچ وجه نمیتواند از مکتب اعتدالگرای او نمایندگی کند.
دانش افزود: تاریخ گواهی میدهد که میان امام ابوحنیفه و پیشوایان مذهبی شیعیان و نوادگان پیامبر اسلام، از لحاظ عقیدتی و سیاسی آن گونه محبت و روابط عمیق و ناگسستنی وجود داشته است که امام ابوحنیفه حتی به خاطر حمایت از آنان، هرگونه اتهام، آزار و اذیت و زندانی شدن را پذیرفت ولی زیر بار حکومت جبار زمان خود نرفت.
وی با اشاره به منابع تاریخی و علمی بیان داشت: امام ابوحنیفه با توجه به نوع نظام سیاسی زمانه اش، معتقد بود که خلیفه باید به صورت آزادانه از طریق شورا و با رضایت کامل مردم تعیین شود و اگر از راه زور خلافت و حکمروایی او بر مردم تحمیل شود به هیچ وجه مشروعیت ندارد.
معاون رئیس جمهور افغانستان گفت: امام ابوحنیفه در طول حیات علمی و سیاسی خود به اهلبیت پیامبر و علویان ارتباط و احترام عمیق داشت و همین امر باعث خشم حاکمان و تندروان آن روزگار بر وی گردید.
دانش با اشاره به تحولات تاریخی زمانه و روزگار امام ابوحنیفه خاطر نشان ساخت: وی از تمام حرکتهای عدالتخواهانه علویان در روزگار خودش هم از لحاظ عقیدتی و هم مالی حمایت همه جانبه کرده است.
معاون رئیس جمهور افغانستان فقه امام ابوحنیفه را فقه کاملاً پویا، زنده و همراه با مقتضیات زمان عنوان کرد و گفت: ضرورت اساسی وجود دارد که علمای تشیع و تسنن امام ابوحنیفه را از نو بشناسند و دیدگاه اصیل و حیات بخش او را از نو به مردم بشناسانند.
وی در بخشی از سخنانش گفت: ایجاد تقریب میان پیروان راستین فقه حنفی و جعفری بی مفهوم است و حقیقت این است که تقریب میان این دو مکتب وجود داشته است و حوادث و غرضهای سیاسی حاکمان مستبد در تاریخ و گروههای افراطی در زمان ما باعث تفرقه شده است.
معاون رئیس جمهور افغانستان، افراط گرایی و تروریسم را دشمن مشترک پیروان مذاهب حنفی و جعفری خواند و تأکید کرد: گروههای افراطی و تروریستی نشان دادند که در راه دستیابی به اهداف شوم و غیر انسانی خود هرگز قوم، سمت و مذهب نمیشناسند و همه را به خاک وخون میکشانند.
دانش وحدت و همدلی میان پیروان مذاهب را در افغانستان نسبت به کشورهای جهان اسلام بی مانند و یک نمونه عالی خواند و از علمای کشور خواست که برای نشر اندیشههای ناب و حیات بخش و تبیین روابط نیک و عمیق پیشوایان دو مذهب حنفی و جعفری بیش از گذشته تلاش کنند.
آیت الله واعظ زاده بهسودی و حجت الاسلام استاد محمد اکبری معاون شورای علمای شیعه نیز در این کنفرانس سخنرانی کردند و هریک به تبیین ابعاد شخصیتی، علمی، سیاسی و ارتباط عمیق امام ابوحنیفه با نوادگان پیامبر اسلام و پیشوایان دیگر مذاهب فقهی پرداختند و حمایت او را از نهضتهای انقلابی و عدالتخواهانه علویان در برابر حاکمان مستبد زمانش ستودند و روحیه تسامح و اعتدالگرایی او را یک نمونه نیک و رهگشا برای جامعه امروز افغانستان مطرح کردند.
محمد قاسم حلیمی وزیر وزارت ارشاد حج و اوقاف افغانستان نیز در سخنرانی خود برگزاری همایشهای علمی را برای ایجاد تقریب مذاهب در افغانستان یک کار مؤثر و ضروری خواند و اعلام کرد که به زودی همایش علمی برای نیکو داشت از پیشوایان مذهب جعفری نیز برگزار خواهد شد.
همچنین عبدالقیوم سجادی، محمد شفق خواتی، مولوی خالقداد عضو شورای سراسری علمای افغانستان، محمد یوسف نیازی وزیر پیشین وزارت ارشاد، حج و اوقاف و کمیل میرشاد بیک رئیس انستیتو صلح، رسانه و حکومتداری خوب نیز در مورد شخصیت علمی و سیاسی امام ابوحنیفه به سخنرانی پرداختند و راههای اساسی را برای بازخوانی فقه پویا و گسترده امام ابوحنیفه و تقویت دیدگاه و منش خردگرا و اعتدالی او مطرح کردند.
نظر شما